В тази статия се излага практическият опит в процеса на формиране на професионални нагласи при учениците от 4. клас от Начално училище „Васил Друмев“, гр. Пазарджик, в рамките на проведени дейности по кариерно ориентиране. В серия от десет мултисистемни задачи с необходимите ресурси, анкети и тестове, учениците показват техните предпочитания и правят обективен прочит на своята самооценка и нагласата им към конкретна професия от шест области. Чрез използването на иновативен подход, четвъртокласниците последователно научават, упражняват и затвърждават знанията си за определени професии с посещения и запознаване на място с работата на определени фирми и предприятия на територията на пазарджишка област. Така те могат на практика да форматират своите нагласи към определено професионално направление и да се запознаят на място с условията на работа като „приземят“ очакванията си и добият реална представа за професията, която харесват. Реализираните дейности са част от програмата за кариерно развитие на Начално училище „Васил Друмев“, гр. Пазарджик.
Обучението по „Кариерно развитие и ориентиране“ в 4. клас е особено важно, тъй като поставя основите на професионалните нагласи на младите хора. В процеса на обучение се акцентира и върху специфичните знания, които учениците трябва да усвоят, и които са необходими за тяхната бъдеща реализация на пазара на труда. Дейностите по запознаване с професиите и всички реализирани методики в тази посока са интересни и забавни, динамични и продуктивни (Николова, Ананиева 2016).
Целта ми беше да създам система от мултисистемни модели за работа с ученици от четвъртите класове в посока кариерно ориентиране, с които децата да се самооценят, да определят силните и слабите си страни, да посочат професиите, с които са запознати, да разширят обема на информация за професиите, да съпоставят своите предварителни очаквания и нагласи с реалността чрез с посещения в няколко фирми и предприятия на територията на гр. Пазарджик. Реализираните дейности са познати на учениците и са част от програмата за кариерно развитие на Начално училище „Васил Друмев“, гр. Пазарджик. Запознаването с професиите и кариерното развитие на учениците от начален етап и конкретно в четвъртите класове е особено важно, тъй като преходът към основна степен на образование, т.е. 4–5 клас е изключително важен относно избор на училище и в последствие професионалната им реализация.
Учениците от 4. клас от Начално училище „Васил Друмев“, гр. Пазарджик, бяха разделени в две групи (4а и 4б класове). Класовете са със сравнително еднакви и съпоставими по постижения с равен брой на учениците по възраст и пол. В експерименталната група ( 4б клас – 20 ученици) бе приложен мултисистемния модел, който включваше посещения на различни фирми и предприятия на територията на гр. Пазарджик и запознаване с условията за работа, конкретики от дейностите, както и с хората, които работят на място. В контролната група (4а клас – 20 ученици) бяха изпозвани същите анкети и тестове, както и в експерименталната, но без да бъдат реализирани посещения на терен. След края на експеримента учениците от двете групи бяха обследвани с нова анкетна карта, която обхваща точно процесът на запознаване в детайли с определена професия.
Използваният тестови инструментариум и в двете групи включва Тест „Диагностика на самооценката на личността“ по методиката на Липкина и тест „Каква работа бих искал да имам“. Анкетната карта включва пет въпроса, с конкретно име и клас на съответния ученик. Учениците трябваше да анализират отговарят на въпроси, свързани с избор на учебно заведение в 5.клас, имат ли яснота какво ще работят след завършване на образованието си, изборът на училище зависи ли от това какво ще работят след време и дали прякото наблюдение и запознаване с професиите може да повлияе на тяхното професионално развитие.
Въз основа на отговорите са представени следните емпирични данни (таблица 1).
Таблица 1. Регистрационна таблица за резултатите от Тест за диагностика на самооценката на личността по методиката на Липкина – 4а клас
Таблица 2. Регистрационна таблица за резултатите от Тест за диагностика на самооценката на личността по методиката на Липкина – 4б клас
Диаграма 1. Ниво на самооценка – 4а клас
Диаграма 2. Ниво на самооценка – 4б клас
След прилагането на мултисистемните задачи учениците отново бяха тествани с цел да се установи ефективността на иновацията. Този път бе използван нестандартизиран тест „Каква работа бих искал да имам“ (Николава, Ананиева 2016). Събраните емпирични данни за 4а клас са обобщени в таблица 3.
Таблица 3. Резултати на 4а клас тест „Каква работа бих искал да имам“
Трябва още веднъж да се отбележи, че участниците в изследването не знаят за това, че са обект на психологически експеримент, за да не се повлияе на крайните резултати. Ако бъдат представени графично събраните резултати ще получим диаграма 3.
Диаграма 3. Обобщени данни – 4а клас
Същият тест беше пуснат и в експерименталната група като резултатите са обобщени в таблица 4.
Таблица 4. Резултати на 4б клас „Каква работа бих искал да имам“
Диаграма 4. Обобщени данни – 4б клас
След тестовото обследване на учениците от контролната група (4а клас) и експерименталната група (4б клас) бе направено анкетно проучване и в двете групи.
Обобщените данни от попълването на анкетата за 4а клас са представени в таблица 5.
Таблица 5
Обобщените данни от попълването на анкетата за 4б клас са представени в Таблица 6.
Таблица 6.
Ако бъдат сравнени резултатите на експерименталната и контролната група в графичен вид ясно се вижда превес в точките на 4б клас над 4а клас.
Диаграма 5. Сравнителен анализ на резултатите от проведената анкета в 4а клас и 4б клас
Сравнението на данните сочи превес в отговорите на 4б клас в сравнение с отговорите на 4а клас, което показва, че четвъртокласниците от експерименталната група имат по-адекватни професионални нагласи и показват по-висока степен на кариерно ориентиране.