В статията се разглежда как използването на електронните платформи и приложения може да доведе до подобряване на мотивацията на учениците както и техните знания и умения. Благодарение на тях може да задържим вниманието на учениците за по-дълго време. Самите приложения включват елементи на игра и състезание, което води до стимулиране на учениците да участват активно в учебния процес. Някои популярни приложения включват Wordwall и LiveWorkSheets, които предлагат интерактивни учебни игри и дейности, тестове, задачи и упражнения, персонализирани според индивидуалните нужди на учениците.
Електронните платформи и приложенията, могат да бъдат изключително полезни за подобряване и разширяване на знанията и уменията на учениците, както и значително да повишат мотивацията им в часовете по английски език и не само. Приложенията предлагат интерактивно учебно съдържание, което може да задържи вниманието на учениците за по-дълго време и да направи уроците по-ангажиращи и интересни. Много приложения използват принципите на игровизацията, като включват елементи на игра и състезание, които могат да стимулират учениците да бъдат по-активни в изучаването на учебния материал. Така например, водещото приложение за изучаване на чужди езици Duolingo разчита почти изцяло на игровия подход. „Четирите стълба, върху които се гради методиката на Duolingo, са: игровизацията, повторението на разстояние, диктовката и преводът. Чрез тези четири метода Duolingo набляга на практическото овладяване на четирите основни умения: слушане, четене, говорене и писане.“ (Тодоров, 2021, с. 270) Предлагането на награди, постижения и ранглиста за постигнати резултати също може да бъде по-забавно и стимулиращо за учениците. Приложенията могат да бъдат използвани за създаване на интерактивни уроци и учебни материали, игри, тестове, задачи и упражнения. Много приложения позволяват на учителите да персонализират съдържанието въз основа на индивидуалните нужди, интереси и ниво на умения на учениците. В голяма част от платформите, за създаването на различни дейности се използва софтуерното приложение Hot Potatoes, което „дава възможност за създаването на упражнения, които да бъдат преобразувани във файл *html и след това интегрирани в системата за управление на курсове Мудъл.“ (Тодоров, 2020, с. 65)
Голяма част от приложенията осигуряват моментна обратна връзка след изпълнение на дадена задача, упражнение или тест. Това позволява на учениците да проследят напредъка си и да видят своите пропуски. Някои приложения позволяват на учениците да работят по групи по задачи или проекти. Тази съвместна работа може да насърчи чувството за общност и сътрудничество сред учениците, което може да увеличи тяхната мотивация да участват активно в образователния процес. Освен това електронните платформи и приложенията предоставят възможност на учениците да учат по всяко време и от всяко място стига да имат достъп до интернет. Според Тодоров (2023) „изучаването на чужди езици чрез приложението Duolingo … е безплатен и ефективен метод, който е достъпен за милиони потребители в цял свят. Duolingo може да се използва успешно при деца със СОП, тъй като е базирано на игровия метод (от англ. език „gamification“) и води до висока продуктивност.“ Те предлагат възможност да учат със собствено темпо и да търсят помощ. Има приложения, които могат да представят английския език в контекст, свързан с живота, като например комуникация с приятели, пътуване, диалози в определени ситуации от реалния живот като посещение при доктор, поръчка в ресторант, пазаруване и подобни. Тази връзка с реалния свят може да направи ученето по-приложимо и интересно. Както твърди Todorov (2020, p. 489) кратките разкази в Duolingo „развиват чисто езикови умения като четене, слушане, превод и произношение. От друга страна, потребителят придобива конкретни компетенции, като например, как езикът функционира в реални ситуации от живота.“
Едни от най-интересните, полезни и обичани приложения от моите ученици са Wordwall и Liveworksheets. Чрез тези приложения преподавателите могат да споделят своите ресурси не само със свои колеги, но и да ги интегрират във виртуални платформи за учене като Google Classroom или Microsoft Teams. Нека разгледаме двете приложения по-подробно.
Wordwall (налично на https://wordwall.net) предлага инструменти за създаване на интерактивни учебни игри и дейности. Това е полезен инструмент за учителите по английски език и не само, който може да подпомогне процеса на учене и да ангажира учениците. Wordwall е подходящо за ученици от различни възрасти и нива на умения. Чрез него учителят може да персонализира и адаптира учебните дейности според нуждите на своите ученици и учебния материал. Това включва добавяне на собствени изображения, аудио и видео файлове и други подобни елементи.
Wordwall предлага различни видове учебни дейности, включително викторини, кръстословици, флашкарти, пъзели, съчетание на думи, отваряне на кутии, случайно колело, анаграми, бесеница, мемори игри и други, които могат да бъдат използвани за упражняване на лексика, граматика, и други езикови умения. Предлага аркадни игри като лабиринт, преследване и самолет. Wordwall позволява на учителите да създават интерактивни слайдове с текст, изображения, видеоклипове и други. Тези слайдове могат да бъдат персонализирани с различни оформления, шрифтове и цветове. Учителите могат да създават свои собствени задачи или да избират от библиотека с предварително направени задачи. Учителят може да зададе таймер за всеки въпрос. След това учениците могат да изпращат своите отговори анонимно или да посочат името си и учителят може да види резултатите в реално време.
Изключително полезно е преминаването от един шаблон в друг. След създаване на някаква дейност, можете да се премине от един към друг шаблон с едно кликване. Това спестява време и внася разнообразие в запаметяването и изпитването върху един и същ материал. Например ако сте създали задача за свързване на думи, можете да го превърнете в кръстословица.
Приложението разполага и с така наречената „Класна стена“, която представлява виртуална дъска, където учителите и учениците могат да пишат, рисуват или добавят съдържание. Това може да бъде полезен инструмент за мозъчна атака, дискусии и представяне на идеи. Освен това Wordwall позволява на учителите да класират учениците въз основа на техните резултати и да награждават най-добрите или да поставя оценки. Това добавя елемент на конкуренция и мотивация към учебния процес.
Liveworksheets е онлайн платформа (налична на https://www.liveworksheets.com) за учителите по английски език, която може да подпомогне ефективно ученето и да обогати учебния процес чрез интерактивни учебни материали. Liveworksheets може да се използва при дистанционно обучение, учене от разстояние и учебни дейности в часовете по английски език в класната стая, за да се направи учебния процес по-ангажиращ и интерактивен.
Тази уеб-базирана платформа позволява на учителите да създават интерактивни работни листове и дейности за своите ученици, които могат да включват текст, изображения, видеоклипове и др. Работните листове могат да бъдат персонализирани с различни оформления, шрифтове и цветове. Платформата поддържа различни видове въпроси и задачи, като упражнения с отворени отговори, избор на правилен отговор, съчетаване на думи, фрази или изречения, флашкарти, пъзели, кръстословици и др. Платформата предлага голямо разнообразие от готови учебни материали, създадени от други учители, които могат да бъдат използвани свободно от потребителите. Това включва материали за различни езикови нива, теми и умения.
Работата на учениците с интерактивни работни листове винаги е била увлекателна за тях. Чрез телефона си и платформата те не само изпълняват задачите, но и имат възможност да получат мигновена обратна връзка. По този начин могат да проверят на кои упражнения са сгрешили и да коригират знанията и уменията или да потърсят консултация с преподавателя си. Те могат да повторят упражнението и да елиминират грешките си. Учителят от своя страна може да види резултатите на целия клас и да идентифицира областите, в които учениците може да имат нужда от допълнителна помощ.
Прилагайки приложенията в часовете по английски език с VІІІ клас, се наблюдава значително подобрение на учебния процес и мотивацията им за учене и участие по време на часа. От изключително важно значение е достъпността и гъвкавостта, които позволяват на учениците да учат по всяко време и навсякъде с достъп до интернет. Освен това, тези приложения предлагат незабавна обратна връзка, функции за проследяване на напредъка и награди, които могат допълнително да повишат мотивацията на учениците. Като цяло, електронните платформи и приложения представляват ценен инструмент за мотивиране на учениците в учебния процес по английски език чрез игровизация и достъпност.
-
Тодоров, П. (2021) Интегриране на приложението Duolingo for Schools в обучението по трети език. Чуждоезиково обучение, 48 (3). DOI: 10.53656/for21.34duol
Тодоров, П. (2023) Лингводидактологически проблеми при изучаването на езиците висок валириан и клингонски. Чуждоезиково обучение, 50 (4). DOI: 10.53656/for23.433ling
Тодоров, П. (2020) Прилагане на модел за обучение по английски език базиран на информационни и комуникационни технологии. Академично издателство „Ценов“. Свищов. ISBN: 978-954-23-1792-0.
Todorov, P. (2022). Assignable Stories with Duolingo for Schools. Формиране на компетентности в съвременната образователна реалност. ред.: проф. д.п.н. Татяна Томова, доц. д-р Елена Калфова. Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 2022, ISBN:978-954-07-5499-4
- Детелина Ясенова Караджова
старши учител по английски език, СУ „Христо Ботев“, град Девин
didkaka@abv.bg