Настоящата статия акцентира върху възможностите на приложение на специализиран образователен софтуер и компютърно базирана презентация за интерактивна бяла дъска в обучението по изобразително изкуство като метод за формиране на знания в дейността апликиране при 5–6-годишните деца.
Всеки вид изобразителна дейност (рисуване, апликиране, художествено конструиране) в заниманията по изобразително изкуство в детската градина е свързан с прояви на емоции и чувства от страна на децата.
Емоционалните преживявания и чувствата на децата играят важна роля в живота им, в тяхното поведение, в начина на общуване, в познавателната и практико-изобразителната им дейност. В обучението по изобразително изкуство те изпълняват ролята на мотиви в процеса на възприемане и изобразяване на обекти и явления от действителността, при разглеждането и анализирането на достъпни за възрастта на децата произведения на изобразителното изкуство. Апликираните изображения се отличават с особена привлекателност, а още по-привлекателно е за децата, когато се съчетава тази така харесвана за тях дейност с приложение на интерактивната бяла дъска и мултимедийните презентации.
Интерактивната бяла дъска дава възможност на учителите да смесват различни медии, изображения, видео и звук в представянето на техните материали. Според А. Петрова интерактивната бяла дъска „може да се разглежда като голям интерактивен дисплей, с който се управлява компютър. Всяко приложение за математическо обучение (Gabri Geometry, GeoNext и др.), използвано на „нормален“ компютър, може да бъде изобразено чрез интерактивна бяла дъска и управлявано от екрана на дъската. Системата наподобява стандартна бяла дъска, на която лесно могат да се прожектират презентации, да се изобразяват схеми, графики, диаграми, таблици и други материали. Основната разлика е, че повърхността на интерактивната бяла дъска е чувствителна на допир и всяко действие извършено в реално време може да бъде изобразено на екрана, както от учителя, така и от учениците. Това позволява на всички участници в учебния процес да бъдат активни, като вземат участие, изразяват свободно идеи и предложения относно преподавания урок“ (Петрова 2013).
Многобройните комбинации правят възможно представянето на идеи по различен и вълнуващ начин. По този начин ситуациите стават интерактивни, а децата участват в дейност, която им позволява да работят директно с материала. Такъв вид ситуация позволява на децата да прилагат това, което са научили, или да им даде контекст за предстоящия материал. В началото учителят може да включва една дейност по време на час, но в крайна сметка може да използва различни интерактивни техники по време на провеждането на ситуацията. Интеракитивната бяла дъска осигурява промяна на формата на ангажиране на децата, но също позволява децата незабавно да прилагат съдържанието и да предоставят обратна връзка на учителя по отношение на разбирането. Използването на интерактивната бяла дъска има положително въздействие както върху децата, така и върху учителите. Някои от основните ползи от използването на интерактивната бяла дъска са (Go Digital 2020):
- улеснява структурирането на уроците;
- учебният процес става по-приятен;
- осъществява се ефективно взаимодействие между учител и ученик;
- позволява преглед и преговор на уроците;
- подходяща е за ученици със специални образователни потребности.
Чрез интерактивната бяла дъска може да се осъществява (Go Digital 2020):
- Презентиране – подобор на съдържанието на презентацията, разработване набор от материали (снимки, текстов файл от Microsoft Word, графики, видео и аудио файлове), включване на различни видове средства в презентация;
- Записване на уроци – записване на уроците, водене на бележки и създаване на презентация;
- Използване на уеб ресурси – може да се потърси в интернет налични файлове и други материали, които да се използват в ситуациите. По време на ситуацията може да се използва интернет, за да предоставят отговори, изображения, звук, примери и др. Колкото по интерактивен и динамичен е материалът, толкова по-интересен е за учениците;
- Съхраняване – запазване на материалите, бележките и дискусиите така, че след това те да са достъпни и да могат да се преглеждат;
- ezTalks срещи – това е софтуер за споделяне на екран, текст, аудио и видео в реално време;
- Интерактивност – възможност за ангажиране на децата чрез насърчаване незабавната обратната връзка от тяхна страна по отношение на урока, допринасяйки с идеи и предложения за обучителния процес;
- Игри – творчески метод е използването на игри като пренареждане на разбъркани обекти или изтегли и свържи. Възможно е и модифициране на игрите според специфичните цели;
- Групово взаимодействие – насърчаване на груповото участие и дискусии и прилагане на интерактивни методи на обучение;
- Използване на приложения в обучението с различни игри, напр. LearningApps и др.
Интерактивната бяла дъска е още по-мощен стимул за интерактивност, защото:
– всеки може да пише на нея и промените могат да бъдат запазени – това дава
усещане на споделена собственост;
– има силно визуално въздействие, създавайки театрален ефект в стаята;
– улеснява контрола върху децата – учителят може да бъде отпред, обърнат към децата;
– има на разположение широк спектър от ресурси;
– презентации и др. могат да бъдат анотирани от учители и деца;
– ангажира децата – кара ги да се движат и да участват;
– улеснява изобразяването на концепцията – елементите могат да се придвижват
лесно по екрана;
– подпомага дискусията (по темата) и изучаването ѝ от децата;
– e мотивираща, защото и учителите, и децата се радват да я използват.
Формирането на звания в дейността апликира е много важно за развитието на творческия потенциал, мисълта, креативността и т. н. и поставя основата, на която децата ще продължат да се развиват в училище. Затова в 3-та подготвителна група в състав от 20 деца в ДГ „Дъга“, гр. Пазарджик, се проведоха 12 ситуации с приложение на компютърно базирана презентация за формиране на знания в дейността апликиране у 5–6-годишните деца. Задачите, които се поставиха са:
- Да се представи педагогическа технология за формиране на знания в дейността апликиране при 5–6-годишните деца чрез приложение на специализиран образователен софтуер и компютърно базирана презентация за интерактивна бяла дъска;
- Да се разработи инструментариума на изследването;
- Да се осъществи констатиращо изследване;
- Да се осъществи обучаващ експеримент;
- Да се осъществи контролно изследване;
- Да се изведат резултати и да се направят изводи.
За целта се приложиха мултимедийни презентации в 12 ситуации по изобразително изкуство, съобразно с тематимното разпределение и очакваните резултати, които са:
- Тема „Есенни плодове”;
- Тема „Есенни зеленчуци”;
- Тема „Есенно изобилие”;
- Тема: „Български народни носии” (риза);
- Тема: „Карти на България” – апликиране;
- Тема: „Великденски яйца и кошнички”;
- Тема: „Морско дъно” – колективна апликация (пано);
- Тема: „Пролет е дошла“;
- Тема: „Карнавална маска“;
- Тема: „Мартеница с Пижо и Пенда“;
- Тема: „Апликиране на пътни знаци на нашата улица“;
- Тема: „Народни будители“.
Преди провеждане на 12-те ситуации с приложение на мултимедийни презентации е направен входящ тест. Проведено е педагогическо наблюдение по критерии и показатели по време на провеждане на ситуациите. След провеждане на ситуациите е направен изходящ тест. На база получените резултати са направени анализ и изводи по отношение на приложение на мултимедийните презентации в обучението по изобразително изкуство при децата от 3-та възрастова група. Резултатите от протокола по критерии и показатели от педагогическото наблюдение са представени на Фигура № 1:
Фигура № 1. Резултати от протокола от проведено педагогически наблюдение
На Фигура № 1 са представени резултатите от протокола от проведеното педагогическо наблюдение по шест критерия с възможни три показателя за всеки.
По критерий 1: Отразява характерни общи белези и различия между сходни обекти – 17 от децата покриват показател „Справя се“, 3 от децата покриват показател „Затруднява се“.
По критерий 2: Създава декоративни елементи (квадратни, триъгълни, правоъгълни) от цветни ивици чрез изрязване по права линия – 18 от децата покриват показател „Справя се“ и 2 от децата покриват показател „Затруднява се“.
По критерий 3: Изрязва и разпръснато разполага фигури по форма, големина и цвят върху пано – 17 от децата покриват показател „Справя се“, 3 от децата покриват показател „Затруднява се“.
По критерий 4: Комбинира различни изрязани геометрични фигури – 20 от децата покриват показател „Справя се“.
По критерий 5: Апликира познати личности с помощта на изрязани форми – 19 от децата покриват показател „Справя се“, 1 дете покрива показател „Затруднява се“.
По критерий 6: Използва колажна техника при апликиране – 18 от децата покриват показател „Справя се“, 2 от децата покриват показател „Затруднява се“.
Няма деца, които да покриват показател „Не се справя“.
Изобразителното изкуство присъства навсякъде около детето и значението на това образователно направление е важно за неговото развитие. Затова обучението по изобразително изкуство трябва да се реализира така, че детето да може да разбира и възприема по-лесно техниките на различните изобразителни дейности. Изобразителното изкуство поставя основата, на която децата формират своята личност, социално развитие, ценности, поведение, върху които ще надграждат своите знания и умения и ще се развиват в бъдеще. А това може да се постигне чрез методи, техники и похвати, които са иновативни, различни от традиционните и отговарят на нуждите и потребностите на децата като приложението на мултимедийните презентации и използването на интерактивната бяла дъска.
- Петрова, А. 2013. Интерактивната бяла дъска в обучението по математика. Научни трудове на Русенския универсистет, т. 52, серия 6.2. Достъпно на: https://conf.uni-ruse.bg/bg/docs/cp13/6.2/6.2-18.pdf
Go Digital 2020. Go Digital, Erasmus + Използване на интерактивна бяла дъска за създаване на уроци. 2020. Достъпно на: https://teachersgodigital.eu/wp-content/uploads/2020/12/GoDigital_Hardware_Topic4_Bulgarian-final.pdf - Рени Митрина, старши учител, ДГ „Дъга“, гр. Пазарджик