Умението четене с разбиране е едно от четирите комуникативни умения, необходими за ползването на езика като средство за общуване. Ето защо на развиването на това умение се отделя значително място в образователните документи и в учебните системи за чуждоезиково обучение. Освен необходимо умение, което трябва да се развива, четенето е дейност, която носи интелектуално и естетическо удоволствие и може да повиши мотивацията за учене. За съжаление, обаче, в нашата съвременност се наблюдава отлив от четенето на художествена литература. Резултатите от различни писмени изпитвания и изпити в училище – както по родния, така и по чужди езици – сочат спад в умението четене с разбиране. Това са тревожни констатации, които трябва да бъдат адресирани своевременно и адекватно от образователната система. Едно решение на проблема предлага иновативната електронна платформа „Моята книга“, която по своята същност представлява национална програма за четене.
ПОСТАНОВКА НА ПРОБЛЕМА
Четенето с разбиране е едно от четирите комуникативни умения, заедно със слушането с разбиране, говоренето и писането. Четенето с разбиране е рецептивно писмено умение, т.е. обучаваните се учат как да разбират писмен текст, като разказ, доклад, реклама, съобщение и др.
Четене с разбиране – това е традиционното разбиране за природата на четенето. В повечето учебни системи „четене“ и „четене с разбиране“ са синонимни понятия. Тази гледна точка се основава на предположението, че главната причина да се чете на чужд език е да се разбира писмената реч.
Относно четенето с разбиране на ниво В1, Общата европейска рамка за езиците и Учебната програма по английски език за постигане на ниво В1 (Общообразователна подготовка) на МОН определят какви общи и конкретни способности трябва да развият учениците в българските средни училища. Във втория документ очакваните резултати от обучението по четене с разбиране са представени като декомпозирани стандарти (c. 1-2) и като компетентности (c. 4-5).
Освен необходимо умение, което трябва да се развива, четенето е дейност, която носи интелектуално и естетическо удоволствие. Това се отнася особено за четенето на художествена литература. Тази дейност, от своя страна, може да повиши мотивацията за изучаване на чуждия език.
За съжаление в нашата съвременност се наблюдава отлив от четенето на художествена литература и дори се обобщава, че днешните ученици не четат. Резултатите от различни писмени изпитвания и изпити в училище – както по родния, така и по чужди езици – сочат спад в умението четене с разбиране. Това са тревожни констатации, които трябва да бъдат адресирани своевременно и адекватно от образователната система.
Тук се намесва електронната платформа „Моята книга“, която е иновативна в няколко отношения. Първо, тя се намира в Интернет на адрес www.mybookpile.eu и с това е по-привлекателна за учениците от източниците на информация на хартиен носител. Второ, тя не функционира непрекъснато, а се отваря три пъти годишно за определен период от време. И трето, във всяка кампания – пролетна, лятна и есенна – се предлагат различни заглавия, което създава разнообразие и дава възможност на учениците сами да избират какво да четат.
Освен по отношение на учениците, платформата „Моята книга“ е новаторска и за учителите, и за образователните институции, които я ползват. За учителите се предлагат обучителни семинари, посветени на развиването на умението четене с разбиране,на извънкласното четене и на самата платформа, а отстъпките, които се натрупват при покупките на книги от учениците, се предоставят на училищата под формата на книги за училищната библиотека.
Друг полезен метод за упражняване на дейността четене с разбиране са кратките разкази в платформата за изучаване на езици Duolingo. „От една страна, те развиват изцяло езикови умения като четене, слушане, преводи и произношение. От друга страна, потребителят придобива конкретни компетенции, например, как целевият език функционира в реални ситуации от живота (Todorov, 2022, с. 489).“ Друга функционалност предлагана от платформата Duolingo, която може да подпомогне както процесите по четене с разбиране, така и процесите по изучаване на чужд език като цяло е Duolingo for Schools. Тя „може да бъде трайно и дългосрочно решение за изучаването на множество езици не само индивидуално, но и на ниво училище, колеж, или университет (Todorov, 2020, с. 69).“
ОБЕКТНО-ПРЕДМЕТНА ОБЛАСТ
В този раздел основните понятия, свързани описанието на модела, са три, а именно: обект, предмет и обхват. Необходимо е те да бъдат ясно определени.
Обект на изследване е моделът на обучение по английски език в Х клас с интензивно изучаване на езика чрез електронната платформа „Моята книга“. Този модел се основава на извънкласното четене като допълнителна самостоятелна дейност на учениците, насочена към подобряване на умението четене с разбиране и към повишанане на мотивацията за учене.
Предмет на изследване са умението четене с разбиране и мотивацията за изучаване на английски език.
Обхват на изследването
Експерименталното изследване обхваща две паралелки X клас с интензивно изучаване на английки език: X ж клас на Националната търговско-банкова гимназия (НТБГ) със специалност Икономическа информатика с английски език и X а клас на Частната професионална гимназия по банково дело, търговия и финанси (ЧПГ по БДТФ) със специалност Банково дело с английски език. В двете паралелки учат по равен брой – 26 – ученици, по 13 момичета и 13 момчета.
Тези два класа се обучават по един и същ учебен план по английски език – първи чужд език, интензивно изучаване. В съответствие с това те имат еднакъв брой часове – два часа седмично в Х клас – и използват едни и същи учебни помагала: учебник и учебна тетрадка Legacy (Dooley, 2022a & 2022b). Преподавам по английски език на Х ж клас три учебни години (VIII, IX и X клас), а на Х а клас – последните две (IX и X клас).
Х ж клас на НТБГ са експерименталната група, в която се провежда изследването. Това е така по две причини. Първо, от съвместната ни учебна работа имам информация, че някои ученици не четат художествена литература на английски език, а в същото време имат нужда да повишат нивото си на владеене на езика. Второ, в началото на съвместната ни учебна работа родители на ученици от класа се обърнаха към мен с молба да възлагам на учениците да четат художествена литература на английски език.
Х а клас е контролната група в експерименталното изследване.
ЦЕЛ, ЗАДАЧИ И ХИПОТЕЗА
Целта е да се разработи и апробира експериментален модел на обучение по английски език, включващ програма за извънкласно четене чрез електронната платформа „Моята книга“, с оглед подобряване на умението четене с разбиране и повишаване на мотивацията за учене.
Задачите са свързани с дейностите, които трябва да се извършат. Те са следните:
- да се анализира теоретична литература, свързана с умението четене с разбиране, извънкласното четене и мотивацията;
- да се разработи методичен инструментариум;
- да се осъществи диагностичният експеримент;
- да се съберат емпирични данни, които да се обработят статистически;
- да се анализират резултатите и да се докаже хипотезата;
- да се направят изводи, като се открият перспективите на работа.
Хипотеза: предполага се, че ако се разработи и апробира експериментален модел на обучение по английски език, включващ програма за извънкласно четене чрез електронната платформа „Моята книга“, то може да се очаква подобряване на умението четене с разбиране и повишаване на учебната мотивация.
МЕТОДИ И ДИАГНОСТИЧЕН ИНСТРУМЕНТАРИУМ
Настоящото изследване включва четири вида методи. Първият включва методи за анализ, като анализ на научна литература и на писмени работи на учениците. Вторият е дидактически експеримент, който представлява сърцевината на екперименталното изследване. Третият вид включва тестиране и анкетиране, съставящи диагностичния инструментариум. И последният са статистическите методи за обработка на резултатите.
Съчетаването на тези методи дава възможност обектът на изследване – моделът на обучение по английски език в Х клас с интензивно изучаване на езика чрез електронната платформа „Моята книга“ – да бъде обхванат както от теоретична, така и от практическа гледна точка.
Диагностичният инструментариум се състои от три отделни инструмента – два теста и анкета. Двата теста проверяват умението четене с разбиране, като единият е входно ниво и се прави в началото на експеримента, на констатиращия етап, а другият е изходно ниво и се прави в края на експеримента, на контролния етап. Тези два инструмента дават възможност да се сравнят резултатите на експерименталната и на контролната група по отношение на умението четене с разбиране. Третият инструмент – анкетата – се попълва само от учениците от експерименталната група в края на експеримента, на контролния етап, с цел проверка на мотивацията им за изучаване на английски език.
Бележки: Всички преводи от английски на български език са на автора.
-
Обща европейска референтна рамка за езиците. Europass. Прегледан 14 юли 2024 г.
https://europass.europa.eu/bg/common-european-framework-reference-language-skillsУчебна програма по английски език за постигане на ниво В1 (Общообразователна подготовка). Утвърдена със Заповед № РД 09-1092 от 25.01.2017 година и влязла в сила от учебната 2018-2019 година.
Dooley, J. (2022a). Legacy. Level B1, Part Two. Student’s Book. UK. Express Publishing.
Dooley, J. (2022b). Legacy. Level B1, Part Two. Workbook. UK. Express Publishing.
Todorov, P. (2022) Assignable Stories with Duolingo for Schools. Формиране на компетентности в съвременната образователна реалност. редактор/и: проф. д.п.н. Татяна Томова, доц. д-р Елена Калфова. Университетско издателство „Св. Климент Охридски“. ISBN:978-954-07-5499-4.
Todorov, P. (2020) MULTY-LANGUAGE LEARNING WITH DUOLINGO. Создание искусственного иноязычного окружения как один из факторов активизации учебной деятельности: Материалы всероссийской научно-практической конференции (с международным участием) – Санкт-Петербург. Publisher: СПбГЭУ, Россия. pages: 63-70. ISBN:978-5-7310-5350-1.
-
Любица Владиславова Баядсе, старши учител по английски език
Национална търговско-банкова гимназия, град София
електронен адрес: b_luba@hotmail.com