ТЕХНОЛОГИЯ НА ОБУЧЕНИЕ ЧРЕЗ УЧЕБНО-ТРЕНИРОВЪЧНА ФИРМА-
МОДЕЛ НА РЕАЛНАТА ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ
Даниела Георгиева Коюмджиева
РЕЗЮМЕ
Учебното предприятие / учебно-тренировъчна фирма е иновативен модел за обучение по предприемачество, икономика и бизнес администрация.
Дейността на учебните предприятия се организира и ръководи от Център на учебно-тренировъчните фирми /ЦУТФ/ гр. София към МОН.
Чрез създадена онлайн платформа се симулира дейността на държавата и нейните институции и се дава взможност, учебните фирми да работят в среда, която във възможно най-голяма степен се доближава до реалността в страната. В тази платформа функционират осем служби: Агенция по вписванията– Търговски регистър и Регистър БУКТСТАТ, БУКТБАНК АД, Комисия за защита на личните данни, Национална агенция за приходите, Борса за търговия на едро, Патентно ведомство, Учебна служба земеделие и Управление банков надзор. Всички те са създадени по образец на истинските държавни институции в България.
В настоящата статия се представя модел на технология на обучение чрез учебно-тренировъчна фирма в Земеделска професионална гимназия „Климент Аркадиевич Тимирязев“, гр. Сандански.
Ключови думи: център на учебно–тренировъчни фирми, професионални умения, виртуално предприятие, учебно предприятие
ХАРАКТЕРИСТИКА НА ОБУЧЕНИЕТО В УЧЕБНО ПРЕДПРИЯТИЕ
Обучението по учебен предмет „Работа в учебно предприятие- учебна практика“ в ХI клас в Земеделска професионална гимназия „Климент Аркадиевич Тимирязев“, гр. Сандански се извършва по учебна програма утвърдена от МОН, със Заповед № РД 09-4213/08.09.2022 г., която се отнася за професионалното направление код 482 „Приложна информатика“, професия код 482010 „Икономист-информатик“, специалност код 4820101 „Икономическа информатика“. Въз основа на утвърдената от МОН учебна програма е разработен Тематичен план за разпределение на темите в учебното време.
Учебното съдържание по предмета се надгражда над учебното съдържание в
учебните предмети: предприемачество, обща икономическа теория, здравословни и безопасни условия на труд, право, бизнес комуникации, обща теория на счетоводната отчетност, счетоводство на предприятието, маркетинг и др.
Обучението по предмета се организира, чрез активно включване на ученика в учебния процес. В учебното съдържание са заложени за изпълнение процеси, дейности и задачи, характерни за реалната бизнес практика. Чрез тях може да се постигне по-пълно осмисляне и ефективно усвояване на изучавания материал, както и творческо прилагане на наученото.
Процесът на обучение по учебната програма се осъществява, чрез създаване и функциониране на учебно предприятие с подкрепата, услугите и ресурсите на Центъра за учебно-тренировъчни фирми[1] към МОН.
Основните цели на обучението са формиране и развиване на комплекс от основни и приложими знания, умения и компетентности в областта на създаване и функциониране на предприятието, както и изграждане на поведенческа култура на личността, която е основа за добри бизнес отношения.
Учебното съдържание е разпределено в 10 раздела, които се изучават по 2 часа
седмично.
В резултат от обучението по предмета „Работа в учебно предприятие- учебна практика“ ученикът трябва да притежава следните знания, умения и компетентности:
- знания за: изискванията за организацията за безопасност и охрана на труда; функционирането на учебното предприятие; структурата и дейността на учебното предприятие; регистрация на учебно предприятие; човешки ресурси в учебното предприятие.
- умения за: работа в екип; организация на работното място; изпълнение на дейностите и задачите по планиране, организиране и реализиране на дейността на учебното предприятие; използване на различни видове документи; изготвяне на рекламни материали, оферти, тарифи; сключване на сделки и извършване на покупко-продажби по интернет; изготвяне и съхраняване на работна документация; проучване на данни в интернет; работа в мрежа; електронно банкиране и кореспонденция; представяне на учебно предприятие.
- компетентности за: осъществяване на вътрешна и външна комуникация с институции, контрагенти, персонал и клиенти; решаване на проблеми и задачи, свързани с дейността на предприятието; разработване, предлагане и защита на идеи; анализиране и оценяване на постигнатите резултати.
Мотивът ми да подготвя тази статия е да покажа, че приложената технология на обучение чрез учебно-тренировъчна фирма се явява модел на реалната действителност.
СТЪПКИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО
РАБОТА В УЧЕБНО ПРЕДПРИЯТИЕ- УЧЕБНА ПРАКТИКА
Първа стъпка: Планиране
- Запознаване на учениците със същността на учебното предприятие и
основните понятия, които се използват в работата.
- Запознаване със сайта на Центъра на учебно– тренировъчните фирми.
- Запознаване с историята на учебните предприятия в Земеделска професионална гимназия „Климент Аркадиевич Тимирязев“, гр. Сандански.
- Избор на предмет на дейност на учебното предприятие. Моят опит е показал, че
най-добре е да дам възможност на учениците сами да генерират идеи за това какъв да бъде предметът на дейност, като използвам креативния метод „Мозъчна атака“. Всеки ученик, след предварително обмисляне, който имаше идея, излезе и я записа на дъката. За да се избере предмета на дейност всички ученици гласуваха за предложените идеи само по един път. За предмет на дейност на учебното предприятие беше избрана идеята събрала най-много точки, а именно Конна база и свързаните с нея дейности за развлечение и отдих. По този начин учениците виждат, че тяхното мнение е важно и са мотивирани за работа.
- Избор на име на учебното предприятие. Името също беше избрано по метода
„Мозъчната атака“ – УТФ „ПЕГАС“. Правната форма на създаденото учебно предприятие е дружество с ограничена отговорност. За да може да се осъществява контакт с други учебни предприятие и институции от страната и чужбина беше направен e-mail – pegаsus.zpg@abv.bg. Преди регистрацията на фирмата запазихме нейното име в Агенция по вписванията. За целта подадохме Заявление Д1 и заплатихме таксата от 20 лв. с вносна бележка, която сума внесохме в БУКТБАНК. След като получихме потвърждение, че името на фирмата е уникално и ще се пази в продъжение на 1 месец, предприехме процедура по учредяване и регистрация в Търговски регистър и Регистър БУКТСТАТ към ЦУФТ.
- Учредяване на фирмата, избор на управител и съдружници и провеждане на общо събрание на стдружниците. На проведено събрание чрез гласуване бе избрана за управител на учебното предприятие Д.Д. За заместник- управители и съдружници бяха избрани В.Т. и И.Д. Ръководител на учебното предприятие е Даниела Коюмджиева.
- Провеждане на Учредително събрание на съдружниците на учебно
предприятие УТФ „ПЕГАС“. На това събрание се прие Дружествения договор. Всички
решения се протоколираха в Учредителния протокол на Общото събрание на съдружниците. Беше възложено на управителя да регистрира учебното предприятие в
Търговския регистър.
Втора стъпка : Регистрация на учебното предприятие и назначаване на персонал
- Регистрация на учебното предприятие в Търговския регистър. За нейното осъществяване учениците попълниха следите документи: Дружествен договор, Учредителен протокол, документ за внесена такса – 55,00 лв., документ за внесени парични вноски от съдружници, договор за управление, декларация по чл. 13 от Закона за търговския регистър, декларация по чл. 142 от Търговския закон, образец от подписа на управителя. Всички тези документи се прилагат към Заявление за обявяване на актове A4, което попълнихме и подадохме онлайн в симулацията на сайта на ЦУТФ. След прегледа на документите, учебното предприятие беше регистрирано и получи ЕИК по БУКТСТАТ
Nо 137400104, съгласно Удостоверение No 20222023104/28.10.2022 година.
- Назначаване на персонала на учебното предприятие. Всички ученици попълниха
автобиография, мотивационно писмо и заявление за работа за длъжността, за която кандидатстват. Учениците бяха назначение на работа със следните документи: заповед за назначаване на работа, трудов договор и длъжностна характеристика.
Трудовите договори бяха регистрирани в тридневен срок в БУКТНАП, като за целта подадохме: уведомления по чл. 62 от Кодекса на труда, Придружително писмо и данни за работодателя.
- Изготвяне на организационно-управленска структура на учебното
предприятие с отдели, длъжности и кодове по НКПД.
- Подаване на данни за осигуряване и облагане с данъци. Всеки месец учениците изготвят ведомост за заплати и подават в БУКТНАП декларация образец 1 и 6 и придружително писмо за дължимите осигуровки и ДДФЛ- фиг. 2. Заплатите се превеждат по сметката на всеки ученик в БУКТБАНК, откодето той може да извършва търговски сделки с другите учебни предприятия от страната и чужбина.
- Изготвяне на правилник за здравословни и безопасни условия на труд, правилник за вътрешния трудов ред и втрешни правила за защита на лични данни.
- Проучване на работата на държавните институции: Национална агенция по приходите, Национален осигурителен институт, Агенция по вписванията, Комисия за зашита на личните данни, Патентно ведомство.
- Регистрация в БУКТБАНК. За да може да осъществява разплащания учебното
предприятие трябва да открие сметка в БУКТБАНК. За целта подадохме следните документи: искане за регистрация на клиент в БУКТБАНК АД, искане за откриване на банкова сметка в БУКТБАНК АД с разпоредители по банковата сметка в БУКТБАНК АД, искане за откриване на сметки на обучаваните в учебното предприятие В БУКТБАНК АД. На е-мейл адреса на учебното предприятие получихме информация за откриването на на банковата сметка на фирмата, както и сметки на всички ученици.
Бяхме уведомени, че сметката ни е заверена с посочения в Дружествения договор капитал 100 000 лв. Заедно с регистрацията в БУКТБАНК бяхме регистрирани и в Световната мрежа на учебните предприятия Pen Worldwide, от където можем да осъществяваме търговска дейност с други учебни предприятия от цял свят.
В учебното предприятие липсват реални пари и стоки и всички дейности по покупка, продажба и плащания в страната и чужбина се извършват с фиктивни пари и чрез учебна банка- БУКТБАНК. Това свежда до минимум последствията от допуснати грешки в работата и дава свобода на действие на обучението в пазарна среда, близка до реалната.
- Разработване на маркетинг стратегии- Изготвяне на продуктова, ценова,
дистрибуционна и рекламна политика като част от маркетинговата стратегия на УТФ. Членовете на учебното предприятие отделят много време за разработка на продуктова стратегия на фирмата- търговско наименование и предназначение на продукта/услугата. Определя се цената на продукта/услугата под влияние на факторите, влияещи върху нея. Търсят се пътища и начини за пласиране на продуктите/услугите, които учебното предприятие произвежда и начини за мотивиране на клиентите.
Трета стъпка: Търговска дейност, счетоводна дейност и изготвяне на рекламни материали за участие в XXVI Международния хибриден панаир на учебно-тренировъчните фирми ТФ ФЕСТ „Млад предприемач“.
- Изготвяне на документи за търговски сделки. За да може да започне търговската дейност на учебното предприятие, учениците изготвиха фирмена бланка на талон за поръчка, фактура и фирмен каталог. От Регистъра на учебните предприятия в ЦУТФ направихме проучване, с кои учебни предприятия бихме искали да осъствяваме търговска дейност. На избраните предприятия изпратихме по е-мейла талон за поръчка и каталог с предложение за сътрудничество. Ако отсрещната страна има интерес към нашето предложение попълва талона за поръчка и ни го връща на електронна поща. Учебното предприятие издава фактура и я изпраща по електронен път на купувача. Плащането на сделката става по банков път.
- Производство на услуги, с цел продажба. За да можем да продаваме услуги, нашата фирма трябваше да закупи необходимите ни сгради, коне и консумативи. Имахме две възможности за покупка: от друго учебно предприятие или от борсата за търговия на едро. Тъй като други учебни предприятия не предлагаха коне, ние ги поръчахме и заплатихме от борсата на учебните предприятия, която е част от онлайн симулацията. Получихме фактура за покупка и ги заплатихме от банковата сметка на фирмата.
- Покупка на конюшня и оборудване. Необходимите ни активи за дейността на учебното предприятие поръчахме и закупихме от други учебни предприятия. За целта те ни изпратиха по е-мейла каталог и талон за поръчка, от които избрахме тези, които са необходими за дейността на фирмата, попълнихме и им изпратихме техния талон за поръчка. Отново на е-мейла получихме фактура за направената покупка. Дължимата сума изплатихме по банков път.
Фиг. 1. Поръчка на активи от учебни предприятия
- Счетоводна дейност на учебното предприятие. В учебната програма на предмета
„Работа в учебно предприятие- учебна практика“ е предвиден отделен раздел за счетоводно отчитане на дейността. За целта всички операции, които са извршени от учебното предприятие се осчетоводяват в мемориален ордер, въз основа на попълените счетоводни документи- първични, вторични и регистри.
Пример 1 – начисляване на заплати на работници и тяхното осчетоводяване, съгласно Ведомост за заплати– фиг. 2:
Фиг. 2. Ведомост за заплати на учениците от УТФ ПЕГАС ООД
No на стоп. операция | Описание на ст. оп. и документ | Дебит | Кредит | Сума |
2. | Начислени заплати – Ведомост за заплати | Разходи за заплати | Персонал | 15224.50 |
Пример 2 – изплащане на заплати на работници и тяхното осчетоводяване, съгласно платежно нареждане и банково извлечение- фиг. 3:
Фиг. 3. Банково извлечение – изплатени заплати на персонала
No на операция | Описание на ст. оп. и документ | Дебит с/ка | Кредит с/ка | Сума, лв. |
3. | Изплатени заплати на персонала за м.01.2023 – ПН и БИ | 421 Персонал | 503 Разпл. с/ка в лв | 11775.55 |
- Изготвяне на рекламни материали на учебното предприятие.
Учениците с голяма желание и амбиция се заеха с изготвяне на рекламни материали: каталог, брошура, флаер, декупаж върху дърво и мартенички във връзка с участие в XXVI Международния хибриден панаир на учебно-тренировъчните фирми ТФ ФЕСТ „Млад предприемач“- 2023 в гр. Пловдив.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
В редица актуални европейски и национални програми касаещи образованието, е заложена общо споделената визия за висококачествено, приобщаващо, ценностно-ориентирано и продължаващо през целия живот образование, обучение и учене. А обучението в учебно -тренировъчната фирма е правилният новаторски път към тях.
В УТФ се извършват всички характерни за икономическата практика на бранша търговски операции – от снабдяването, през предоставянето на услуги до пласмента. Свързаните с това търговски дейности трябва да се извършват от обучаемия в съответствие с обичайната търговска практика и с изискванията на закона. Стоките и услугите, както и необходимите за извършването на плащанията пари, реално не съществуват. Изготвят се необходимата за предприятието информация и документи, като обменът им се извършва с помощта на съвременните технологични и информационни средства.
Работата в симулативна учебна среда позволява на учениците да прилагат на практика своите знания, да ги обогатяват, да формират компетенции и умения, които ще ги подготвят за бъдещата им работа. Учениците опознават същността на работата в различните отдели на фирмата, функционалните връзки между тях, взаимоотношенията на фирмата с други фирми, държавни институции, регистри, банки и др. елементи на реалната пазарна среда. Учениците постигат умения да работят по правилата, с формите и формулярите на службите на ЦУФТ, които са образец на реалните структури в България.
Работа в учебно предприятие е иновативен модел на обучение, чрез който учениците в най-голяма степен усвояват не само професионални знания, умения и компетентности за работа в реална работна среда, но и много полезни професионално-личностни качества. Учениците постигат умения за работа в екип, вземане на самостоятелни решения, организиране, планиране, поемане на отговорност, инициативност. Всичко това води до успешна професионална реализация по изучаваната професия и специалност. А работодателите получават добре подготвени специалисти на средно равнище.
Възоснова на гореизложено, като проследим всички елементи на трите стъпки, можем да твърдим, че технологията на обучение чрез учебно-тренировъчна фирма показва „живота“ на една реално действаща фирма. Тя е модел на реалната действителност. Всички работни ситуации в учебното предприятие отразяват в голяма степен актуални фирмените дейности.
Изводът, който може да се направи е, че работата в учебно предприятие е ефективна при осъществяване на професионално обучение и в най-голяма степен се доближава до работата в реална работна среда.
ЛИТЕРАТУРА
- МОН. (2022). Учебна програма за СПП по учебния предмет „Работа в учебно предприятие – учебна практика“ за професия код 482010 „Икономист-информатик“.
- https://buct.org/
Даниела Георгиева Коюмджиева
старши учител по икономически дисциплини
Земеделска професионална гимназия „Климент Аркадиевич Тимирязев“,
гр. Сандански,
e-mail: daniela.ko@abv.bg