Поведението на личността на ученика в ситуации на избор зависи от две мотивационни системи – мотивация за успех и мотивация за избягване на неуспеха. Развитието на позитивната за обучението мотивация за успех изисква усвояване на умението за обяснение на успехите със стабилни фактори (способности и трудност на задачата) и обяснение на неуспехите с вариативни фактори (усилия и случайност). Развитието на мотивацията за учене изисква наличие в процеса на обучение на ситуационни характеристики, благоприятни за формирането на съответни индивидуални диспозиции. В статията са представени резултатите от проведена изследване сред ученици от 8 клас по отношение на тяхната мотивация за успех и избягване на неуспех.
Източник на същностни мотиви на учебната дейност е и процесът на обучение. Вероятността начинът на предаване на социалния опит да се възприеме като ценен от учениците сериозно нараства, ако учителят организира един процес на обучение, отличаващ се със своите логичност, емоционалност, разнообразие, активност, нестандартност, занимателност, хуманност, успешност. Тези ценностни характеристики на процеса изграждат неговата привлекателност в съзнанието на учениците. Мотивите, произтичащи от съзнанието за ценност на процеса на обучение, е логично да бъдат наречени процесуални мотиви.
„Преди всичко „успех“ наричаме самия обективен факт, който е резултат от предприетото действие, резултат, който съвпада с това, към което личността се е стремила. Успехът е такъв обективен завършек на действието, който съвпада с това, към което е било насочено действието. … Но с „успех“ означаваме и субективното психическо състояние, преживяването на факта на успешния завършек на действието“ (Николов 2001: 341).
Неуспехът също притежава мотивиращ потенциал. Илюзорно е да се смята, че една дейност може да бъде организирана като серия от успехи. Ограничено е твърдението, че успехът мотивира, а неуспехът демотивира учениците. Неуспехът също може да мотивира, тъй като придобива положителен или отрицателен знак в зависимост от начина, по който личността го преработва. Единствено от отношението на личността към неуспеха зависи дали той ще се превърне в причина за апатия, отчаяние и депресия или, напротив, ще се възприеме като сигнал за реванш и стимул за мобилизация на силите
През учебната 2023/2024 година с учениците от 8 клас на СУ „Никола Войводово“, гр. Враца, беше проведено обучение за мотивация за успех избягване на неуспех. В настоящата статия е представен тренинги, свързани с мотивацията за успех.
Цел на обучението: формиране на образователни ценности, вяра в собствените способности, получаване удовлетворение от усилията, насочени към постигане на положителни резултати у учениците.
В края на проведеното обучение учениците попълниха тест за мотивация за успех и тест за избягване на неуспех.
Организация на изследването
Цел на изследването
Целта на изследването е да се установят равнището и съдържателните особености на мотивацията за успех и на мотивацията за избягване на неуспех на учениците в осми клас
Задачи на модела на обучението:
- да се подбере инструментариум, с който да се изследват учениците за мотивацията за успех и избягване на неуспех;
- да се проведе изследване сред осмокласници;
- да се обобщят резултатите от изследването;
- да се анализират и интерпретират получените резултати.
Обект на изследването са 24 ученици от СУ „Никола Войводово“, гр. Враца, и тяхната мотивация за успех.
Предмет на изследването е равнището на мотивация за успех и за избягване на неуспехсред осмокласници.
Метод за изследване: тестиране.
Инструментариум:
- тест „Мотивация за успех”;
- тест „Мотивация за избягване на неуспеха“.
Резултати от изследването
Анализ на резултатите от тест за мотивация за успех
На графика № 1 са представени резултатите от изследването на мотивацията за успех.
Графика № 1. Резултати от тест за мотивация за успех
Въз основа на резултатите от направения тест на мотивация за успех бяха установени три равнища на мотивацията – изключително високо равнище на мотивацията за успех – 50%, умерено високо равнище – 33%, а при по-малката част от групата е на лице средно равнище на мотивацията за успех – 17%.
При анализа на отговорите на изследваните ученици с изключително високо мотивация за успех беше установено, че:
- Критиката ги стимулира по-силно от похвалата. Това дава правото да се направи следния извод: по голяма част от тях са склонни да постигат учебен успех, когато са изправени пред голямо предизвикателство, което им дава стимул да извлекат полезното от критиката;
- Учениците са единодушни и когато дават отговор на въпроса дали трябва всеки да разчита само на себе си. Те смятат, че постигнатият успех зависи само и единствено от техните възможности и от това доколко биха могли да се справят с поставените пред тях проблемни ситуации;
- Много е важно за един ученик да му харесва това което върши, т.е. учебния процес да бъде привлекателен, интересен и завладяващ;
- Интересен е и факта, че по-голямата част от изследваната група смята да отстоява правотата си, ако са уверен в това.
В следващата група с умерено висока мотивация за успех са ученици, които се смятат за по-малко честолюбиви от другите и са склонни да покажат недоволството от извършваната работа, тъй като хората около тях забелязват, когато работят без вдъхновение. При анализиране на отговорите на тези ученици беше установено, че са по смирени, защото не смеят да противодействат на волята на ръководителя.
Последната група състояща се от един ученик е с със средно равнище на мотивация за успех. Този ученик предпочита да се занимава с други дейности, такива които биха му доставили по-голямо удоволствие, а не ежедневните, които са му скучни и не привлекателни. Представителя на тази група твърди, че понякога отлага днешната работа за утре (признак на несигурност и нерешителност).
Анализ на резултатите от тест за мотивация за избягване на неуспех
На графика № 2 са представени резултатите от изследването на мотивацията за избягване на неуспех.
Графика № 2. Резултати от тест за мотивация за избягване на неуспех
Според резултатите от това изследване учениците се разделят на две групи. Първата и преобладаваща група са тези, които са със средно равнище на мотивацията за избягване на неуспеха – 90%, а втората с по-малкото ученици е групата на ученици с висоско равнище на мотивация за избягване на неуспех.
При ученици със средно равнище на мотивация за избягване на неуспех се наблюдава следното:
- Проявяват смелост, решителност и бдителност;
- Почти всички представители от тази група смятат, че са стремителни и скептични;
- Качества като припряност и прибързаност поставят тези ученици към групата със средна мотивация за избягване на неуспех.
При анализирането на тези отговори прави впечетеление,че ученици със силна мотивация за успех и такива, които постигат високи резултати и усвояват с лекота учебния материал се причисляват към групата със средна мотивация за избягване на неуспех. Тези ученици, които са свикнали да бъдат винаги първенци по отношение на учебен успех, не биха могли да превъзмогнат евентуален неуспех и това е основната причина те да са част от тази група.
Интересен е и фактът, че към тази група се причисляват и ученици, които не са толкова старателни и силни, но те за да избегнат евентуалния неуспех биха избрали по-лесни задачи.
Останалите изседвани ученици се отнасят към групата с висока мотивация за избягване на неуспех. Те се отличават със своята плахост,невнимателност и безгрижност. Според проведеното наблюдение те са ученици, които много често изпитват страх от неприятности, препочитат да са настрани от събитията.За тях един следващ провал би означавало още едно унижение,което трудно биха могли да превъзмогнат.
Направеното изследване показва, че учениците, които са умерено силно ориентирани към успех, предпочитат средно равнище на риска. Тези, които се страхуват от неуспехите предпочитат ниско или, напротив, твърде високо равнище на риска. Колкото е по-висока мотивацията на ученика за успех толкова е по-ниска готовността му за риск.
Учениците, които са силно мотивирани за успех и имат висока готовност за риск, по-рядко попадат в критини ситуации, отколкото тези, които имат висока готовност за риск, но и висока мотивация за избягване на неуспехите. От друга страна, високата мотивация за избягване на неуспехите възпрепятства мотивацията за успех.
Направените изследвания и получените резултати дават основание да се направят някои изводи. Изследваните ученици от това училище демонстрират висока степен на мотивация и ниска степен на мотивация за избягване на неуспех. При това по-голямата част от учениците проявяващи висока степен на мотивация, са с по-нисък капацитет по отношение на учебния процес, но въпреки това стремежът им за успех е голям.Това показва, че за да постигне добри резултати ученикът е необходимо да се направи така, че обучението да стане желан и привлекателен процес.