Диагностично изследване на знанията и уменията на учениците от трети клас за частите на речта
Снежина Георгиева Чекелова
СУ „Св. Климент Охридски“
Гр. Добрич
Резюме: Педагогическата диагностика в емпиричните педагогически изследвания се реализира чрез диагностична процедура. Тя включва създаването и използване на диагностични методи и средства за оценка на състоянието и последващо оптимизиране на педагогическия процес.
Диагностичната процедура може да се провежда като част от емпирично педагогическо изследване или да бъде самостоятелно такова, което преследва цел за установяване състоянието на определен обект или негови характеристики на даден етап от протичането на учебно-възпитателния процес.
Ключови думи: диагностика, части на речта, рецептивност, продуктивност, изследване, знания, умения
Изложение: Учебният предмет български език и литература изгражда основата на компетентностите по български език и на грамотността за четене и е пряко свързан с постигането на базовата, функционалната и комплексната грамотност.
Учебният предмет български език и литература в III клас е с комплексен характер. Формираните в I и II клас начални езикови, литературни, комуникативноречеви и социокултурни умения се усъвършенстват и допълват в III клас, като се отчитат възможностите за реализиране на междупредметни връзки и дейности за формиране на съвременните ключови компетентности.
Педагогическата диагностика в емпиричните педагогически изследвания се реализира чрез диагностична процедура.
Обектно-предметна област
- Обект на изследването е процесът на обучение по български език и литература в трети клас за изучаване частите на речта.
- Предмет на изследването са знанията и уменията на учениците от трети клас за частите на речта.
- Обхват на изследването са 25 ученици от 3. В клас от СУ „Св. Климент Охридски“ гр. Добрич. Реализацията на учебната програма по БЕЛ за трети клас в седмичното разписание се постига по следния начин:
– езиково обучение – 3,5 часа, от тях 1,5 часа за създаване на текстове;
– литературно обучение – 3,5 часа, от тях 0,5 часа за извънкласно четене;
– 1 избираем час.
Цели и задачи.
Целите в училище се делят на най-общи, общи, специфични и конкретни. най-общи са целите, чиято формулировка се съдържа в нормативните актове за образованието в България. Те се ориентират към развитие на личностния потенциал на учениците и към формиране на тяхната култура.
В обучението по български език това предполага да се овладяват както знания за езиковата система, така и умения за използване на езика като средство за общуване.
Задължение на учителя е да формулира конкретните цели на урока, съобразно спецификата на класа, мотивацията на учениците си, собствените си стратегии за преподаване и др. Целта на задачите трябва да е значима за ученика, самия той да вижда смисъл в изпълнението и, защото педагогическото общуване е успешно само тогава, когато и двете страни са удовлетворени от взаимодействието си.
Целта на изследването е да се установи нивото на знания, както и на рецептивните и продуктивни умения на учениците от трети клас за частите на речта.
Задачи на изследването:
- да се проучи и анализира научната информация по проблема;
- да се анализира учебната документация по БЕЛ в 3. Клас;
- да се определят критериите и показателите за диагностициране на знанията и уменията на учениците от трети клас за частите на речта;
- да се изготви инструментариум за диагностициране на знанията и уменията на третокласниците за частите на речта: тест със затворени въпроси, самостоятелна работа с отворени въпроси;
- да се осъществи диагностичната процедура;
- да се обработят статистически събраните данни;
- да се анализират количествено и качествено резултатите от изследването;
- да се формулират изводи и обобщения.
Организация и методика на диагностичната процедура:
– Организация – Диагностиката е проведена на два етапа. Първият етап е реализиран със Самостоятелна работа №1, а вторият чрез Самостоятелна работа №2. Самостоятелна работа №1 е за получаване на информация за общото ниво на знания умения на учениците за частите на речта, а със Самостоятелна работа №2 се установи равнището на знания и умения на третокласниците за изучените части на речта. Констатират се типични грешки, които учениците допускат.
Методи и инструментариум на изследването:
- Текущи самостоятелни работи за установяване на степента на знанията на третокласниците за частите на речта, типичните грешки, които допускат.
- Педагогически наблюдения – чрез тях се получава информация за дейността на учениците и се разясняват въпроси, които се отнасят до ефективността на използваните средства.
- Беседа с ученици.
- Статистическа обработка и анализ на резултатите от изследването
Критерий №1 – с този критерий ще измеря знанията и уменията на учениците за разграничаване частите на речта. За да направя точна характеристика използвах показателите от таблица №1
Таблица №1
Критерии | Показатели | Тестова задача № | Точки |
Части на речта | Разграничава съществително име, прилагателно име и глагол като части на речта и определя граматическите им категории. | 1, 2, 4, 5, 6, 7 | 1 |
Спомагателен глагол СЪМ | Познава и разграничава формите на спомагателния глагол СЪМ. | 3 | 1 |
Лични местоимения | Разпознава лични местоимения, определя ги като част на речта, знае как се променят по род и число. | 8, 9, 10 | 1 |
Трансформация на точките в оценка
точки | оценка |
10 т. | Отличен |
8 т. – 9 т. | Много добър |
6 т. – 7 т. | Добър |
4 т. – 5 т. | Задоволителен |
под 4 т. | Незадоволителен |
Тест – Части на речта
- Глаголите означават: 1 т.
А) признак на предмета;
Б) предмет;
В) действие, което извършва предметът.
- Глаголът се мени по: 1 т.
А) род;
Б) число;
В) лице, число.
- На кой ред има спомагателен глагол? 1 т.
А) те;
Б) си;
В) тя
- Какво означават съществителните имена? 1 т.
А) предмети, растения, животни и др.;
Б) действия;
В) качества на предмети.
- На кой ред всички думи са съществителни имена? 1 т.
А) облак, мече, Искър, искрен
Б) грамаден, Варна, дъжд, водя;
В) Бургас, поле, скала, вълнение.
- Какво показва прилагателното име? 1 т.
А) действие;
Б) признаци на предмети;
В) количества.
- Прилагателното име се съгласува по род и число с (със): 1 т.
а) глаголите б) съществителните имена в) други прилагателни имена.
- Личното местоимение е част на речта, с която заместваме имена на лица или предмети: 1 т.
а) вярно б) грешно
- С помощта на личните местоимения определяме лицето на глаголите. 1 т.
а) вярно б) грешно
- С кое лично местоимение може да се избегне повторението във второто изречение? 1 т.
Язовирът е пълен с рибки. Язовирът е дълбок, а водата е бистра и студена.
а) ти б) той в) то
Втори етап на диагностичното изследване
В този етап третокласниците получиха Самостоятелна работа №2, за да получа обективна информация за техните знания и умения за частите на речта. В нея включих 1 диктовка и 7 отворени въпроса с общ брой точки – 40.
Критерий №2
С този критерий имам за цел да установя следните умения компетентности на третокласниците:
- да познават изучените части на речта;
- да определят граматическите им категории;
- да определят каква част на речта са дадени думи;
- да редактират текст и др.
Показателите, които използвах, за да получа информация за нивото на знанията и уменията на третокласниците по този критерий са представени в таблица №2
Таблица №2
Критерии | Показатели | Тестова задача № | Точки |
Диктовка | а/ Оформяне на начало и край на изречение
б/ Пропуснати букви, заменени букви, пропуснати думи в/ Пренасяне на части от думите на нов ред, четливо писане г/ Правопис на думи със струпани съгласни д/ Правопис на думи с редукция на гласни е/ Правопис на със звучна съгласна /в края и пред беззвучна/ ж/Правопис на степенувани прилагателни имена з/ Правопис на прилагателно с двойно „нн“ и/ Правопис на думи съдържащи Щ и Я |
1 | 6 |
Лични местоимения | Разпознава лични местоимения, определя ги като част на речта, знае как се променят по род и число. | 1 | 1 |
Спомагателен глагол СЪМ | Познава и разграничава формите на спомагателния глагол СЪМ | 2 | 2 |
Степенуване на прилагателни имена | Знае кои прилагателни имена се степенуват и как се степенуват. | 3 | 3 |
Съгласуване на прилагателно име със съществително име | Разграничава съществително и прилагателно име като части на речта. Може да съгласува двете части на речта по род и число | 4 | 6 |
Части на речта | Разграничава съществително, прилагателно име, глагол като части на речта и определя граматическите им категории
|
5 | 6 |
Правопис на съществителни и прилагателни имена | Прилага изучени правописни правила при писане на съществителни и прилагателни имена. Дава дума за проверка. | 6 | 6 |
Правопис на глаголи | Открива и редактира грешки при употребата на форми за лице и число на глаголите. | 7 | 2 |
Редакция на текст | Открива допуснати грешки и прави избор на подходящ начин за редактиране. Прилага умения за редактиране на правописни и пунктуационни грешки. | 8 | 7 |
точки | оценка |
40 т. – 36 т. | Отличен |
35 т. – 31 т. | Много добър |
30 т. – 26 т. | Добър |
25 т. – 20 т. | Задоволителен |
под 20 т. | Незадоволителен |
Трансформация на точките в оценка
Самостоятелна работа – Части на речта
- Диктовка 6 т.
* Запиши личните местоимения от диктовката и определи граматическите им категории. 2 т.
- Попълни правилната форма на спомагателния глагол СЪМ в изреченията. 2 т. а/ Родителите ми …….. на работа. б/ Господине, Вие ли …… на ред?
в/ Ти ….. добър музикант. г/ Мая, къде …….?
- Подчертай прилагателните имена, които НЕ могат да се степенуват. 3 т.
висок, мързелив, зимна, старателен, балкански, зелен
- Съгласувай прилагателните имена по род и число със съществителните. 6 т.
(вълшебен) ………………… приказка (нощен)………………………. разходка
(постоянен) …………………………усилия (сънен) ………………….. артерия
(рожден) ……………………………… дата (старинен) …………………….. ваза
- Определи каква част на речта са думите. Запиши граматическите им категории. 6 т.
искрен – ……………………………………………………………………….
корабчета – ……………………………………………………………………
тъгуват – ………………………………………………………………………
сте – ……………………………………………………………………………
те – ……………………………………………………………………………..
България – …………………………………………………………………….
- Загради ВЯРНАТА буква. Запиши дума за проверка: 6 т.
ск Ъ/А ла – _____________________
гла Т/Д ка – _____________________
черте Ш/Ж – ___________________
У/О чилище – __________________
ст О/ У дена – ___________________
крат А/Ъ К – ___________________
- Поправи грешките в правописа на глаголите: 2 т.
Пишеме четливо и вярно в тетрадките.
Учениците внимават и слушът в часовете.
Обичам да четъ български народни приказки.
Ние четем и мислиме заедно как да решим задачата.
- Редактирай текста. 7 т.
Моят наи добър приятел е петар. Тои едобър фудболис, ное оште по добър математик. Всеки ден решава по- няколко страници от зборника с задачи.
Диктовка
Лисицата изрови дупка в земята. Застла я с мъх и листа, за да е по-мека. В нея тя ще прекара студените зимни дни, а нощем ще ходи на лов.
Там по тясната пътечка бавно се задава бодлив таралеж. Търси купчинка със сухи листа, под която да сънува сладки сънища чак до пролетта.
Най-лошо е за бездомния вълк. В мразовитите лунни нощи той дълго ще вие от глад.
Относителен дял на оценките от СР №1 Относителен дял на оценките от СР № 2
Среден успех на учениците за СР № 1 и СР № 2
Заключение:
Проведеното изследване потвърждава актуалността на проблема относно необходимостта от формирането на комуникативноречевата компетентност чрез обучението по български език и литература в начален етап на основната образователна степен. Този проблем стои с особена важност пред учителите, предвид изискванията, заложени в учебните програми по Български език и литература.
Настоящето диагностично изследване е опит да се поставят и анализират проблемите, свързани с изучаването на частите на речта в 3. клас, за да се предложат и аргументират методически решения за преодоляването им.
Изследването потвърди, че при използването на адекватен методически инструментариум в обучението по български език и литература за формирането и развитието на езиковата компетентност у учениците, проектиран в съответствие с възрастовите им особености, малките ученици усвояват необходимите знания и умения за пълноценно общуване в писмена и устна форма, за практическо владеене на езиковите средства в степен, която позволява оптимално решаване на определена задача. На тази основа се създават предпоставки за формиране на компетентности, в съответствие с формулираните критерии. Тези критерии са в основата на избора на конкретен метод от диагностичния инструментариум.
Едно от важните неща в трети клас е децата да се научат да учат – да изградят навици за учебен труд и самостоятелно учене. Да се засили мотивацията и увереността на децата и да укрепне самочувствието им, навлизайки в света на знанието.
Един мотивиран ученик с лекота ще помни получените знания и ще ги прилага успешно в конкретни ситуации.
Като следваме целта на обучението по български език и литература в трети клас, като предпоставка за осъществяването на езиков и литературен образователен процес, за интелектуалното и речевото развитие на учениците се стремим към постигането на активно учене в четене и писане с оптимално разгръщане на личностния и творческия потенциал на ученика. Максимално внедряване на комуникативна насоченост на обучението по български език и литература и проектиране на овладяването им, като две форми на опосредствено общуване, които значително разширяват комуникативните компетентности на детето и възможностите му за взаимодействие със света.
Литература:
- Списание „Педагогически форум“, бр. 1/2015
- Минчева В.( 2020) Граматика – учебно помагало по български език и литература за 3. Клас, Скорпио,
- Здравкова Ст., Манчева Е., Азбука на граматиката – практическо учебно помагало за 3. клас, „Хермес“
- Здравкова Ст., Христозова Г., Кошарска А. (2010) Тестови задачи и упражнения по български език за развитие на речта 3. Клас, Анубис София
- Николова И., Вълкова Л.(2019), Задачи и упражнения по български език и литература за трети клас, „Клет България“ООД 2021.
- Иванов, И. (2006) Педагогическа диагностика, Шумен, УИ „Еп. К. Преславски”.
- Бижков, Г. (1988) Педагогическа диагностика, София, Народна просвета.
- Педагогически новости – годишно научнотеоретично списание, Година IV, брой 1/2015
Автор: s.chekelova@klohridski.com