Дизайн на експериментално изследване – технология за усвояване на частите на речта във втори клас
Янита Георгиева Тотева – учител в начален етап при СУ“Васил Левски“, гр. Дулово
Резюме: В разработката са представени резултатите от осъществено експериментално обучение с прилагане на иновационен методически подход за формиране знания и умения у второкласниците за частите на речта.
Съобразявайки се с Таксономията на Блум разработих тест за педагогическото изследване, целта на който е да провери знанията на второкласниците за думите в речта и степента на овладяване на лингвистичната информация.
Основните функции, цели и задачи се реализират от педагогическата диагностика в самия диагностичен процес. Той може да се разглежда като единство на установяване на състоянието, подбора и създаването на адекватен инструментариум, провеждане на диагностицирането, анализа на резултатите и тяхното използване в педагогическия процес. В специализираната литература диагностичният процес се определя най-общо като последователност от дейности и мероприятия, насочени към използване на диагностични методи за постигане на диагностична цел.
Педагогическите изследвания са насочени към решаване на проблемите на обучението и възпитанието. Решението на един проблем е в намирането на такава информация, която присъединена към изходната, дава възможност за получаване на изчерпателен отговор на поставения въпрос. Изведените чрез този отговор знания при едно педагогическо изследване се използват и за теоретическото изясняване, и за практическото решаване на конкретния проблем.
Педагогическото изследване се оформя главно в три етапа:
Подготвителен етап (предварителна подготовка)- проучване състоянието на проблема педагогическата практика;
Разработване на концепция на изследването;
Формулиране на проблема на изследването;
Формулиране на темата на изследването;
Определяне на целта и задачите на изследването;
Разграничаване на обекта, предмета и обхвата на изследването;
Формулиране на критерии и показатели;
Определяне на методи и инструментариум на изследването;
Основен етап (провеждане на изследването). Извършва се диагностика на две величини (знанията и уменията на учениците от една страна и приложението им от друга) с подходящо избрани методи и инструментариум.
Заключителен етап ( обобщаване, анализ и оценка на резултатите) – представят се резултатите в подходяща форма и структура и се прави анализ и оценка на постиженията на учениците.
След определяне целта и предмета на диагностициране най-важният етап в целия диагностичен процес е разработването на подходящ метод или методи. Според проф. Бижков това е твърде трудна и отговорна дейност, защото – както се посочва в различни източници, тук се съчетават в едно опитът и научното му обосноваване. Той посочва като основни методите: наблюдение, тестове, анкета, социометрични методи, метод на експертните оценки и др. Изискванията са методите да отговарят на следните критерии: обективност, надеждност, валидност, процедури за проверка. В настоящето изследване съм се ръководила именно от тези методи.
За установяване знанията и уменията на учениците и тяхното съпоставяне с определени изисквания, за откриване на типични грешки и оттам усъвършенстване на методиката на преподаване, добри възможности предлагат дидактическите тестове като нов етап в развитието на педагогическата диагностика.
След подробното разяснение относно същността на педагогическата диагностика на преден план трябва да се изведе необходимостта да се изследват реални знания и умения на второкласниците за думите в речта. Целта е да се повиши качеството на учебно-възпитателния процес и постигане на добри резултати. Основното в изследването е усвояване на знания, както и формиране на умения, свързани с частите на речта.
Цел, задачи, предмет и обект на изследването
Характерното за педагогическото изследване е, че обект на изследването са не само учениците, а самата педагогическа дейност (т.е. образованието) като цяло. Практическите експерименти могат да се прилагат върху отделна дори малка група ученици, но общо целта на едно педагогическо изследване винаги е по-мащабна и следва резултатите му да могат да се прилагат в цялата образователна система. Педагогическите изследвания трябва да следват и специфичната за педагогическата наука терминология.
Цел: Да се създаде модел за педагогическа технология за усвояване на частите на речта във втори клас. Реализирането на съвременните образователни цели изисква използването на допълнителни ресурси, които да гарантират усвояването на учебното съдържание за съществително име, прилагателно име и глагол, като стимулират мисловната дейност и осигуряват мотивация и желание за учене.
В последно време се акцентира върху необходимостта от все по-широкото навлизане на иновативни методи в образованието. И това е обосновано, защото те не само водят до повишаване на ефективността на учебния процес, но правят възможни удоволствието и радостта от ученето.
За постигане на целта на изследването са поставени следните задачи:
- Да се анализира научна литература по проблема;
- Да се определи обхвата на изследването като се организира педагогическия експеримент;
- Да се съберат дидактически материали, свързани с подготовката на иновацията;
- Да се създаде или разработи нова технология за усвояване на частите на речта във втори клас.
- Да се апробира ефективността на новия модел за обучение във втори клас;
- Да се осъществи педагогически експеримент по темата;
- Да се съберат емпирични данни;
- Да се разработят учебни ресурси (работни листове, задачи за екипна работа, проекти, мултимедийни, дидактически материали).
- Да се направи качествен и количествен анализ, за да се определи ефективността на новата система за работа, за усвояване на частите на речта във втори клас;
- Да се представят и анализират емпиричните данни;
- Да се направят изводи и препоръки за педагогическата практика с цел усъвършенстване на обучението по български език и литература.
- Да се направят изводи и обобщения, като се даде възможност за прилагане на технологията;
Чрез експериментално изследване се установява ефективността на предложения методически инструментариум в процеса на формиране на компетентност у учениците в началния етап на основната образователна степен. Резултатите са интерпретирани и са представени таблично и графично.
Предмет на настоящия експеримент са постиженията на учениците от втори клас за усвояване частите на речта, чрез прилагане на иновационна педагогическа технология. Предмет на експеримента са знанията, уменията и компетентностите по български език и литература, свързани с усвояване на съществителни, прилагателни имена и глаголи.
Обект на изследване е процесът на обучение по български език във втори клас за усвояване на частите на речта. Процесът на овладяване на знания и умения за съществителни имена, прилагателни имена и глаголи.
Обхват на изследване са учениците от 2а клас на СУ «Васил Левски» град Дулово, обл. Силистра. В нашето училището се обучават ученици от три етноса: българи, турци и роми с турско самосъзнание. Децата в семействата от етнически произход нямат възможност да участват в комуникация с носители на официалния български език в семейна среда, което не е благоприятно за тяхното обучение. Много от тях постъпват в подготвителна група и в първи клас, без да имат елементарни знания и компетентности по български език.
Хипотеза: Ако създадем и приложим в практиката новата технология за усвояване на частите на речта, то ще се постигнат по-високи резултати в постиженията на учениците от втори клас.
ЛИТЕРАТУРА
- Бижков, Г., В. В. Краевски. Методология и методи на педагогическите изследвания. С., (2002)
- Василева, Е. „Урокът в началното училище“, С.,Свят (2001,2004)
- Иванов, И. Педагогическа диагностика, Шумен, УИ „Епископ Константин Преславски”, (2006)
- Илиев, А., Дидактическите тестове –съвременен метод за измерване и оценяване на постиженията на учениците по математика, Списание «Диалог», 4. (2009)