Технология на изучаване на изменяеми части на речта в 5.клас чрез проект „Млад езиковед“
С оглед на това, че е от изключителна важност да се усвоява езикът не заради самия език, а заради социолингвистичната компетентност на подрастващите и необходимостта от свързването на обучението по български език с гражданското образование, реших да експериментирам и да потърся пътища за създаване на трайни умения и навици у учениците за писане на текстове с оглед на тяхната практическа насоченост и развиване на умения за писмено изразяване. Създаването на именно такива практико-приложими знания и умения стои в основата на комуникативноречевия подход и се свързва с функционалната лингвистика. Когато говорим или пишем извън училище, ние не си задаваме въпросите за граматични или лексикални средства, а се ръководим от ситуацията на общуване и конкретните комуникативни цели. В живота ни ежедневно се случва да се сблъскаме с различни хора и да общуваме с тях по различни начини. Затова е належащо да се обърне внимание на учениците именно на използването на правилни езикови средства, заместването на думи с различни части на речта, така, че да се реализира смислен речеви поток. Езикът е необходим, когато сме в училище, на улицата, в магазина, когато сме с приятели или на почивка. Използването на изменяемите части на речта е необходимо във всяка ситуация, в която можем да попаднем. Ако трябва да отговорим на въпрос, да се аргументираме, да се защитим, да изкажем мнение. Ако искаме да опишем предмет, явление или случка, ние си служим с различни изменяеми части. Те придават на нашата реч изразителност, живост, правят я по-ясна и разбираема, позволяват ни да се изразяваме свободно. Всички тези знания са свързани със социокултурната компетентност на учениците и всъщност се оказват фундаментални за бъдещето на подрастващите. Поради важността на този материал с оглед бъдещото развитие на учащите, пристъпих към извършването на педагогически експеримент, в основата на който стои информалното учене. Концепцията ми за иновативен подход към блока уроци върху изменяеми части на речта се гради върху следната структура:
- Предлагане на цели, задачи и план на действие от учителя:
– преговор и актуализиране на теоретичните знания за изменяеми части на речта до 4. клас включително;
– създаване на работни групи, осъществяващи проекта „Млад езиковед“
– четене на книга, гледане на интересен филм, разговори с приятели и близки, които упражняват различни професии с цел събиране и анализиране на информация, свързана с темата на съчинението „Моята мечтана професия“;
– изработване на синонимни гнезда на различни изменяеми части на речта;
– оформяне на портфолио с натрупаната информация от работната група;;
- Oсъществяване на самостоятелната учебната дейност с помощта на учителя;
- Регулиране на учебната дейност чрез самоконтрола на учениците и попълване на карта с информация за дейността на всеки от участниците в работната група по време;
- Осъществяване на беседа с участниците от проектните групи, в което под формата на симулативна игра те представят различни професии;
- Анализ на резултатите от учебната дейност, осъществена чрез анкетни карти за оценката и самооценката на учениците по отношение на личния им принос в изпълнението на проектната задача;
- Оценяване на работата по предварително зададени критерии от учителя.
Работата по проекта има своите положителни страни:
- Учащият става отговорен към това доколко неговите учебни действия са ефективни по отношение на поставената цел, доколко е обмислил и подбрал най-подходящите действия;
- Учащият търси и намира сам информация по темата, като усъвършенства уменията си да събира, анализира, обобщава и използва съобразно целите специфична информация;
- Учащият става по-организиран и добива умения за работа в екип, съобразявайки се с другите и давайки своя принос към общия краен продукт;
- Развива умения за рефлексия;
- Развива креативност при представяне на собствения труд. В психологически аспект самостоятелното учене чрез този проект води до ползване на знанията и уменията в практиката за решаване на различни нагледно-действени задачи в конкретния случай това се свързва с уменията да се общува с различни хора, да се разбира в различни ситуации, да се възприема смисълът на даден текст. Тази екстериоризация дава възможност да се отговори на въпроса дали знанието е придобило мотивираща сила, превърнало ли се е в убеждение, станало ли е принцип за практическо действие и социално поведение.
В процеса на проектната дейност у ученика се развиват следните способности:
- Комуникативни – при обсъждане на творческите задачи, консултациите с учителя, защита на своите идеи;
- Личностни – самостоятелност и гъвкавост на мисленето, фантазия, любознателност, самодисциплина, умения за работа в екип, увереност в собствените възможности;
- Литературно-лингвистични – описание на идеи и импровизация при участието във финалната част при представянето на проекта ;
- Математически – съчетаване на форма и обем, пространство и време и др.;
- Художествено-соматични – разработка на дизайна на портфолиото; разположение на съчиненията и теоретико-лингвистичната информация.
Ключови думи и изрази: технология, проект, изменяеми части на речта, експеримент, информално учене, комуникативна ситуация, информация, знания, умения, компетентности
Резюме
От особена важност е да се изучава езикът заради необходимостта от общуване в различни комуникативни ситуации, в които попадаме. Правилното му използване изгражда личности, които могат да се изразяват правилно, да изказват мнение и да го защитават. Практическата приложимост на езика провокира педагогически експеримент за изучаването на изменяемите части на речта, който се базира се на информалното учене.
За целта учителят изготвя план на действие за осъществяване на педагогическия експеримент. Учениците събират, анализират и използват информация, подчинена на поставената задача-написване на собствен текст. Преподавателят съблюдава за правилното протичане на експеримента, оценява работата на децата и прави изводи за ефективността на новата технология.
Чрез самостоятелното (информално) учене учащите получават знания и развиват ключови умения и компетентности за справяне в различни ситуации на общуване, формират способности, които са важни ни за бъдещото им развитие и израстване.
It is of particular importance to learn the language, because of the need to communicate in different communicative situations in which we find ourselves. Its proper use builds individuals who can express themselves correctly, express an opinion and defend it. The practical applicability of language provoked to embark on a pedagogical experiment in the study of the alterable parts of speech, which is based on informal learning.
For this purpose, the teacher prepares an action plan for the implementation of the pedagogical experiment. Students collect, analyze and use information subordinated to the task – writing their own text. The teacher observes the correct reading of the experiment, evaluates the work of the children and draws conclusions about the effectiveness of the new technology.
Through informal learning, learners gain knowledge and develop key skills and competences to cope with different communication situations, forming abilities that are important for their future development and growth.
Използвана литература:
- Помагало за педагогически специалисти за усвояване на знания, формиране на умения
и компетентности за оценяване на учениците, С., 2013 г.
- Димчев, Кирил, Функции на обучението по български език, LiterNet, 28.07.2009, №7
- Димчев, К., Проблеми на обучението по български език в началото на 21. Век, LiterNet,
28.09.2002
- Димчев, К., Функционални и структурни особености на учебника по български език
за пети клас. // Български език и литература, 1994, № 2.
Автор: Гинка Петрова-ст. учител в СУ „Найден Геров“
Адрес: гр. Пловдив, ул. „Кемера“ 27