„Интерактивни методи и подходи в обучението по Човекът и обществото в начален етап“
Автор: Даниела Георгиева Петрова – начален учител
Училище: СУ „Свети Климент Охридски“, гр. Добрич
e-mail: d.petrova@klohridski.com
Резюме:
Днешното ежедневие ни предлага множество негативни поведенчески модели – липса на морални ценности, агресия, отчуждение, неконструктивно поведение, апатия, безразличие към националните традиции, неумение за живот в среда на разнообразно етническо обкръжение. Това налага промяна в модела на образование и възпитание. Учебно-възпитателният процес трябва да поставя знания и умения, даващи възможност за положителни взаимодействия между хората. Това поставя на преден план навлизането на интерактивните методи и подходи. Наложително е овладяване на умения за работа в екип и група, за решаване на проблеми и конфликти, за живот в различни културни условия и традиции, както иза успех в условията на лоялна конкуренция.
Различни и нови са и образователните взаимодействия, в чиито встъпване ще се наложи да влизат учителите, за да могат да постигнат ефективност в работата си.
Аз реших да използвам в своята практика по предмета „Човекът и обществото“ в 3. клас система от интерактивни методи и подходи в раздел „Българското общество през Възраждането (ХVІІІ- ХІХ в.)“.
Ключови думи: интерактивни методи и похвати; проекти; платформи – LearningApps.org, Kahoot.com, google forms
Изложение:
Приемането на България в Европейския съюз поставя императивно ниво проблемите за ефективността на българската образователна система, за качеството и конкурентноспособността на нашето образование. Европейската перспектива прекрачва националните граници на образованието, търси у младите хора гражданите, като им помага да живеят динамично в променящия се свят като изградят своя ценностна система. Днес в образователната система все повече се акцентира върху формирането на умения и изследователски нагласи у учениците, които да са в центъра на образователния диалог и се търси отговорност за личностните им мнения, предложения, в посока на техните интереси.
Промените в образователната система неизбежно създават ситуация, която ще промени важни компоненти в процеса на обучение. Различни и нови са и образователните взаимодействия, в чиито встъпване ще се наложи да влизат учителите, за да могат да постигнат ефективност в работата си. Това поставя на преден план йерархията на методите като компонент от образователната технология – ефективността от “класическите” методи като разказ, описание, обяснение и други, и навлизането на интерактивните методи в обучението.
Кои са причините, които налагат промените в процесуалните компоненти на образователния процес и създават благоприятна среда за използване на интерактивните методи на обучение?
- Успехът на работата на всеки учител ще бъде по-зависим от образователния успех на учениците.
- Регистрирането на качеството на обучение ще зависи в голяма степен от индивидуалния напредък на всички ученици.
- Използването на все по-атрактивни форми на обучение ще се налага с цел непрекъснатата необходимост от поддържане на устойчив интерес и мотивация у учениците към училищното обучение.
- За решаване на посочените по-горе задачи всеки учител все повече ще се нуждае от сътрудничеството на всички ученици в учебния процес и особено на тези, които имат възможности и желание да напредват с бързо и качествено темпо, които са творчески ориентирани и имат желание за работа в група.
Ежедневието ни предлага множество негативни поведенчески модели – липса на морални ценности, агресия, отчуждение, неконструктивно поведение, апатия, безразличие към националните традиции, неумение за живот в среда на разнообразно етническо обкръжение. Това налага промяна в модела на образование и възпитание. На преден план учебно-възпитателният процес трябва да поставя знания и умения, даващи възможност за положителни взаимодействия между хората. Наложително е овладяване на умения за работа в екип и група, за решаване на проблеми и конфликти, за живот в различни културни условия и традиции, за успех в условията на лоялна конкуренция, за реализация в европейското семейство, съобразно неговите закони и ценности, като се спазват човешките права.
Възрастта между 7 и 11 години е ключов период, период на изграждане, на самооценка и мотивация за постижения. Това се основава на увереността на децата от началната училищна възраст в тяхната способност добре да се учат през тези първи години на училищния живот. Те успешно оценяват мястото си в социалната среда и се опитват да са самостоятелни, с желание за самоопознаване, а също и за опознаване на заобикалящия ги свят.
Според Фройд този период е латентен стадий – много от децата могат да насочат своята емоционална енергия към отношения с връстниците, към творчество, към изпълнение на училищните задължения. Но за да се случи всичко това е необходимо:
- Да са ясни основните измерения на процеса на социализация на младите хора в установяващото се демократично общество;
- Нови методи и технологии в образованието;
- Целенасочено образование за демократично гражданство;
- Въвеждане и развитие на образование за демократично гражданство – една от възможностите за преобразуване на образователната система. [11]
Най-общото определение за демократично гражданство ще бъде: “процес на личностно развитие и на подготовка на младия човек за социални изяви, диалог и сътрудничество на основата на зачитането правата на човека, на изградена лична морална позиция и на познаването и спазването на законите на нашата държава и механизмите и принципите на съвременното демократично общество”. [11]
Така формулирано, образованието за демократично гражданство в начален етап има за цел да въведе детето в организирания социален свят, като му помогне да си изгради нагласа за живот и действие в този свят, като разшири социалния му хоризонт. Тези цели предопределят избора на методите в учебно-възпитателния процес, като изискват тяхното “модернизиране” и съчетаване с нови методи и прийоми. Те трябва да са действени, комуникативни, интегративни, съдържащи самостоятелност и проблемност. За постигането на целите учителят има голяма свобода на избор и на съчетаване на различни методи и похвати. Комплексното използване на методите на обучение създава интерес към знанията. Разнообразието в методите прави ученето привлекателно.
Мощен мотивиращ потенциал притежават интерактивните методи на обучение. Това се дължи на факта, че те дават възможности за общуване – нещо, което децата високо ценят. При интерактивните методи е налице интензивно взаимодействие между участниците в процеса на обучение, при което се създават условия за провокиране на мисленето им, за свободно изказване на мнение и защита на собствена позиция. На преден план е творческото мислене. Теоретичните обобщения са следствие на логични разсъждения, спор, дискусии и решаване на проблемни ситуации. [21]
Важно е да се отбележи, че интерактивните методи не са сбор от техники. Те отразяват същността на съвременното образование, те са в основата на процеса на учене. Тяхното усвояване и прилагане изисква цялостно преосмисляне на професионалната дейност на учителя. Интерактивните методи и груповата дейност водят до разчупване на действителността, до нови отношения между възпитател и възпитаници. Поставени като основна двигателна сила на гражданското образование, интерактивните методи и груповата работа дават възможност на учителя да получава постоянно оценката на учениците, натоварва го с отговорности по решаването на проблеми на групите като цяло, или на отделни ученици, методите дават на всеки учител свобода на търсене, на изразяване, доставят удоволствие от съвместно положените усилия в учебно-възпитателния процес. [13]
ЦЕЛТА на разработката е да се създаде дидактически обоснован комплекс от интерактивни методи и подходи на обучение по Човекът и обществото в трети клас, свързан с изучаване на фрагменти от историята на българската държавност и общество през Възраждането.
Тази цел може да бъде постигната чрез решаването на следните ЗАДАЧИ:
- Да се направи теоретичен анализ на научната литература свързана с изучаване на Българското Възраждане по Човекът и обществото в 3. клас
- Да се представи цикъл от уроци за изучаването на Българското Възраждане, като се разработи комплекс от интерактивни методи и подходи, съобразен със спецификата на учебното съдържание по Човекът и обществото и отговарящ на възрастовите особености на учениците
- Да се изготви инструментариум за проверка и оценка на знанията и уменията на учениците
- Да се провери ефективността на комплекса от интерактивни методи в обучението по Човекът и обществото в познавателен и мотивационен план
- Да се анализират резултатите и да се направят изводи.
ИНТЕРАКТИВНИ МЕТОДИ
В процеса на използване на интерактивните методи се залага на непрекъснатото взаимодействие, обратната връзка, ангажираността на участниците и постоянното търсене на общи решения. Те предлагат условия всеки да поеме своя дял от отговорността за процеса на обучение. Водят до съвместна дейност, като определят границите й, възможностите за действие и свобода. Интерактивните методи на обучение предполагат общ език на обучение, изграден на основата на преживяванията на участниците. Те подпомагат изграждането на една нова образователна действителност, основана на съвместното търсене, диалог, обсъждане и планиране на решения.
Интерактивните методи на обучение развиват следните умения:
- Умение да повториш – възпроизводство;
- Умение да подредиш по нов начин – реорганизация;
- Умение да пренесеш в стандартни и нови ситуации – пренос;
- Умение да мислиш продуктивно – решаване на проблеми. [21, с. 71]
Признаци на интерактивните методи:
- Въпрос, провокиращ мисленето – свързан с живота, но предполагащ като проблем неща, които на практика грешно се смятат за ясни; подтикващ любопитството с това, че е достъпен, разбираем; притежава условия за възпроизводство на решения, чрез които децата задълбочават познанията си за света; предизвиква продуктивно мислене и дава варианти за решения.
- Интерактивни връзки между мислене и действие – участниците са в пряко взаимодействие в процеса на учене – те издирват информация, разменят гледни точки, спорят и доказват идеите си, в условията на състезание се превъплъщават в социални роли, демонстрират начина си на мислене пред останалите.
- Развитие на определени социални, интелектуални и практически умения, породили се в следствие на активното общуване, мислене и действие. [21]
Интерактивните методи е нужно да предлагат дейности в следните направления:
- Репродуктивно и реконструктивно учене – формулиране на интересни и провокиращи въпроси, предполагащи възпроизводство и реконструиране на знания; индивидуална или групова /екипна/ самостоятелна работа, групово-съревнователна самостоятелна работа, игрови методи, визуализиране.
- Учене чрез пренос на знания в стандартни и нови ситуации – провокиращи въпроси и задачи за пренос на знания; индивидуална или групова работа, съревнователни задачи, като новото съдържание се извежда по аналогия от стари знания; дискусии, мозъчна атака, казуси, учебни проекти.
- Учене чрез решаване на проблемни въпроси по различни тематични единици от учебното съдържание; индивидуално, групово и екипно решаване на тези въпроси чрез беседи, дискусии, учебни проекти, синектика, мозъчна атака. [21, с.107, 108]
КОНКРЕТНИ ИНТЕРАКТИВНИ МЕТОДИ, СРЕДСТВА ИЗПОЛЗВАНИ В УРОЧНАТА ДЕЙНОСТ, КАКТО И ОБРАТНА ВРЪЗКА
- Методи
- интерактивни методи – беседа, мозъчна атака, дискусия, работа по проекти, работа с ИКТ, обърната класна стая, групова работа, индивидуална работа с програма PowerPoint, представяне на проект, работа в платформа „com“, мисловна карта
- Посещение на Регионален исторически музей в гр. Добрич във връзка с проект
- Средства
- Учебник по Човекът и обществото на изд. „Булвест 2000“, Румен Пенин и Георги Якимов;
- Учебна тетрадка;
- Видео уроци от Уча се и Академико;
- Интернет – https://www.youtube.com/watch?v=n7qh5Khb5y8
- Презентация изработена от учителя;
- Лични мобилни устройства на учениците – компютри, лаптоп и таблет;
- Използване на org – КРЪСТОСЛОВИЦА – https://learningapps.org/display?v=peysqy3r521
- Използване наcom – Тест – Възраждане – https://create.kahoot.it/details/63a79680-02e4-45dd-9c20-4d60fc4cc2be
- Използване на google forms – Тест – Възраждане – https://docs.google.com/forms/d/1FrV5WiTo2rB0HZcW-qcEnSyG5SN8a1BjjMhaCIK9SvA/edit
- Разпечатан снимков материал.
- Обратна връзка
- Проект „Добруджа през Възраждането“ – какви промени са настъпили през Възраждането, какви занаяти са се развили в Добрич.
- Представяне на лични презентации на тема „Народни будители“.
- Проект „Борци за освобождение“.
- Проект – съчинение „Априлско въстание“, изпратено по електронната поща.
- Електронен тест в „Kahoot.com“ и google forms, предварително подготвени от учителя
ИЗВОДИ И ОБОБЩЕНИЯ
От получените резултати установих, че целите, които си бях поставила, са отлично постигнати в 3.Б клас. Приложеният комплекс от интерактивни методи притежава висока познавателна и мотивационна ефективност.
В следствие на тяхното приложение се наблюдават по-пълни познания по изучения учебен материал по Човекът и обществото. Чрез интерактивните методи се реализират не само дидактически, но и редица възпитателни задачи – култура на общуването, толерантност, взаимопомощ.
Повишеният учебен интерес, вследствие на разнообразните интерактивни методи в процеса на обучение е предпоставка за повишаване и качеството на учениковите знания и на познавателната активност.
Учениците са разбрали:
- че Българското възраждане е един от най-славните периоди от българското минало
- че с настъпването на Възраждането българското общество навлиза в Новото време.
- разпознават бележитите български книжовници и просветители от средновековното ни минало и разказват за техните дела.
- Осмислили са ролята и саможертвата на българските борци за свобода.
- Добили са представа за борбите на българите срещу чуждата власт през възрожденската епоха след средата на 19. Век.
Много важна и отговорна е задачата на учителя да подбере точно интерактивните методи, подходящи за всяка методична единица, да определи целта им, мястото им в урока, както и съчетаването им с останалите “традиционни” методи на обучение
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
- Вълчев, Р. Интерактивни методи и групова работа, С., 2003
- Вълчев, Р. Образование за демократично гражданство, С., 2003
- Колишев, Н. Педагогическите умения на учителите. Мотивирането, С., 2004
- Пенин Р., Якимов Г. – Книга за учителя по ЧО за трети клас – издателство Булвест 2000
- Учебна програма по Човекът и обществото за трети клас – учебни програми за трети клас на МОН в сила от учебната 2018-2019 г. – www.mon.bg
- Учебна тетрадка по Човекът и обществото – издателство Булвест 2000
- Учебник по Човекът и обществото – издателство Булвест 2000