Моделът разкрива творчеството на учителите при съчетаване на дейностите от Иновативната програмна система на детската градина и мини проекти на групите, както и работата по Педагогическа практика „Утринна приказка“, която представлява допълнителна възможност за образователното развитие, в която педагогическите специалисти и представителите на семейната общност работят заедно. Приобщаването на децата от предучилищна възраст към общочовешките нравствени ценности се реализира най-успешно в непосредствено взаимодействие с подходяща културна среда. Реализираните идеи показват постигнати положителни резултати за естетическото възпитание на децата в света на изкуството.
Модернизацията на образованието е насочена към повишаване на качеството, достъпността и ефективността му, което поставя необходимостта от внедряването на нов модел на развитие на педагогическия потенциал. Една от главните задачи на съвременното образование е да разкрие способностите на всички участници в образователния процес: детето, педагога и родителя. За постигането на тази цел, огромна е ролята на учителя, който проектира, адаптира, комуникира, организира, контролира, насочва и моделира дейностите между субектите.
Съвременният учител е педагог, който владее предметни и психолого-педагогически знания, притежава високи професионални качества, способен е да помогне на детето да намери своя път на самоутвърждаване – да стане самостоятелен, творчески уверен в себе си човек. В условията на модернизация и иновационно развитие на обществото, за да бъде успешна една личност, важни качества се явяват инициативността, способността за творческо мислене, намиране на нестандартни решения, умения да избира професионалния си път и готовност за учене през целия живот. Творчеството е неотменен компонент от личността на съвременния педагог. В днешно време творчеството и творческата дейност определят ценността на човека, затова формирането на творческа личност придобива не толкова теоретичен, а практически смисъл.
Педагогическото творчество е процес на реализиране на индивидуален, психологически и интелектуален стил в професионалните дейности на педагога, съдържанието на които се явяват обучението, възпитанието, образованието и развитието на подрастващите. Структурата на тези дейности съчетава в единство субект, обект, цели, задачи, предмет, средства, методи и очаквани резултати. Творчеството на педагогическите дейности не бива да се прилага само в решаване на педагогически задачи. Необходимо е обвързването на специално подбраните задачи по посока надграждане и развиване творческия потенциал на подрастващите да се покаже като главен фактор и важно условие за развитието на творческия потенциал на личността на педагога. В. А. Сухомлинский справедливо подчертава, че ако няма педагогически колектив, то няма сплотен клас (група). Атмосферата на творческото решение се явява мощен стимулиращ фактор за развитие. Педагогът творец постоянно повишава своята професионална увереност чрез такива процеси като: самоорганизация, творческа самореализация, професионално развитие, самообразование, в хода на което някои овладяват нови знания, методи и дейности.
Водени от идеята животът на детето в детската градина да бъде един изпреварващ модел на предстоящия му пълноценен граждански живот, ние – екипът на ДГ „Дъга“–отстояваме своята значимост, специфичност, важност и неповторимост в развитието на детето в предучилищния период. Това го постигаме чрез прилагането на Иновативна програмна система „Пътуване към познанието чрез изкуствата“, по която работим от 2018 г.
Тя дава възможност за надграждане на предвидените в държавния образователен стандарт за предучилищно образование очаквани резултати и реализиране на дейности, планирани и оценени като ефективни от педагогическия екип. Насочена е към изкуството, защото то може да задоволи духовни и емоционални потребности на детето и така по най-непосредствен начин да съдейства за неговото социално и нравствено формиране. Изкуството изгражда усет към красивото, към разнообразието и различното. То има силна въздействаща сила върху чувствата. Чрез тях показваме отношение и съпреживяваме случващото се около нас. В Програмната система на детската градина е заложена тема за всеки месец от учебната година, на която са подчинени основните и допълнителни форми на педагогическо взаимодействие във всяка една от групите, а именно:
– м. септември – „Моето слънчево лято“: всяка година се изработват табла с фотоси и декорации;
– м. октомври – „Красотата на природата“: традиционни есенни празници/Празник на тиквата, на ябълката, на хляба, на есента/;
– м. ноември – „Изобразителното изкуство в живота на децата“: изложби, участия в конкурси за детска рисунка, посещения на галерии, среща с художници;
– м. декември – „Доброто в нас“: благотворителност;
– м. януари – „Приказни вълшебства“: посещения на театрални постановки, среща с актьори, драматизации;
– м. февруари – „България в различните видове изкуства“: презентации по темата за всички групи;
– м. март – „Изкуството в българските традиции и фолклор“: празници – 1-ви март, 8-ми март;
– м. април – „Детската книга и изкуствата за деца“: среща с писатели, размяна на книжки, обогатяване на библиотеките във всяка група;
– м. май – „Музика и танц“: участие в школи, в общински състезания и конкурси, традиционни концерти за изпращане на децата в първи клас.
Това са дейности, които са общи за цялата детска градина и обхващат четири изкуства: литература – за първите групи, изобразително изкуство – за вторите групи, театър – за третите групи и музика – за четвъртите групи.
Във всяка група се работи по мини проекти, подчинени на тях. Допълнителните педагогически ситуации и дейности са свързани с темите от Иновативната програмна система и темите от мини проектите, а всички те са съобразени с реализирането на методологията на Педагогическата практика „Утринна приказка“, по която работим вече пета година. Работата по мини проекти на нашият екип за изминалите две години беше подчинена и обвързана с тези теми, които се допълват и надграждат всяка година. Стремим се към формиране на художествен вкус у децата, като способност да чувстват и възприемат изкуството в цялото му многообразие от видове и жанрове.
В настоящия доклад представяме работата и творчеството на учители от една група по три последователни мини проекта.
Мини проектът „В хармония със себе си”, по който работихме през учебната 2020/2021 г. бе насочен към адаптиране на 3–4-годишните деца в детската градина чрез използването на произведения на детската литература и организирането на развиваща предметно-пространствена среда. Изхождаме от разбирането, че средата е „третият учител“ в развитието на децата. Добре организираната среда може да се превърне в прекрасно средство не само за адаптиране на децата, но и за тяхното обучение, съобразено с физическото и психическото им израстване. Когато пространството е добре организирано и предлага на децата достъп до различни материали, те правят самостоятелен избор с какво да се занимават и започват свободно да сменят една дейност с друга. Същността на проекта бе чрез целесъобразни и интересни форми на работа с децата и родителите да се повиши равнището на адаптивните възможности на децата и да се осъществи по-лесна адаптация към детската градина. След реализиране на мини проекта направихме следните изводи: бихме могли да кажем, че ръководейки се от целите и задачите на мини проекта „В хармония със себе си“ и използвайки освен традиционните методи и похвати на работа/развлечения, интересни за децата дидактични игри, подвижни игри, съдействащи за възникване на положителни емоции у децата и иновативни методи и средства, ПП „Утринна приказка и организиране на развиваща предметно-пространствена среда, успяхме заедно с децата да преминем успешно периода на адаптация. Доказателствата за това са: контрол на физическото състояние на детето, приучване към игра и общуване с другите деца, участие в игри с педагога, в игри ситуации, игри упражнения, игри инсценировки, положителна нагласа и желание да ходи на детска градина.
Поставиха се основите на доверително отношение на децата към възрастните, привързаност към учителите и помощник-възпитателя и на доброжелателно отношение на децата един към друг.
Мини проект „Светът през очите на детето“, 2021/2022 г. – втора група
Актуалност на темата
Формирането на творческа личност е важна задача на съвременната педагогика. Ефективно средство за нейното решение в предучилищното детство е изобразителното творчество, в това число запознаването с нетрадиционни техники, способи и форми. Практиката показва, че нетрадиционните техники се явяват ефективно средство за усвояване от децата закономерностите на композицията и могат да помогнат за развитие на детското изобразително творчество. А творчеството е задължително условие за всестранното развитие на детето, то го прави по-богато, по-радостно, пробужда фантазията, учи го да мечтае, да измисля нещо ново. В процеса на творчеството детето се развива интелектуално и емоционално, определя своето отношение към живота и своето място в него, изразява себе си и своите чувства, придобива опит във взаимоотношенията си, усъвършенства уменията си за работа с различни инструменти и материали. Рисувайки, детето формира и развива у себе си определени способности: зрителна оценка на формата, ориентиране в пространството, чувство за цвят, а също така изгражда специални умения и навици, като координация на очите и ръцете.
Цел на проекта: развитие на художествено-творческите способности на 4–5- годишните деца чрез използване на нетрадиционни техники за рисуване.
Задачи:
- Запознаване на децата с нетрадиционни техники на рисуване.
- Овладяване от децата на различни технически навици при работа с нетрадиционни техники.
- Засилване на интереса към изобразителната дейност.
- Развитие на творчеството и фантазията на децата.
- Повишаване на професионалното равнище и педагогическата компетентност на учителите за формиране на художествено-творческите способности на 4–5-годишните деца чрез използване на нетрадиционни техники за рисуване
- Повишаване компетентността на родителите на децата за рисуване с нетрадиционни техники, активно участие на родителите в съвместни творчески проекти.
Очаквани резултати:
– повишаване равнището на развитие на изобразителната дейност;
– усвояване на умението да прилагат усвоените техники в изобразителната дейност;
– способстване на самореализацията на личността на детето в художественото творчество;
– създаване на детски албум от рисунки „Светът през очите на детето“.
Нетрадиционни техники за рисуване: рисуване с пръсти, с длан, отпечатване с листа, пяна, гума, смачкана хартия, сапун, восъчни свещи, шаблонен печат, рисуване с пластилин, гваш с помощта на пипета и др.
Методи и похвати за обучение в нетрадиционно рисуване:
– създаване на игрова ситуация; показ на учителя; използване движенията на ръцете;
– повторение на последователността; използване на художествената литература;
– използване на дидактични игри и игри с ръце.
Техническо обезпечаване: листове хартия- бели, тонирани, гваш, късокосмести четки, памучни тампони и дискове, пяна гума, свещи, сапун, четки за зъби, шаблони за рисуване, листове с оцветяващи страници на анимационни герои и др.
Етапи за реализация на проекта:
I етап – подготвителен:
- Създаване на развиваща среда и съответстваща материална база.
- Обогатяване на къта по изобразителна дейност с нетрадиционни материали – четки за зъби, конци, памучни пръчици, свещи и др.
- Изучаване и анализ на научно-изследователска и методическа литература, интернет ресурси по дадената тема, подбор на програмно-методическо обезпечаване по дадения проблем и на нагледно-демонстративен материал.
- Съставяне на перспективен план.
- Намиране и установяване на ефективни връзки с родителите.
- Анкета за родителите.
II етап – основен:
- Развитие на художествено-творческите способности у децата с помощта на нетрадиционни техники и живописни материали чрез съвместна дейност на педагога и децата.
- В хода на тази съвместна дейност да се използват следните методи и похвати: беседа, показ, обяснение, указание, напомняне, поощрение, анализ, игрови похвати.
- Използване на натрадиционно оборудване и илюстративен материал.
- Предоставяне на информация за родителите по дадена тема.
- Изложба на колективни и индивидуални работи на децата.
III етап – заключителен:
- Да се покаже равнището на развитие на художествено-творческите способности на децата чрез овладени нетрадиционни техники.
- Оформяне на детски албум „Светът през очите на детето“.
- Изложба на детски произведения
Рисуването с нетрадиционни способи е увлекателна дейност, която е интересна за децата. Те са привлечени от нетрадиционните техники, защото могат да рисуват каквото искат и както искат и да достигнат желания резултат, който с помощта на обичайните техники на рисуване ще бъде трудно да осъществят. Тук се включва рисуване с пръсти, с длани. Всяка една от тези техники е един вид игра, в която децата се чувстват уверени, в която им се дава възможност да изразят собствените си фантазии. Нетрадиционните техники демонстрират необичайни съчетания на материали и инструменти. След края на проекта направихме следните изводи: запознаването на децата с нетрадиционни техники на рисуване не просто повиши интереса на децата към изобразителното изкуство, но и способства за развитие на творческото въображение. Във връзка с Педагогическата практика „Утринна приказка“ и мини проекта на групата, свързан с изобразителното изкуство, включихме родителите в проект изработване на приказка в кутия. Те проявиха голямо старание, вложиха много труд и въображение и резултатите бяха впечатляващи. Приказките в кутия са различен и затова интересен начин, чрез който децата се запознават със съдържанието на дадена приказка. Всеки месец децата се запознаваха с нетрадиционна техника за рисуване и се упражняваха, като я прилагаха в реализирането на дадена тема. Изготвеният албум „Светът през очите на детето“ с рисунки на децата донесе за тях удовлетворение и радост. Събраните игри с пръсти и дидактични игри с изобразителен характер е полезно и интересно средство за развитие на изобразителните знания и въображение на децата, помощно средство за всяка една учителка. Реализираните идеи показват постигнати положителни резултати за естетическото възпитание на децата в света на изкуството.
Всичко това ни даде една стабилна основа за работата ни по мини проекта през тази година, който е на тема „Приказният свят на театъра“. Театърът е една страна на чудесата. Светът на театъра е земя на истински фантазии и мила приказка, игра на фантастика и реалност, цветове и светлина, думи, музика и звуци. Театърът е благодатна почва за творчество. Изпълненията на сцената допринасят за реализирането на творческите сили и духовните нужди на детето, освобождението и самочувствието. Театралните дейности учат детето да формулира точно мислите си, точно да усеща и опознава света около него.
Целта, която си поставихме е да формираме у децата интерес към театъра и да създадем условия за развитие на творческата активност на децата в театралната дейност.
Задачите са:
- Да се активизира интереса на децата и родителите към театъра.
- Да се възпитат у децата елементарни умения в областта на театралното изкуство (използване на изражения на лицето, жестове, глас, куклен театър).
- Да се създадат условия за съвместни дейности на деца и родители.
- Да се мотивират родителите за обогатяване на театралния кът с ръчно изработени костюми, диадеми, декори за театрални постановки.
- Да се развие способността за импровизация, речевата дейност на децата.
- Да се създадат условия за взаимосвързаност на театрални и други видове дейност.
Този мини проект се реализира на основите на предходния и е едно продължение на организираната ни работа с благоприятен ефект върху различните аспекти от развитието на детето. Театралната игра оказва голяма помощ в развитие на положителните взаимоотношения между децата. Тя се превръща в средство за самоизразяване и самореализация на детето в различните видове творчество, самоутвърждаване в групата сред връстниците, повишава нивото на комуникация и намалява агресията. Едно от доказателствата за това е драматизацията на музикалната приказка „Червената шапчица“, която децата от групата показаха пред родители, деца и гости.
Реализацията на всички дейности по проектите, по които работим през годините се осъществява с активното участие и партньорство на родителите. Работата ни по Иновативната програмна система е интересна и дава свобода на педагогическите екипи за творческа самоизява и проява на собствен стил. По различен начин те подхождат към осъществяване на поставените задачи и към включването на родителите. Може да се каже, че една или друга поставена от учителките задача за съвместна реализация от страна на родителите и децата също в голяма степен ги подтиква към творчество. Кара ги да търсят интересни решения и развива тяхното мислене, въображение и сръчност.
Творчеството обуславя потенциала на личността на педагога, формирано на основа на натрупан социален опит, нови идеи, умения, навици, които му позволяват да намери и да приема оригинални решения, новаторски форми и методи. Само ерудираните и имащите специална подготовка педагози са способни да намират оригинални решения на проблеми по пътя на творческото въображение и експеримента. В сферата на личността педагогическото творчество се проявява като самореализация на педагога на основата на себеосъзнатост на своята творческа индивидуалност, търсене на индивидуален път за своето професионално развитие и изграждане, създаване на програма, чрез която да се самоусъвършенства. Бихме могли да кажем, че педагогическият екип на ДГ „Дъга“, работейки по Иновативна програмна система, е мобилизирал целия си потенциал за творческо реализиране на всички дейности, за да постигне една нелека задача, а именно: развитие на личността на всяко дете и неговия потенциал рамо до рамо с родителите.
- Азаров, Ю. 2004. ,Тайни на педагогическото майсторство. НПО „МОДЕК“.
Зиновиева, М. 2004. Театрализираната игра и самочувствието на децата, сп. Предучилищно възпитание, бр. 6/2004 г.
Лукова, В. 2008. Театърът в детската градина. Ежедневие, наситено с много положителни емоции, сп. ДДДГ, бр. 2/2008 г., с. 12 – 25.
Тодорова, М. 2013. Изобразителната дейност в детската градина и детските рисунки, сп. ДДДГ, бр. 4/2013 г., с. 40-43.
- Вилиана Ст. Костадинова, Детска градина „Дъга“, гр. Пазарджик