Модел на обучение по английски език в VIII клас за усвояване на категорията Passive voice /Страдателен Залог/ чрез използване на web 2.0 инструменти
АВТОР:
Фани Георгиева Пейчева, Старши Учител по английски език в ПГМТ „Проф. Цветан Лазаров“- гр. Пловдив
Email: sunny_fun@abv.bg f.peycheva@gmail.com
Тел: 0882465627
Резюме:
В статията се разглежда иновативен модел на обучение в VIII клас чрез използване на web 2.0 инструменти в обучението по английски език в българската училищна практика. Провеждането на педагогическия експеримент цели представянето ползите от използване на съвременните технологии в часовете по английски език и показване на ролята им за повишаване качеството на преподаването и ученето. В статията се подчертава, че използването на web 2.0 инструменти стимулира мотивацията на учениците, подобрява техните умения за четене, писане, говорене и слушане на английски език, както и развива критическото им мислене и комуникационни умения. Представеният модел на обучение в осми клас цели да съчетае забавлението и ученето чрез интерактивни игри и упражнения, които стимулират учениците да използват активно своите езикови умения.
Увод
Английският език е един от най-широко използваните езици в света и е от изключително значение за международните комуникации и бизнес. Въпреки това, много ученици срещат затруднения при усвояването на определени категории и граматически правила в английския език. Passive voice /Страдателен Залог/ е една от тези категории, която изисква специално внимание и упражнения, за да бъде разбрана и усвоена.
Глаголът е една от най- сложните части на речта, която означава динамичен признак на лице или предмет като процес във времето. Граматичните признаци на глагола са лице, число, спрежение, време и залог. В настоящята дипломна работа ще се разработи модел, който да бъде използван от учителите за подобряване на ефективността на обучението на Passive voice /Страдателен Залог/ в училище. Моделът ще бъде базиран на индивидуалните нужди на учениците и ще включва използването на web 2.0 инструменти за усвояване на категорията.
Залогът е категория с утвърдено присъствие както в чуждото, така и в българското езикознание. Терминът „залог” претърпява различни трансформации, за да достигне до съвременното си възприемане. Залогът се налага като реалия в лингвистичната система на езика и по този начин се появвява и нужда от неговото кодифициране и изследване.
Доброто владеенето на езика и неговите структури е основна цел на всеки преподавател. Като вземем предвид всичко написано по-горе, може да обобщим, че преподаването на граматика има важно място във всеки урок по чужд език, а формирането на граматически умения е една от важните цели на учителя.
С развитието на технологиите и по-конкретно на web 2.0 инструментите, обучението по английски език може да стане по-достъпно, интерактивно и забавно за учениците. В тази дипломна работа ще се разработи модел за обучение на Passive voice /Страдателен Залог/ в английския език за ученици от IX клас чрез използване на web 2.0 инструменти.
Методика на изследване:
Обект на изследване е процесът на обучение, свързан с усвояване на категорията Passive voice в IX клас.
Предмет на изследване са знанията иезиковите компетентности на учениците от IX клас по английски език.
Целта на настоящето изследване е да се създаде и апробира нов модел на обучение по английски език. Да се създаде нова технология за обучение в IX клас и да се провери нейната ефективност в практиката.
Задачите на дипломната работа са:
- Да се анализира теоретичната/ научна литература по проблема- Страдателен залог;
- Да се анализира учебната практика;
- Да се създаде нова технология;
- Да се определи експериментална група;
- Да се осъществи експерименталната работа;
- Да се направи проверка на резултатите;
- Да се съберат емпирични данни;
- Да се обработят данните статистически;
- Да се направят изводи и обобщения за новата система на работа;
- Да се откроят възможности за мултиплициране на резултатите.
Хипотеза: Ако се създаде нова технология за обучение по английски език чрез използване на уеб 2.0 инструменти, то езиковите и комуникативните умения по предмета ще се повишат.
- Използваните методи са:
- Теоретичен анализ на научна литература:
- Анализ на писмени работи на ученици;
- Педагогическо наблюдение;
- Тестиране;
- Педагогически експеримент;
- Анкета;
- Статистически методи.
Обхват на изследването са ученици от VIII „A“ клас от ПГМТ „Проф. Цветан Лазаров“, Пловдив
Констатиращ етап
По време на първия етап се:
- Разработи концепция.
- Определиха се критерии и показатели на изследването.
- Разработи се учебното съдържание.
- Подбраха се задачи, покриващи задължителната учебна програма и съдържащи експерименталното учебно съдържание.
- Съставиха се дидактически тестове, избраха се методи за осъществяване на количествен и качествен анализ на емпиричния материал.
- Планира се експерименталното обучение в учебния процес на участниците в експеримента.
- Провеждане на констатиращ тест.
Обучаващ етап
- Обучение на експерименталната група по предложената система от конкретни дидактически материали.
- Проследяване на текущото обучение
Учебната система, „Legacy“ на Вирджиния Евънс и Джени Дули. В учебника материалът е разделен в 8 модула, като всеки модул се състои от 12 части: Reading skills, Vocabulary practice, Grammar in use, Skills Work, Listening, Speaking skills, Writing, Language & Skills in Focus, CLIL, Culture Spot, English in Use, Progress Check.
Конкретният модул е Урок 6, в който застъпената граматика е доста обемна- страдателен залог (с пряко/ непряко допълнение), възвратни местоимения, атрибутивни съществителни, образуване на прилагателни имена.
Естествено, голяма трудност се оказва изразяването на английски език чрез пасивни конструкции, тъй като е сравнително нов материал. Учениците учат възвратни местоимения и прилагателни имена още в 4 клас, докато според държавните образователни стандарти, категорията Страдателен залог за първи път се въвежда в учебната програма за 7 клас. Първият час от преподаването на модула е преговорен и опознавателен като се надграждат знанията за другите граматични категории и завършва с десетминутен тест върху знанията за Страдателен залог. Темата на модула е Healthy mind, healthy body, която коренспондира със зададената им вече по история задача да напишат пиратски корабен дневник и как оцеляват на кораб и пустинен остров. Решението ми да заложа на проектно- базирано обучение, наред с използване на уеб 2.0 инструменти , е продиктувано от желанието ми учениците да са забавляват, докато учат. По този начин материалът се овладява по- лесно и неусетно, докато се развива положително отношение към предмета и училището като цяло. Създаването на сайт, в който учеиците ще имат възможност да изразяват себе си, да покажат труда си и да видят този на другите, се прие с въодушевление от класа. Разясних им етапите на работа, определих работните групи като във всяка група има различни типове деца с различно ниво на компетентности, които в последствие допринесоха всеки със своята уникалност към проекта. Важно е да се уточни, че правилата за работа се изясниха още в началото и всички бяха длъжни да ги спазват.
Учениците имаха за задача да преведат текстовете като използват възможно най-голям брой и разнообразни пасивни конструкции. Всички текстове и домашни се качваха в Google Classroom като използвахме платформата Meet за допълнителни уточнения и препоръки за работа. Сайтът, който е и крайният продукт на осми клас след прилагане на новия модел на обучение, е направен в Google Sites. Избрах продуктите на Гугъл, защото са лесно достъпни и интерфейсът им е интересен и разбираем за учениците. Текстовете, написани от учениците и преведени по- късно, бяха красиво илюстрирани. Книгата „Пиратски истории“ бе дигитализирана и превърната в истински e-book шедьовър. Важно е да се отбележи, че въпреки усилената работа по проекта, работата с учебника вървеше успоредно, защото нито един нов метод сам по себе си не би могъл да е ефективен, ако не е стъпил на здраватта основа на теорията и опита. Основният текст за четене в урока относно Poisonous mushrooms and oak, Alien plants, Future of food, коренспондира с разказите от „Пиратски истории“- учениците имаха възможност да упражнят и приложат наученият лексикален материал.
В Unit 6b, се изучава Word formation (forming adjectives from verbs), лексика за Injuries, текст с упражнение за предлози на тема Adventure Camp; Unit 6d им предоставя знания за Natural healing като целият модул 6 развива уменията и знанията на учениците относно страдателния залог.
Работейки по проекта, в свободното си време, както и през часовете, учениците придобиха очакваните компетентности по забавен и иновативен начин.
Създаването на сайта бе друг вълнуващ момент, за него трябваше да бъдат подготвени различни текстове, които също съдържат пасивни конструкции. Учениците трябваше да подберат образователни клипове от YouTube, които да вградим в сайта. В процеса на избор, те трябваше да ги преглеждат, което допълнително обогати знанията им, Единадесетте дни на приключения, преведени на английски език са основната атракция на сайта като е- книгата също е качена в отделен разедел на сайта.
Контролен етап
- Провеждане на заключителен тест.
- Анализ и представяне на получените резултати.
- Осъществяване на конструктивна връзка между съществуващото и експерименталното учебно съдържание –изводи, подобрения и препоръки.
- Внедряване в практиката
В контролния етап от педагогическия експеримент бяха анализирани резултатите от прилагането на модела на обучение, който комбинира усвояването на категорията Passive voice с използването на уеб 2.0 инструменти в VIII клас по английски език. След провеждане на експеримента и обработка на получената информация, може да се направят следните констатации:
- Приложението на модела на обучение, включващ Passive voice и уеб 2.0 инструменти, създаде интерактивна и ангажираща среда за учениците.
- Учениците проявиха голям интерес и мотивация за изучаване на Passive voice чрез използване на различни уеб 2.0 инструменти.
- Използването на интерактивни упражнения, видео материали и онлайн ресурси улесни процеса на усвояване на Passive voice и подобри активното участие на учениците.
- Учениците успяха да разберат и приложат концепцията на Passive voice в различни контексти и ситуации.
- Наблюдаваше се забележително подобрение в уменията на учениците за разпознаване и създаване на изречения в Passive voice.
- Учениците изразиха по-голяма увереност в употребата на Passive voice и проявиха по-натоварено участие в комуникативни задачи, свързани с него.
- Уеб 2.0 инструментите допълниха учебния процес, предоставяйки разнообразни възможности за учениците да се ангажират и да упражняват уменията си в Passive voice.
- Използвването на съвременни технологии, като блогове, социални мрежи, онлайн колаборативни платформи и видео споделяне, стимулираше творчеството и сътрудничеството на учениците.
Интеграцията на интерактивни инструменти в обучението по английски език стимулира учениците да развиват цифрови и медийни умения, които са от съществено значение в съвременния свят. Усвояването на Passive voice чрез интерактивни упражнения и съвременни технологии подобри общата комуникативна компетентност на учениците и ги подготви за успешно справяне с академични и професионални предизвикателства.
Естествено, както всяка нова система за обучение и тази има нужда от подобрение. Някои от тях са:
- Допълнителни обучителни материали и ресурси могат да бъдат разработени и зззззпредоставени на учениците, за да подпомогнат и задълбочат усвояването на Passive voice.
- Училището може да инвестира в по-широко използване на технологии и уеб 2.0 инструменти, като осигури постоянен достъп до компютърни и интернет ресурси за учениците.
Контролният етап от организацията на педагогическия експеримент предостави ценна информация за ефективността на модела на обучение и въздействието на уеб 2.0 инструментите в процеса на усвояване на Passive voice. Тези констатации могат да послужат като основа за бъдещи подобрения и развитие на образователната практика в областта на английския език.
Библиография:
- Светослав Чонков, Костадин Цветанов ПЕРСПЕКТИВИ НА Е-ОБУЧЕНИЕТО И ИГРОВОБАЗИРАНОТО ОБУЧЕНИЕ КАТО СРЕДСТВА ЗА ПОВИШАВАНЕ НА ЕЗИКОВАТА КУЛТУРА/ Научна конференция „Иновационни ИКТ в научните изследвания и обучението: математика, информатика и информационни технологии“, 29-30 ноември 2018 г., Пампорово, България
- Ковачева, Е., Адаптивни системи за електронно обучение, дисертационен труд за присъждане на образователната и научна степен ‘доктор’, 2012.
- Георгиева – Лазарова С., Лазаров, Л. (2014). Информационни и комуникационни технологии в образованието. Велико Търново: Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“.
Георгиева – Лазарова С., Лазаров, Л. (2017). Информационни и комуникационни технологии в обучението и работа в дигитална среда. Велико Търново : Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“. - Стефанова, П. (2007) „Чуждоезиковото обучение. Учене, преподаване, оценяване”, Сиела.
- Стефанова, П. (2015) „Методика на обучението по съвременни езици”, Нов български университет.
- Dooley, J. (2017) Legacy B1.1 Student’s book Part 3, Express Publishing Bulgaria
- Dooley, J. (2017) Legacy B1.1 Teacher’s book Part 3, Express Publishing Bulgaria
- https://osis.bg/wp-content/uploads/2018/04/OSI_Publication_Edu_policies_4.pd
- http://ebox.nbu.bg/forlen11/view_lesson.php?id=3
- https://www.perfect-english-grammar.com/passive.html
- https://www.gingersoftware.com/content/grammar-rules/verbs/passive-voice/
- Foley, William A. & Van Valin, Robert D., Jr. (1984) Functional syntax and universal grammar. Cambridge: Cambridge University Press
- Stoimenova, B.: What teachers for CLIL classrooms? In: Quality Education for All Through Improving Teacher Training, pp. 263-267. Paradigma, Sofia (2010)
Модел на обучение по английски език в VIII клас за усвояване на категорията Passive voice /Страдателен Залог/ чрез използване на web 2.0 инструменти
АВТОР:
Фани Георгиева Пейчева, Старши Учител по английски език в ПГМТ „Проф. Цветан Лазаров“- гр. Пловдив
Email: sunny_fun@abv.bg f.peycheva@gmail.com
Тел: 0882465627
Резюме:
В статията се разглежда иновативен модел на обучение в VIII клас чрез използване на web 2.0 инструменти в обучението по английски език в българската училищна практика. Провеждането на педагогическия експеримент цели представянето ползите от използване на съвременните технологии в часовете по английски език и показване на ролята им за повишаване качеството на преподаването и ученето. В статията се подчертава, че използването на web 2.0 инструменти стимулира мотивацията на учениците, подобрява техните умения за четене, писане, говорене и слушане на английски език, както и развива критическото им мислене и комуникационни умения. Представеният модел на обучение в осми клас цели да съчетае забавлението и ученето чрез интерактивни игри и упражнения, които стимулират учениците да използват активно своите езикови умения.
Увод
Английският език е един от най-широко използваните езици в света и е от изключително значение за международните комуникации и бизнес. Въпреки това, много ученици срещат затруднения при усвояването на определени категории и граматически правила в английския език. Passive voice /Страдателен Залог/ е една от тези категории, която изисква специално внимание и упражнения, за да бъде разбрана и усвоена.
Глаголът е една от най- сложните части на речта, която означава динамичен признак на лице или предмет като процес във времето. Граматичните признаци на глагола са лице, число, спрежение, време и залог. В настоящята дипломна работа ще се разработи модел, който да бъде използван от учителите за подобряване на ефективността на обучението на Passive voice /Страдателен Залог/ в училище. Моделът ще бъде базиран на индивидуалните нужди на учениците и ще включва използването на web 2.0 инструменти за усвояване на категорията.
Залогът е категория с утвърдено присъствие както в чуждото, така и в българското езикознание. Терминът „залог” претърпява различни трансформации, за да достигне до съвременното си възприемане. Залогът се налага като реалия в лингвистичната система на езика и по този начин се появвява и нужда от неговото кодифициране и изследване.
Доброто владеенето на езика и неговите структури е основна цел на всеки преподавател. Като вземем предвид всичко написано по-горе, може да обобщим, че преподаването на граматика има важно място във всеки урок по чужд език, а формирането на граматически умения е една от важните цели на учителя.
С развитието на технологиите и по-конкретно на web 2.0 инструментите, обучението по английски език може да стане по-достъпно, интерактивно и забавно за учениците. В тази дипломна работа ще се разработи модел за обучение на Passive voice /Страдателен Залог/ в английския език за ученици от IX клас чрез използване на web 2.0 инструменти.
Методика на изследване:
Обект на изследване е процесът на обучение, свързан с усвояване на категорията Passive voice в IX клас.
Предмет на изследване са знанията иезиковите компетентности на учениците от IX клас по английски език.
Целта на настоящето изследване е да се създаде и апробира нов модел на обучение по английски език. Да се създаде нова технология за обучение в IX клас и да се провери нейната ефективност в практиката.
Задачите на дипломната работа са:
- Да се анализира теоретичната/ научна литература по проблема- Страдателен залог;
- Да се анализира учебната практика;
- Да се създаде нова технология;
- Да се определи експериментална група;
- Да се осъществи експерименталната работа;
- Да се направи проверка на резултатите;
- Да се съберат емпирични данни;
- Да се обработят данните статистически;
- Да се направят изводи и обобщения за новата система на работа;
- Да се откроят възможности за мултиплициране на резултатите.
Хипотеза: Ако се създаде нова технология за обучение по английски език чрез използване на уеб 2.0 инструменти, то езиковите и комуникативните умения по предмета ще се повишат.
- Използваните методи са:
- Теоретичен анализ на научна литература:
- Анализ на писмени работи на ученици;
- Педагогическо наблюдение;
- Тестиране;
- Педагогически експеримент;
- Анкета;
- Статистически методи.
Обхват на изследването са ученици от VIII „A“ клас от ПГМТ „Проф. Цветан Лазаров“, Пловдив
Констатиращ етап
По време на първия етап се:
- Разработи концепция.
- Определиха се критерии и показатели на изследването.
- Разработи се учебното съдържание.
- Подбраха се задачи, покриващи задължителната учебна програма и съдържащи експерименталното учебно съдържание.
- Съставиха се дидактически тестове, избраха се методи за осъществяване на количествен и качествен анализ на емпиричния материал.
- Планира се експерименталното обучение в учебния процес на участниците в експеримента.
- Провеждане на констатиращ тест.
Обучаващ етап
- Обучение на експерименталната група по предложената система от конкретни дидактически материали.
- Проследяване на текущото обучение
Учебната система, „Legacy“ на Вирджиния Евънс и Джени Дули. В учебника материалът е разделен в 8 модула, като всеки модул се състои от 12 части: Reading skills, Vocabulary practice, Grammar in use, Skills Work, Listening, Speaking skills, Writing, Language & Skills in Focus, CLIL, Culture Spot, English in Use, Progress Check.
Конкретният модул е Урок 6, в който застъпената граматика е доста обемна- страдателен залог (с пряко/ непряко допълнение), възвратни местоимения, атрибутивни съществителни, образуване на прилагателни имена.
Естествено, голяма трудност се оказва изразяването на английски език чрез пасивни конструкции, тъй като е сравнително нов материал. Учениците учат възвратни местоимения и прилагателни имена още в 4 клас, докато според държавните образователни стандарти, категорията Страдателен залог за първи път се въвежда в учебната програма за 7 клас. Първият час от преподаването на модула е преговорен и опознавателен като се надграждат знанията за другите граматични категории и завършва с десетминутен тест върху знанията за Страдателен залог. Темата на модула е Healthy mind, healthy body, която коренспондира със зададената им вече по история задача да напишат пиратски корабен дневник и как оцеляват на кораб и пустинен остров. Решението ми да заложа на проектно- базирано обучение, наред с използване на уеб 2.0 инструменти , е продиктувано от желанието ми учениците да са забавляват, докато учат. По този начин материалът се овладява по- лесно и неусетно, докато се развива положително отношение към предмета и училището като цяло. Създаването на сайт, в който учеиците ще имат възможност да изразяват себе си, да покажат труда си и да видят този на другите, се прие с въодушевление от класа. Разясних им етапите на работа, определих работните групи като във всяка група има различни типове деца с различно ниво на компетентности, които в последствие допринесоха всеки със своята уникалност към проекта. Важно е да се уточни, че правилата за работа се изясниха още в началото и всички бяха длъжни да ги спазват.
Учениците имаха за задача да преведат текстовете като използват възможно най-голям брой и разнообразни пасивни конструкции. Всички текстове и домашни се качваха в Google Classroom като използвахме платформата Meet за допълнителни уточнения и препоръки за работа. Сайтът, който е и крайният продукт на осми клас след прилагане на новия модел на обучение, е направен в Google Sites. Избрах продуктите на Гугъл, защото са лесно достъпни и интерфейсът им е интересен и разбираем за учениците. Текстовете, написани от учениците и преведени по- късно, бяха красиво илюстрирани. Книгата „Пиратски истории“ бе дигитализирана и превърната в истински e-book шедьовър. Важно е да се отбележи, че въпреки усилената работа по проекта, работата с учебника вървеше успоредно, защото нито един нов метод сам по себе си не би могъл да е ефективен, ако не е стъпил на здраватта основа на теорията и опита. Основният текст за четене в урока относно Poisonous mushrooms and oak, Alien plants, Future of food, коренспондира с разказите от „Пиратски истории“- учениците имаха възможност да упражнят и приложат наученият лексикален материал.
В Unit 6b, се изучава Word formation (forming adjectives from verbs), лексика за Injuries, текст с упражнение за предлози на тема Adventure Camp; Unit 6d им предоставя знания за Natural healing като целият модул 6 развива уменията и знанията на учениците относно страдателния залог.
Работейки по проекта, в свободното си време, както и през часовете, учениците придобиха очакваните компетентности по забавен и иновативен начин.
Създаването на сайта бе друг вълнуващ момент, за него трябваше да бъдат подготвени различни текстове, които също съдържат пасивни конструкции. Учениците трябваше да подберат образователни клипове от YouTube, които да вградим в сайта. В процеса на избор, те трябваше да ги преглеждат, което допълнително обогати знанията им, Единадесетте дни на приключения, преведени на английски език са основната атракция на сайта като е- книгата също е качена в отделен разедел на сайта.
Контролен етап
- Провеждане на заключителен тест.
- Анализ и представяне на получените резултати.
- Осъществяване на конструктивна връзка между съществуващото и експерименталното учебно съдържание –изводи, подобрения и препоръки.
- Внедряване в практиката
В контролния етап от педагогическия експеримент бяха анализирани резултатите от прилагането на модела на обучение, който комбинира усвояването на категорията Passive voice с използването на уеб 2.0 инструменти в VIII клас по английски език. След провеждане на експеримента и обработка на получената информация, може да се направят следните констатации:
- Приложението на модела на обучение, включващ Passive voice и уеб 2.0 инструменти, създаде интерактивна и ангажираща среда за учениците.
- Учениците проявиха голям интерес и мотивация за изучаване на Passive voice чрез използване на различни уеб 2.0 инструменти.
- Използването на интерактивни упражнения, видео материали и онлайн ресурси улесни процеса на усвояване на Passive voice и подобри активното участие на учениците.
- Учениците успяха да разберат и приложат концепцията на Passive voice в различни контексти и ситуации.
- Наблюдаваше се забележително подобрение в уменията на учениците за разпознаване и създаване на изречения в Passive voice.
- Учениците изразиха по-голяма увереност в употребата на Passive voice и проявиха по-натоварено участие в комуникативни задачи, свързани с него.
- Уеб 2.0 инструментите допълниха учебния процес, предоставяйки разнообразни възможности за учениците да се ангажират и да упражняват уменията си в Passive voice.
- Използвването на съвременни технологии, като блогове, социални мрежи, онлайн колаборативни платформи и видео споделяне, стимулираше творчеството и сътрудничеството на учениците.
Интеграцията на интерактивни инструменти в обучението по английски език стимулира учениците да развиват цифрови и медийни умения, които са от съществено значение в съвременния свят. Усвояването на Passive voice чрез интерактивни упражнения и съвременни технологии подобри общата комуникативна компетентност на учениците и ги подготви за успешно справяне с академични и професионални предизвикателства.
Естествено, както всяка нова система за обучение и тази има нужда от подобрение. Някои от тях са:
- Допълнителни обучителни материали и ресурси могат да бъдат разработени и зззззпредоставени на учениците, за да подпомогнат и задълбочат усвояването на Passive voice.
- Училището може да инвестира в по-широко използване на технологии и уеб 2.0 инструменти, като осигури постоянен достъп до компютърни и интернет ресурси за учениците.
Контролният етап от организацията на педагогическия експеримент предостави ценна информация за ефективността на модела на обучение и въздействието на уеб 2.0 инструментите в процеса на усвояване на Passive voice. Тези констатации могат да послужат като основа за бъдещи подобрения и развитие на образователната практика в областта на английския език.
Библиография:
- Светослав Чонков, Костадин Цветанов ПЕРСПЕКТИВИ НА Е-ОБУЧЕНИЕТО И ИГРОВОБАЗИРАНОТО ОБУЧЕНИЕ КАТО СРЕДСТВА ЗА ПОВИШАВАНЕ НА ЕЗИКОВАТА КУЛТУРА/ Научна конференция „Иновационни ИКТ в научните изследвания и обучението: математика, информатика и информационни технологии“, 29-30 ноември 2018 г., Пампорово, България
- Ковачева, Е., Адаптивни системи за електронно обучение, дисертационен труд за присъждане на образователната и научна степен ‘доктор’, 2012.
- Георгиева – Лазарова С., Лазаров, Л. (2014). Информационни и комуникационни технологии в образованието. Велико Търново: Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“.
Георгиева – Лазарова С., Лазаров, Л. (2017). Информационни и комуникационни технологии в обучението и работа в дигитална среда. Велико Търново : Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“. - Стефанова, П. (2007) „Чуждоезиковото обучение. Учене, преподаване, оценяване”, Сиела.
- Стефанова, П. (2015) „Методика на обучението по съвременни езици”, Нов български университет.
- Dooley, J. (2017) Legacy B1.1 Student’s book Part 3, Express Publishing Bulgaria
- Dooley, J. (2017) Legacy B1.1 Teacher’s book Part 3, Express Publishing Bulgaria
- https://osis.bg/wp-content/uploads/2018/04/OSI_Publication_Edu_policies_4.pd
- http://ebox.nbu.bg/forlen11/view_lesson.php?id=3
- https://www.perfect-english-grammar.com/passive.html
- https://www.gingersoftware.com/content/grammar-rules/verbs/passive-voice/
- Foley, William A. & Van Valin, Robert D., Jr. (1984) Functional syntax and universal grammar. Cambridge: Cambridge University Press
- Stoimenova, B.: What teachers for CLIL classrooms? In: Quality Education for All Through Improving Teacher Training, pp. 263-267. Paradigma, Sofia (2010)