Визуализацията и електронните образователни ресурси в активното обучението по информатика в XI клас
Резюме: Статията разглежда важността на визуализацията и електронните образователни ресурси като неизменна част от активното обучение по информатика. Когато електронните ресурси се комбинират с активното обучение, се създава мощен инструмент за подобряване на образователния процес и обогатяване на учебната среда. Електронните ресурси предоставят разнообразни и интерактивни материали, които могат да вдъхновят учениците и да ги ангажират с учебната тема. Те могат да бъдат използвани за представяне на нова информация, допълване на учебния материал и предоставяне на допълнителни упражнения или задачи. Едно от ключовите предимства на съчетаването на електронни ресурси и активно обучение е персонализацията на образователния процес. Учителите могат да адаптират материалите и упражненията към индивидуалните нужди и способности на учениците, което улеснява постигането на по-високо ниво на разбиране и усвояване на знанията.
Визуализацията е важна част от активното обучение, защото помага на учениците да си представят и разберат по-добре учебния материал. Визуализацията може да се използва за:
- Онагледяване на концепции, факти, процеси, връзки и проблеми.
- Подпомагане на паметта и възприятието.
- Стимулиране на креативността и интереса.
- Развиване на пространствената ориентация и аналитичното мислене.
- Подобряване на самооценката и емоционалното състояние.
Някои примери за видове визуализация, използвахс в активното обучение, са:
- Мисловни карти – графични схеми, които показват ключови понятия и тяхната връзка.
- Диаграми – геометрични фигури, които показват структура, функция, процес или данни.
- Таблици – редове и колони, които показват информация в организиран вид.
- Графики – изображения, които показват количествени данни или тенденции.
- Симулации – компютърни програми, които имитират реални или хипотетични ситуации.
- Електронните образователни ресурси (ЕОР) са съвкупност от програмни продукти, представени в електронна форма, позволяващи организирането и управлението на учебно-възпитателния процес (Владимировна, 2008).
Поради многопластовия си характер ЕОР не могат да бъдат класифицирани еднозначно. В основата на организирането им по категории лежат следните критерии: тип на електронното издание, предметна образователна област, ниво на образователния процес, форми на образователния процес, специфика на аудиторията и др.
В своята практика планирам, разработвам и провеждам уроците чрез използване на различни електронни ресурси съобразно целите на конкретната урочна единица.
Мултимедийната презентация представлява ефективен начин за представяне на учебното съдържание, като включва различни медийни елементи като текст, изображения, анимации и видео, които помагат за по-добро разбиране и запомняне на информацията. Презентацията може да се изготви с помощта на софтуер за презентации като Microsoft PowerPoint или други подобни инструменти.
Теоретичният материал, представен в мултимедийната презентация, трябва да бъде затвърден чрез електронни упражнения. Това е важен етап от учебния процес, който позволява на учениците да приложат своите знания в практически контекст и да развият умения за решаване на проблеми. Електронните упражнения могат да бъдат структурирани така, че да отговарят на различните степени на трудност, в съответствие с йерархията на мисловните умения на Таксономията на Блум, в която по-високите нива на мислене включват всички познавателни умения от по-долните нива. На Фигура 1. е показана йерархия на мисловните умения.
Фигура 1.
Запаметяване/Знания: Този етап включва основните факти и информация, които учениците трябва да запомнят. Електронните упражнения могат да включват кратки тестове, множествен избор или съвпадащи отговори, които проверяват дали учениците са осмислили информацията от мултимедийната презентация.
Разбиране: Този етап насърчава учениците да разбират и тълкуват информацията. Електронните упражнения могат да съдържат въпроси, които насочват към анализ и интерпретация на предоставените данни и факти.
Приложение: Тук учениците трябва да демонстрират уменията си в прилагането на теоретичния материал в реални ситуации. Електронните упражнения могат да включват сценарии за решаване на проблеми или задачи, които изискват прилагане на учебното съдържание.
Анализ: Този етап насърчава учениците да анализират информацията, като разглеждат връзките между различни концепции и елементи. Електронните упражнения могат да съдържат въпроси за сравнение, класификация или идентификация на закономерности.
Синтез/Творчество: Този етап насърчава учениците да съчетават информацията по оригинален начин и да създават нови идеи. Електронните упражнения могат да включват проекти или сценарии за разработване на собствени решения и концепции.
Оценка: Този етап е свързан с оценяването на резултатите и разбирането на това дали учениците са достигнали поставените цели и са успешно затвърдили теоретичния материал чрез електронните упражнения.
Съчетаването на мултимедийни презентации с електронни упражнения, съобразени с йерархията на мисловните умения на Блум, може да подобри учебния процес и да стимулира учениците за развиване на необходимите умения за работа в екип и прилагане на знанията си в реални ситуации.
Фигура 2.
На Фигура 3. е визуализирана последователността на прилагане на различните ЕОР при активното обучение по информатика.
Фигура 3.
- LearningApps
LearningApps е уеббазирана платформа за създаване на интерактивни образователни приложения. За няколко минути могат да се създават разнообразни интерактивни упражнения. В learningapps.org учителите могат да ползват готови шаблони или вече създадени упражнения, които да пълнят със съдържание. Различните видове задачи изискват различни умения и мисловни процеси. Това насърчава аналитичното и критично мислене на учениците. Създаването на линк и QR код към упражнението предоставя учениците с лесен начин за достъп до задачата и правилата на играта. Това може да им улесни самостоятелната работа или работата в екипи и да ги мотивира да участват активно в процеса на обучение. Дава възможност за допълване на часовете и за изпитване с помощта на забавни методи и игри.
Пример за работа с платформата: https://learningapps.org/display?v=p4if3vr3t23
Разработено е упражнение по информатика за профилирана подготовка в XI клас по задължителен модул 2 „Структури от данни и алгоритми“ във връзка с тема 4. „Едномерен масив“, подтема 4.2. „Едномерен масив“. Целта на приложението е да се затвърдят теоретичните знания по темата. Ниво на сложност – най-ниските нива на когнитивно познание според таксономията на Блум – „Знание“ и „Разбиране“. За упражнението са съставени 7 въпроса с три възможни отговора, като един е верен. Въпросите могат да бъдат представени на случаен принцип или в определен ред. Дори при неправилен отговор се преминава към следващия въпрос. Правилните отговори са подчертани. Накрая се появява резюме с броя на правилните отговори. Накрая се показва оценка на упражнението.
- Liveworksheets –интерактивни (живи) работни листове
Това са интерактивни онлайн упражнения, които могат да се използват за обучение и проверка на знанията по различни учебни предмети. В дистанционното обучение те са „живи“, защото подлежат на непрекъснати промени. Те улесняват и онагледяват учебния материал по специфичен начин и помагат на преподавателя да упражни наученото или да провери начина, по който се справя ученикът.
Има много сайтове, които предлагат такива ресурси или позволяват да се създавате собствени. Например:
www.liveworksheets.com/worksheets/bg е сайт, който ви позволява да трансформирате традиционните си работни листове за печат (doc, pdf, jpg и др.) в интерактивни онлайн упражнения със самокорекция. Учениците могат да правят работните листове онлайн и да изпращат своите отговори на учителя. Сортиране на масив worksheet (liveworksheets.com)
Фигура 4.
- DotNETFiddle
Това е онлайн среда за разработка на конзолни приложения, директно във вашия уеб браузър. Платформата разполага с инструменти за съвместна работа, обмен на съобщения и разговор в реално време, много удобни при групови работи и разработване на съвместни проекти. Fiddle ресурсът може да се вгради в образователен сайт или да се сподели директно чрез изпращане на връзка. Учениците работят самостоятелно и после споделят своите екрани на мултимедимедийния екран.
Пример за работа в платформата: https://dotnetfiddle.net/cbECPd
- Разработване на електронни ресурси
За всеки урок е създадена презентация, в която е представено учебното съдържание и упражнения. Презентациите се качват в Microsoft Teams и Школо, така учениците имат постоянен достъп до електронните ресурси.
Фигура 5.
На Фигура 5. са показани слайдовете на презентацията „Сортиране на масив“.
- Coggle ( https://coggle.it/) е удобен онлайн инструмент за създаване на мисловни карти с интерактивни функции, подходящ за екипна работа. Могат да се използват шаблони.
Мисловните карти са успешно приложими както при природо-математическите науки, така и при хуманитарните предмети.
Ето някои от основните характеристики и предимства на Coggle: предоставя лесен за използване и интуитивен интерфейс, който позволява на потребителите бързо да създават мисловни карти без сложни настройки. Потребителите могат да създават мисловни карти и да работят съвместно с други хора в реално време, което ги прави подходящи за групова работа и колаборация. Coggle предоставя безплатна версия с базови функции, която позволява на потребителите да създават и споделят мисловни карти с ограничен брой елементи. Coggle позволява на потребителите да вграждат изображения и видеоклипове в своите мисловни карти, което ги прави по-богати и визуално привлекателни. Потребителите могат лесно да експортират и споделят своите мисловни карти в различни формати или да ги споделят чрез връзки. Coggle е онлайн инструмент, който може да се достъпва от всяко устройство с интернет връзка, което предоставя гъвкавост и удобство за потребителите.
Този инструмент е подходящ за учебни, професионални или лични цели, където създаването на мисловни карти може да помогне за организиране на информация, структуриране на идеи и подпомагане на творчески процеси. Ако търсите лесен и ефективен начин за създаване на мисловни карти, Coggle.it е отличен избор.
Фигура 6.
Възможностите на съвременния учител за използване на електронни образователни ресурси (ЕОР) в практиката на образованието е съставна част от неговата компетентност при използване на информационните и комуникационните технологии. За да организира учебния процес, с използването на електронни образователни ресурси е важно учителят да може да осъществява търсене и подбор на тези средства в съответствие със съществуващите условия, за да определи целесъобразността им за употреба в различни етапи на урока и в оценяването на учениците си.
Търсенето и подборът на електронни образователни ресурси изисква обширна и многопосочна осведоменост и отнема много време, но това е необходим процес. Използването на ЕОР значително повишава професионалните възможности на учителя, разширява границите на педагогическата му компетентност, подобрява резултатността от дейността му и в крайна сметка подобрява качеството на учебния процес.
Използвана литература:
- Андреев, М., Дидактика, изд. „Народна просвета“, София, 1981.
- Бюзан, Т., Силата на творческата интелигентност, изд. „Изток-Запад“, София, 2013.
- Бюзан, Т., Твоят ум може всичко. Мисловни карти, изд. „СофтПрес“, София, 2010.
- Манев, К. и колектив, Информатика за 11. клас – профилирана подготовка, Модул 2: Структури от данни и алгоритми, Изкуства, София, 2021