ПРИЛОЖЕНИЕ НА МЕТОДА „ОБЪРНАТА КЛАСНА СТАЯ“ В ЧАСОВЕТЕ ПО БИОЛОГИЯ И ЗДРАВНО ОБРАЗОВАНИЕ В 7 КЛАС
Автор:
Валентина Иванова Иванчева,
ст.учител по Биология и ЗО, Човекът и природата и Химия и ООС,
в ОУ „Христо Ботев“ – гр.Раковски
Резюме: Методът на обърнатата класна стая е смесен модел на обучение, свързан с активното учене. Основната концепция е, че традиционното преподаване под формата на лекции не е подходящо за съвременните ученици. При прилагането на метода учениците самостоятелно усвояват нови знания, а в учебните часове те се дискутират, като учителят им предоставя възможност да усвояват знания със собствено темпо и да приложат знанията си на практика. Основна цел от прилагането на метода е осигуряване на възможност за извършване на практически дейности в класната стая.
Ключови думи: ефективност, мотивация, знания, интерес, отношения
Въведение
В учебния процес, учителят има основополагаща роля за създаване и поддържане на желание у учениците за учене. Организацията на учебния процес позволява развитието на познавателни интереси у учениците и положителна мотивация към учебната дейност. Веднъж създадени, положителните мотиви се превръщат във фактори за повишаване на ефективността от учебния процес, въздействащи върху индивидуалното развитие и успеха на учениците. Мотивацията за учене има своя възрастова динамика, породена от осъзнаването на целите, които могат да бъдат постигнати и наличието на познавателно-психологическа атмосфера в класа. Мотивите за учене не възникват спонтанно, а се формират от учебния материал и неговото съдържание; организацията на учебния процес; използваните методи и форми на учебна дейност; използваните начини за насърчаване активността на учениците.
Специфика на метода на обърнатата класна стая
Методът „Обърнатата класна стая“ се създава и развива, в следствие на навлизането на технологиите в учебния процес. При използването на метода на обърнатата класна стая, типичния урок и традиционната домашна работа са разменени. Учениците трябва предварително да се подготвят по предоставени от учителя материали, като кратки видеа и друга информация, а по време на провеждане на учебния час да представят наученото, да упражнят видяното в записите или да създадат проекти по темата. Методът на обърната класна стая е приложим чрез използване на облачни технологии, като предоставянето на материали на учениците може да бъде осъществявано чрез споделяне на видеоуроци или създадена виртуална класна стая, в която вече са публикувани ресурси, необходими за изпълнението на поставената задача. Учебните материали могат да включват и публикуване на хипервръзки с дигитално съдържание на необходимия за усвояване материал.
Като педагогически модел, обърната класна стая е модел, чрез който учениците „учат уроците си у дома, а в клас разглеждат и осмислят урока“ (Андонова-Стоянова, 2019). Наименованието на метода произлиза от английското „flipped classroom“ – понятие, което е широко използвано за активно самостоятелно учене от учениците у дома и дискутирането им в последствие с учителите по време на учебните часове. Методът на обърната класна стая позволява индивидуален подход към учениците, като съобразно темпът им на усвояване на нови знания, те могат да използват многократно предоставените учебни материали от учителите. В най-честите случаи учебните материали са кратки видеоклипове. Методът на обърната класна стая е учене чрез дейност, който е извън традиционния начин на преподаване в училищното обучение. Използването на метода позволява на учениците осъществяване на по-голям контрол върху процеса на обучение и повишава мотивацията им. Методът на обърната класна стая се въвежда в обучението поради необходимостта да се мотивират съвременното поколение ученици и да се привлече вниманието им. Съвременните ученици са от дигитално поколение, което е свикнало да използва различни технологии в ежедневието си. Използването на нови стратегии за привличане на вниманието е необходимо за активното включване на учениците в учебния процес. Лекционния тип обучение се смята за недостатъчно ефективен за съвременните ученици, поради което е необходимо въвеждането на иновативни методи на преподаване, чрез които да се насърчи активното учене, изискващо повишено внимание от учениците. Обърната класна стая позволява на учениците въвеждане на класно-урочна система, при която учениците самостоятелно се подготвят и усвояват новите знания, а в учебните часове изучаваните теми от учебното съдържание се дискутират с учителя, правят се упражнения за затвърждаване на материала и се учениците задават въпроси. Най-приложимият модел за използване на обърната класна стая включва подготовка на видеоклипове с дължина между 5 и 7 минути от страна на учителя, като учениците могат да ги гледат многократно. След гледането на създадените от учителя видеоклипове, учениците правят онлайн тест по изучаваното съдържание, чрез който учителят получава обратна връзка за нивото на усвояване на материалите.
Възможности за приложение на метода „обърната класна стая“ в часовете по биология и здравно образование
Установеният проблем при провеждането на часовете по Биология и здравно образование е липсата на интерес от страна на учениците и ниска мотивация за слушане на урок, чрез използване лекция. Обърната класна стая предоставя възможност за по-задълбочено изследване на различни теми от учениците. При прилагането на модела могат да се използват разнообразни представяне на съдържание, като видео уроци, тестове за самооценка, четене на различни текстове, провеждане на онлайн дискусии и др. Използването на метода, освен, че повишава мотивацията на учениците, им позволява усвояване на умения за усвояване на знания на база факти и практическото им използване (Учебно ръководство за метода на обърната класна стая в обучението на възрастни, 2018). При прилагане на метода на обърнатата класна стая в изучаване на учебното съдържание по глобална тема „Едноклетъчни организми“, очакваните знания, умения и отношения от прилагането на метода на обърнатата класна стая в часовете по Биология и здравно образование в 7 клас, са:
- Знания:
- Дефиниране на царство Монера.
- Дефиниране на царство Протиста.
- Умения:
- Описване, посочване върху изображение, моделиране структура на прокариотна и еукариотна клетка.
- Илюстриране с примери принадлежност на представители към царство Монера и към царство Протиста.
- Изобразява и описва заболявания при човека, причинени от представители на царство Монера и на царство Протиста, като използва алгоритъм „причинител – признаци – превенция“.
- Сравнява прокариотна и еукариотна клетка по устройство.
- Дефинира колониални едноклетъчни и илюстрира с примери.
- Отношения:
- Обосновава необходимостта от превенция на заболявания, причинени от представители на царство Монера и на царство Протиста.
- Аргументира в еволюционен аспект ролята на едноклетъчните и на колониалните едноклетъчни организми като родоначалници на многоклетъчните организми.
Предварителна подготовка за урока: 5 учебни дни преди провеждане на урока на 5 от учениците се поставят индивидуални задачи:
- Да разгледат предоставените видеоклипове.
- Да използват учебника (стр. 12-13) и да направят:
- Ученик 1 – табло/модел на бактериална клетка и в часа да представи задължителните структури характерни за всички прокариотни клетки.
- Ученик 2 – табло/модел на бактериална клетка и в часа да представи специфичните структури характерни за всички прокариотни клетки.
- Ученик 3 – изготви табло/модел на бактериална клетка и в часа да представи образуването на спори.
- Ученик 4 – табло/модел на цианобактерия и в часа да представи особеностите в устройството.
- Ученик 5 –табло/модел на цианобактерия и в часа да представи начина на хранене.
Очаквани резултати:
- Създаден краен продукт – табло/макет.
- Описване и посочване върху изображение структура на бактериална клетка: клетъчна мембрана, цитоплазма, наследствено вещество.
За следващите уроци от раздела подобна задача се поставя и на други ученици, като в края на раздела почти всички са изпълнявали подобни индивидуални задачи. На всички учениците е поставена задача да изгледат представените в Google classroom презентации и видеоклипове и да помислят върху поставените въпроси. На учениците е поставена основна задача да проучат информация, свързана с бактерии и цианобактерии и да отговорят на следните въпроси: Къде живеят? Колко са големи (по-малки; по големи от… Как изглеждат? Как е устроена клетката им? Как се движат? Повърхността на клетката – има/няма камшичета, реснички? Как се хранят? Как дишат? Как изхвърлят непотребните вещества? Как се размножават? Образуват ли спори и защо?
Ход на урока:
- По време са учебния час учениците с индивидуални задачи представят своите проекти. Всички табла/макети са поставени на видно място, за да са видими от всички ученици в класа.
- Провежда се дискусия с класа.
- Учениците от класа са разделени на групи, като попълват таблица, предварително подготвена като работен лист.
- В края на часа се сравняват таблиците на групите и при необходимост се поправят предоставените отговори от учениците.
- Провежда се дискусия с използване на следните опорни въпроси:
- По какво си приличат и по какво се различават бактерии и цианобактерии.
- Кои са общите черти, по които ги причисляваме към царство Монера?
Очакваните резултати в края на проведения час са учениците да назовават различия между бактерия и цианобактерия, както и да определят принадлежност на бактерии и цианобактерии кам царство Монера, по групи съществени признаци.
Заключение
Прилагането на модела изисква промяна в образователния процес, образователната среда, използваните технологии, учебното съдържание, както и управлението на учебните процеси. Основните фактори, поради които се развива методът на обърната класна стая са свързани с недостатъчно добрите резултати при традиционното преподаване, както и наличие на множество видове учебно съдържание, които могат да се използват (като видеа, учебни материали, информация в интернет и т.н.).
Използвана литература:
- Антонова-Стоянова, Р. (2019). Как обърната класна стая активира учебния процес. //Наука и образование// Vol. 2, с. 98-102
- Учебно ръководство за метода на обърната класна стая в обучението на възрастни, 2018. Еразъм, с. 10.