ПРИЛАГАНЕ НА ИГРОВО-БАЗИРАНО ОБУЧЕНИЕ ЗА ФОРМИРАНЕ НА КОМПЕТЕНТНОСТИ
Автор: Даниела Говедарска, старши учител начален етап
ОУ ,,Христо Ботев‘‘, град Раковски
Резюме: Игрово-базираното обучение е метод за активно учене, използващ игри за подобряване усвояването на учебното съдържание и насърчаване учениците да вземат решения, да работят в екип, да мислят критично, да проявяват творчество и да проявяват висока концентрация в учебните часове. Ученето от грешки в безопасна и симулирана среда е предпоставка учениците да използват различни техники за извършване на дейности, което поддържа мотивацията им и позволява ефективно формиране на компетентности. Обучението, базирано на игри, е образователен подход, който използва интерактивни и завладяващи игри, за да научи учениците на различни умения. Игрово-базираното обучение съчетава елементи от дизайна на играта, като сътрудничество, състезание и решаване на проблеми с традиционни методи на преподаване, като повишава ангажираността на учениците.
Ключови думи: игра, мотивация, интерактивност, компетентности, насърчаване
Въведение
В съвременното училище се обучават поколения ученици, които са израснали в цифрова среда и за които интерактивността е основополагаща за усвояване на знания и формиране на компетентности. Промените в технологичната и социалната среда на съвременното общество изискват прилагане на различни подходи и методи за преподаване, чрез които да се насърчи усвояването на компетентности, като очаквани резултати от обучението. Ефективно средство в процеса на усвояване на компетентности е игровият подход, предоставящ възможност за използване на образователни игри за създаване на интерактивност в преподаването, активно включване на учениците в образователния процес и повишаване на учебната мотивация.
Специфични особености на игрово-базираното обучение
Традиционните методи и подходи в обучението имат за цел усвояване на знания от учениците, свързани с преподаваното учебно съдържание. При използването на интерактивност в образователния процес, основната цел е учениците да осъзнаят необходимостта от усвояване на знания. Специфична характеристика на съвременните ученици е използването на различни цифрови устройства, поради което традиционният лекционен тип на преподаване в клас не може да задържи вниманието им, ученето е механично и наизуст, не се насърчава проява на творчество в учебния процес, мотивацията е ниска. Използването на игри в образователния процес, довежда до повишаване концентрацията на учениците, за да могат от една страна да разберат условията на играта, а от друга страна – успешно да достигнат до нейния край и да спечелят. Резултатът от използването на игри с подходящ дизайн в учебните часове е „високо мотивирани обучаеми, които са сериозно заинтересовани и упражняват прилагането на умения за решаване на конкретни проблеми“ (Спирова, 2018).
При изпълняване на дейности в игрова среда, учениците работят самостоятелно или в екип за постигане на определена цел, допускат грешки и коригират действията си, експериментират, учат активно и усвояват умения за вземане на решения, според конкретна ситуация. В традиционното преподаване основните взаимоотношения са между учител и ученик, докато при използването на игрово-базирано обучение, основните взаимоотношения са между ученици, което позволява работата в екип. Наблюдава се различие и по отношение оценяването на усвоените знания. При традиционния подход, оценяващ е единствено учителя, докато при игрово-базираното обучение, оценяващ е самия ученик, останалите ученици от класа и учителя. Повишаване на мотивацията в игрово-базираното обучение се наблюдава и поради факта, че учениците виждат веднага резултат от полаганите усилия, което ги мотивира да опитват отново за достигане на максимален успех. По време на игрово-базираното обучениe, ученикът се превръщат в герой, който играе самостоятелно или в отбор, като всеки опит в играта позволява спечелване на точки и награди, които учителят определя на база активно участие и цялостно поведение по време на учебните часове.
Играта в игрово-базираното обучение се използва за постигане на образователни цели, като насърчава учениците да прилагат усвоените теоретични знания в различни игрови ситуации. Като преподавателски подход, игрово-базираното обучение насърчава учениците да изследват усвоените си знания, в сътрудничество в учителите и останалите ученици, за да придобиват допълнителни знания и да затвърдяват вече усвоените (Стоянов и др., 2020). В игрово-базираното обучение висока ефективност намират множество разработени настолни игри, като Minecraft, SimCity, Civilization и др., които изискват висока концентрация на вниманието и ангажираност на учениците и са „особено подходящи за пренос на знания, ако бъдат умело интегрирани в учебния процес“ (Петров и др., 2016).
Значение на игрово-базираното обучение за формиране на компетентности
Обществените очаквания от съвременното образование и изискванията за устойчиво развитие, пораждат необходимостта от активно прилагане на компетентностния подход, чрез който се акцентира на качеството на обучението и оценяването му, на база постигнатите резултати, по отношение на придобити знания, умения и компетентности. В контекста на Европейската квалификационна рамка компетентността се дефинира като „доказана способност за използване на знания, умения и личностни, социални и/или методически дадености в работни или учебни ситуации и в професионално и личностно развитие“ (Европейска квалификационна рамка за учене през целия живот, 2018), а способностите се определят с оглед степента на поемане на отговорност и самостоятелност. Компетентността се определя и като личностна характеристика, определяща готовността да се използва личностният потенциал – знания, умения и опит, за осъществяване на дейност в професионална област, която да бъде ефективна. Компетентността е личностна характеристика, имаща многокомпонентен състав, който се основава на знания, умения, опит и способност за вземане на решения и поставяне на адекватни оценки, самостоятелност и поемане на отговорност. Самите компетенции/компетентности са нормативно поставени изисквания за подготовка, като показват постигнат резултат от обучение и са пряко обвързани с възможността и правоспособността за извършване на определена дейност и упражняване на конкретна професия. Това определя и многообразието от компетентности:
- Специални компетентности – необходими за упражняване на дадена професия.
- Общопрофесионални (общопредметни) компетентности – свързани с различни видове професионална дейност и предметни области.
- Ключови (базови, универсални) компетентности – формирани на основата на знания и умения, които са необходими за изпълнение на разнообразни дейности в различни области.
В отговор на европейските изисквания, прилагането на компетентностен подход в българското образование, налага въвеждането на модулен подход за структуриране на учебното съдържание, имащ за цел формиране на групи от ключови компетентности, като акцент се поставя върху развитие на умения и практическо прилагане на знанията [5], функционална грамотност в областта на математиката, четенето и природните науки, постигането на междукултурни компетентности и умения за решаване на проблеми в екип. Основните групи компетентности, които се открояват са ключови и професионални. Ключовите компетентности, наричани още „базисни“, „универсални“, „меки“ и „преносими“, се придобиват в процеса на образование, като се усъвършенстват през целия живот и са необходими за съществуването и развитието в съвременното общество. Те са „преносими“, защото са с висока степен на адаптивност, спрямо промените и изискванията на пазара на труда, притежават всеобхватност и универсалност и са в основата на професионалните компетентности.
Игрово-базираното обучение е метод, чрез който се усвояват нови знания и се формират компетенции, на база използването на игри, които могат да бъдат дигитални или не. Игрите мотивират учениците да комбинират знания, усвоени от различни учебни предмети и да ги използват в процеса на вземане на решения. Общуването по време на игра с другите ученици, за обсъждане на възможните ходове на играта, освен, че повишава концентрацията им в учебните часове, подобрява уменията им за социално общуване. Уменията за решаване на проблеми са от съществено значение за адаптирането към обществото, като обучението, базирано на игри, се очертава като има съществено влияние върху подобряването на тези умения, както и върху подобряване на ангажираността, координацията и креативността на учениците (Adipat et al., 2021). Игрово-базираното обучение подобрява самоефективността на учениците, тъй като образователните игри могат да осигурят по-разнообразни методи на учене, които са ефективни за повишаване на интереса на учениците и ефективността на обучението. В допълнение, игрите задълбочават разбирането на учениците за учебното съдържание, така че те да могат да решават по-сложни проблеми и да развиват творческо и критично мислене. Игрите оказват положително влияние и върху мотивацията на учениците. Мотивацията е от решаващо значение за ученето и образователните игри могат да помогнат за мотивирането на учащите. Използването на нива, точки, класации и създаването на конкурентна среда в учебния процес, е фактор за повишаване мотивацията на учениците и активното им участие в учебния процес. Подходящото използване на състезание, предизвикателство, точкуване и класиране може да мотивира учащите да спечелят, както и да им помогне да придобият чувство за постижение и удовлетворение.
Игрово-базираното обучение създава мотивираща среда за учениците, за учене чрез действие, което е един от основополагащите фактори за активно включване в образователния процес. Обучението, базирано на игра, като педагогически метод използва играта, както за да се преподават нови знания, така и да се затвърждават. За да се проектират учебни среди, които насърчават ученето, учениците трябва да бъдат заинтересовани, мотивирани и ангажирани. Отделните характеристики на играта като структура на играта, участие и привлекателност могат да мотивират учениците и да насърчат постигането на желаните резултати от обучението. Важно при избора на учебни игри е те да не създават чувство на напрежение у учениците, поради прекалено сложни упражнения или отнемащи значително време за търсене на различна информация, за да не доведат до демотивация и отказ на учениците от участие. Мотивацията повишава ангажираността на учениците, което довежда до по-лесно и трайно усвояване на знания. В учебните часове, мотивацията може да бъде предизвикана чрез използване на различни методи, които позволяват нови преживявания, предизвикват любопитство и насърчават проявата на творчество и креативност. Положителните емоции от игрите и съпътстващите ги положителни емоции, повишават мотивацията на учениците и им помагат за придобиване на компетентности (Jaaska et al., 2022).
Заключение
Насърчаването на взаимодействието между учител и ученик чрез образователни игри повишава мотивацията, което води до подобряване усвояването на знания и придобиване на компетентности. Има много предимства на обучението, базирано на игри, за подпомагане на когнитивното развитие на учениците. Едни от най-значимите ползи, са развитието на активно учене, повишаване на мотивацията, стремеж към практическо прилагане на усвоените знания, както и позволяване на учениците да прилагат различни решения в симулирана среда. Включването на системи за награди, насърчават учениците да работят по-усърдно за постигане на целите си и изпълнение на задачите, поставени от учителя. Освен това игрите могат да се използват за въвеждане на нови понятия и концепции по забавен начин, което позволява по-добро разбиране и трайно усвояване на знанията.
Използвана литература
- Европейска квалификационна рамка за учене през целия живот (2008). Европейски общности, с. 11
- Петров, А. Петров, А. Вълканова, В. Димитров, И. (2016). Игрово-базирано обучение във виртуалното образователно пространство. Компютърни науки и комуникации. БСУ, Бургас, Том 5, No 4, с. 44
- Спирова, М. (2018). Мястото на игрово-базираното обучение в училище. Сб. XI Национална конференция Образованието и изследванията в информационното общество, с. 41-46
- Стоянов, С. Петров, А. Глушкова, Т. (2020). Мултиагента училищна среда за игрово-базирано обучение. Сб. Международна научна конференция TechCo. Ловеч, с. 166
- Стратегическа рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България за периода 2021-2030 г. МОН, с. 21-22
- Adipat, S. Laksana, K. Busayanon, K.,Asawasowan, A. Adipat, B. (2021). Engaging students in the learning process with game-based learning: The fundamental concepts. International Journal of Technology in Education (IJTE), 4(3), 542-552. https://doi.org/10.46328/ijte.169
- Jaaska, E. Lehtinen, J. Kujala, J. Kauppila, O. (2022). Game-based learning and students’ motivation in project management education. Project Leadership and Society. Volume 3. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666721522000151