Разнообразието от интерактивни форми на взаимодействие с родителите позволява на учителите значително да подобрят отношенията със семействата, да подобрят педагогическата култура на родителите и да разширят разбирането на децата в различни образователни области. В настоящата статия са представени резултатите от проведено изследване сред родители, свързано с ефективността на дейностите в рамките на интерактивна форма на сътрудничество между детската градина и семейството – „Училище за родители“.
В момента сътрудничеството между детската градина и родителите на децата заема достойно място сред приоритетните области на образователния процес в предучилищните образователни институции. Повечето учители осъзнават ясно приоритета на семейното възпитание, както и необходимостта от психолого-педагогическа помощ на родителите.
Семейството е уникално първично общество, което дава на детето усещане за психологическа сигурност и емоционална „подкрепа“. Основните цели на интерактивната комуникация са обмяната на опит, развитието на консенсус, формирането на умения, създаването на условия за диалог, сплотяването на групите, промяната на психологическата атмосфера.
През учебната 2023/2024 година 18 родители бяха включени в интерактивна форма на сътрудничество – „Училище за родители“, чрез чиито дейности те имаха възможност да развият у себе си умения, които да подпомогнат училището в процеса на възпитание и отглеждане на детето.
Организация на изследването
Цел на изследването:
– да се проучи ефективността на интерактивните форми на сътрудничество между детската градина и семейството.
Задачи на модела на обучението:
- да се подбере подходящ изследователски инструментариум, с който да се установи ефективността на интерактивната форма на сътрудничество „Училище за родители“ между детската градина и семейството;
- да се обобщят резултатите от проведеното изследване;
- да се анализират и интерпретират получените резултати.
Обект на изследването са 18 родителите на деца от предучилищна възраст в ДГ „Мир“, с. Върбина, общ. Мадан.
Предмет на изследването е ефективността на интерактивната форма на сътрудничество „Училище за родители“ между детската градина и семейството.
За постигане на целта на изследването беше използван следния метод:
Анкета, съдържащата 9 въпроса: 3 – биографични данни; 5 със затворени отговори и 1 с отворен отговор, свързани със съвременните форми на сътрудничество между детска градина и семейството.
„Под анкетни методи (survey research) се разбира голяма група методи, основани на непосредствено (беседа, интервю) или опосредствано (анкета, въпросник) взаимодействие на изследователя с респондента (лице – източник на информация), при което изследователят се обръща към него с въпроси. Информацията се обективизира в словесно устно или писмено съждение на респондента“ (Иванова 2006: 228).
Резултати от изследването
Представям резултатите от проведената анкета сред 18 родители, взели участие в „Училище за родители“ през учебната 2023/2024 година. Родители са на възраст между 25–40 години и с висш образование.
На графиките са представи резултатите от проведената анкета в края на месец април 2024 г.
Изследваните лица споделят, че най-полезни за тях форми на съвместна работа с детската градина в рамките на „Училище за родители“ са консултациите и индивидуалната помощ на семейството, както и практическите съвети и беседите, свързани с възпитанието на детето, интерактивните игри също са интересни и полезни за родителите.
Само 28% от анкетираните са посочили теоретична част като най-полезна за тях.
Родителите споделят, че проведените дискусии с тях като например емоционалния свят на детето, безконфликтните взаимоотношения са били полезни за тях.
За обсъжданите теми в рамките на предвидените срещи с родителите 89% от тях споделят, че са били много полезни за тях, 11% са на мнение, че от части са били полезни.
Всички родители биха препоръчали включването в „Училище за родители“ и на други родители на деца от детската градина.
Всички са единодушни, че биха продължили участието си и през следващата учебна година.
На последния въпрос – Какви теми биха желали да бъдат обсъждани при продължение на дейностите в „Училище за родители“, анкетираните лица споделят, че теми като сексуално възпитание, подпомагане процеса на адаптация в учебно заведение, общуване с деца със специални образователни потребности ще бъдат полезни за обсъждане с тях през следващата учебна година.
Предучилищната възраст играе важна роля в развитието на детето. Тук то получава образование, придобива способност да взаимодейства с други деца и възрастни и да организира собствените си дейности. Хармоничното развитие на дете в предучилищна възраст без активното участие на родителите му в образователния процес едва ли е възможно. Семейството е уникално първично общество, което дава на детето усещане за психологическа сигурност, емоционална подкрепа и подкрепа. Семейството е и извор на социален опит, тук детето намира модели за подражание, тук става социалното му формиране.