В настоящата статия е разгледано приложението на електрони ресурси при обучението по правопис на учениците в III клас. Описани са възможности за подобряване качеството и организацията на учебно-възпитателния процес чрез използването на компютъра. Представено е като важно и неотменно средство за работа в началното училище, който подобрява качеството и организацията на учебно-възпитателния процес. Проведено е педагогическо изледване, което цели да се създаде технология за овладяване на правописа в трети клас, както и да се провери ефективността на технологията в училищната практика.
Началната училищна възраст е период на функционално ограмотяване на личността и е от изключителна важност за осъществяване на началната компютърна грамотност като предпоставка за мотивацията ѝ за усвояване на знания и умения през целия живот.
Правописът представлява правописните норми на езика, които са свързани с правилното написване на отделните думи в българския език. Той представлява съвкупност от исторически утвърдили се общозадължителни и единни правила и предписания за писане на думи и формите им.
В. Вътов отбелязва: „Българският правопис като система е изграден от пет групи правила :
а) правила за буквено предаване на звуковата страна на езика, за буквено представяне на фонемите в състава на морфемите и думите;
б) правила за слято, полуслято и разделно писане на сложните думи;
в) правила за употреба на малките и главните букви;
г) правила за пренасяне на части от думата на нов ред;
д) правила за графическо съкращаване на думите“ (Вътов 1992: 332).
Обучението по български език и литература има водеща роля в нашата образователна система. Мястото му на главен и първи предмет е неоспоримо. Преди всичко това произтича от комуникативната функция на езика.
Пълноценното използване на езика съдейства за успешната социализация на всеки човек. Колкото по-добре са усвоени нормите, стиловото многообразие, толкова по-ефикасно и пълноценно се осъществява общуването между членовете на дадена общност, толкова по-успешна е изявата в личностен план.
Необходимостта да се осигури обучение по български език на достатъчно високо равнище поставя проблема за изработване и усъвършенстване на достъпните начини и правила за цялостно и трайно овладяване на езиковия материал,за познаване на лексиката и граматиката на българския език.
Учебната програма за III клас следва да се прилага съобразно образователните потребности на различните групи ученици чрез използване на гъвкави функционални решения за преподаване, учене и оценяване.
Налага се използване на новости в обучението. Много подходящи в случая са електронните ресурси.
Електронните образователни ресурси са универсално средство за организация на технологичното обучение в новата информационна среда. Използват се за организиране и реализиране на предвидените методи и похвати на обучение за усвояване на конкретно учебно съдържание, за измерване на резултатите от обучението. Анализирането на тези резултати има за цел установяване на проблемни области в обучителния процес, промяна в начина на мислене, усъвършенстваща професионализма на учителите и обуславяща професионалната и личностната реализация на младите хора в променящото се общество.
В съвременния динамичен информационен век компютърът е вече част от обществения, икономически бизнес живот.
Все повече ученици от начална училищна възраст го използват в свободното си време като средство за игра и развлечение (компютърни игри), като начин за общуване с връстници чрез глобалната мрежа, за слушане на музика, гледане на филми. Ето защо е необходимо да си зададем въпроса: Нужен ли е компютърът като средство за обучение в началното училище?
Като се има предвид същностната характеристика на умственото развитие на децата от първи до четвърти клас – по-лесно да запомнят свойствата и качествата на предметите, възприети непосредствено и постепенно преминаване към устойчиво и волево внимание, на този въпрос може да се отговори положително.
Необходимо е обаче компютърът да се изучава не като изолиран учебен предмет, а да се използва в цялостната учебна дейност – като средство за развитие на психичните процеси и структури: възприемане и внимание, памет и мисли, чувства и волеви усилия.
Като средство в учебния процес компютърът може да бъде използван от началния учител в цялостната учебно-възпитателна дейност и във връзка с целите, поставени от учебните програми.
Възможностите за работа на началния учител в урочната дейност се определят от следните направления:
– Онагледяване на учебния материал по предметите и дейностите от задължителната подготовка и избираемите учебни часове. Особено подходящи в този аспект за работа са часовете по български език, литература, математика, музика и изобразително изкуство;
– Изработване на компютърни тестове за текуща и периодична проверка на знанията и уменията на учениците (входящо и изходящо ниво);
– Осъществяване на права и обратна връзка с учениците чрез разнообразни задачи, съобразени с целите на урока.
Компютърът като важно и неотменно средство за работа в началното училище подобрява качеството и организацията на учебно-възпитателния процес. Началната училищна възраст е период на функционално ограмотяване на личността и е от изключителна важност за осъществяване на началната компютърна грамотност като предпоставка за мотивацията ѝ за усвояване на знания и умения през целия живот.
В настоящия момент фокусът в началното училище е върху възможностите за интегриране на информационни компютърни технологии в обучението по учебните предмети от задължителната подготовка и използването им като инструмент за повишаване на ефективността на образователния процес.
Като средство за подобряване качеството на обучението те следва да съдействат за повишаване на мотивацията на учениците за участие в учебния процес. Целта за интегрирането на информационни компютърни технологии в обучението на учениците от І– ІV клас е свързана с:
- Разширяване и обогатяване средата на обучение.
- Подобряване на обучението чрез ефективно въведени информационни компютърни технологии.
- Повишаване степента на използване на компютрите в рамките на учебния процес.
- Подобряване на съществуващите статични форми на учебни материали и осъществяване на динамични мултимедийни разработки, интегриращи образ, звук, анимация и текст.
- Използване на електронни и мултимедийни учебни материали в процеса на преподаване в клас.
- Използване на тестове и материали, които да са алтернатива на конвенционалната форма на обучение.
Въпреки съществуващото схващане, че компютрите не помагат, а даже и че вредят на комуникативната култура, тяхното използване в обучението под ръководството на учителя значително подобрява правописа, комуникативните умения, обогатява речника и подпомага правоговора. От друга страна, чрез неизчерпаемите ресурси на глобалната мрежа, на компютърната система и софтуерните продукти учебният процес е по-интересен и приятен за учениците. Конкуренцията между фирмите производителки на софтуер е довела до наличието на богат набор от материали, които са много по-атрактивни от учебниците и учебните помагала. Предметът «Компютърно моделиране», който се въведе в III и IV клас през последните години, се радва на огромен интерес от страна на учениците, което съдейства за привличането и задържането им в училище; прави училищния труд по-привлекателен, а учебно-възпитателната работа – по-интересна.
Компютърът като средство за обучение е универсален – няма учебна дисциплина, при която да не е полезен, и това трябва да се използва максимално.
Обект на настоящето педагогическо изследване е процесът на обучение по правопис в III клас.
Предмет на изследването са придобитите знания и умения по правопис, надграждането и усъвършенстването им чрез използването на електронни ресурси.
Обхват на изследването са 14 ученици от 3б клас при СУ „Св. Паисий Хилендарски”, гр. Кресна. Изследването беше проведено в периода януари–май 2024 г.
Цел на изследването е да се създаде технология за овладяване на правописа в III клас, както и да се провери ефективността на технологията в училищната практика.
Основни изследователски задачи:
- Да се анализират теоретичните източници по проблема;
- Да се анализизира учебната практика по проблема;
- Да се разработи нова трехнология за обучение по правопис в III клас;
- Да се провери ефективността на новата технология;
- Да се осъществи педагогическият експеримент;
- Да се съберат емпирични данни от изследването;
- Да се обработят статистически получените резултати;
- Да се анализират резултатите количествено и качествено, за да се определи ефективността на новата технология;
- Да се направят изводи и обобщения,като се откроят възможностите за мултиплициране на модела.
Хипотеза
Ако създадем и приложим в практиката нова технология на обучението по правопис в III клас, то ще получим по-високи резултати в обучението.
Методи
- Теоретичен анализ на проучената литература;
- Анализ на писмените работи на учениците;
- Педагогическо наблюдение;
- Педагогически експеримент;
- Анализ на проекта – етапи в изпълнението и резултати;
- Тестиране;
- Анкетиране;
- Статистически методи – разпределение на Стюдънт.
Методите, които използвам за събиране на емпиричен материал за нуждите на експеримента са свързани с подготовката на самата проектна задача, с подготовката на тест по критерии и показатели, с проверката на писмени тестове. Работата преминава през три етапа:
- констатиращ – установяване на нивото на знания и умения на учениците преди задаването на проекта;
- формиращ – прилагане на технологията;
- контролен – работа върху тест.
- Здравкова, Ст. 1991. Система на обучението по писане и краснопис. София: Просвета.
Христозова, Г. 1998. Обучението по правопис в началните класове – методически проекции. Пловдив: Макрос 2001.
Вътов, В. 1992. Основен курс по съвременен български език. Велико Търново: Аста. - Снежана Ташева, старши учител в начален етап, СУ ,,Св. Паисий Хилендарски ”, гр. Кресна
snejana250@abv.bg