ФОРМИРАНЕ НА КОМУНИКАТИВНИ УМЕНИЯ У ДЕЦАТА
ПРЕДИ ПОСТЪПВАНЕ В ПЪРВИ КЛАС
Татяна Тренева
- СУ «Иван Богоров» София
В статията са представени комуникацията и комуникативните умения, както и тяхното значение за формирането на човешката психика и нейното развитие. Посочени са важността на комуникацията, прилагайки играта като иновация, развиващи всички по-висши познавателни способности и качества, и изграждайки самата личност.
Днес темата за комуникативните умения при 6 – годишните деца е актуална и значима, защото е свързана с ежедневното общуване с останалите, обменяйки информация помежду си.
Установените трудностите при децата да комуникират с другите деца или възрастни ме накара да се замисля за важността на проблема и това как да им помогна да преодолеят тези затруднения. Контактувайки и с по-големи ученици в училищна възраст, констатирах, че и те се затрудняват в комуникацията; трудно се изразяват; имат затруднения да говорят, разказват и общуват. Това показва необходимостта от развиването на комуникативните умения на децата от най – ранна възраст.
Ключови думи: умения, комуникация /или общуване/, комуникативни умения, група, игра.
„Начинът, по който комуникираме с останалите и със самите себе си, в крайна сметка определя качеството на нашия живот“ – Антъни Робъртс
Съвременността изисква от образованието да подготви личности, притежаващи способности за активно общуване. Осъзната е потребността от създаване на педагогически условия за подготовка на децата за пълноценно и вариативно участие в активизиращата се социална комуникация. Наложително е да се открият благоприятни стратегии за организиране на педагогическо въздействие върху комуникативното развитие на детето. Възможности за комуникативно обучение на децата в предучилищна възраст могат да бъдат потърсени в специфичното въздействие в игрите. /Данчева, Г., с. 139/.
Комуникацията е актуална тема в живота на всеки човек, защото е важно условие за развитието на личността през целия живот. Тя е особено важна и за децата в предучилищна възраст, когато детето се подготвя за съществена учебна дейност и освен, че общуването трябва да бъде формирано, то трябва да се разширява и развива.
Наблюдава се реална необходимост от развитието на комуникативните умения в обучителния процес за цялостното формиране и развитие на детето, подпомагайки възпитателния и образователния процес.
Всичко това показва, че темата е актуална и с практическо приложение за развитие на детето като личност.
Децата трябва да умеят да общуват, да преразказват, т.е. това са умения, които са практически важни за ежедневието им и за по – нататъшното им обучение, възпитание и развитие.
Мотивирана съм да работя за формирането и стимулирането на комуникативните умения при децата от предучилищна възраст като помогна те да се развиват чрез включване на играта от по – ранна възраст. Започвайки да се формират и развиват тези умения още от предучилищната възраст няма да се забелязват трудности в комуникацията и изразяването на децата в процеса на възпитанието и в предстоящия образователен процес.
Развивайки още от предучилищна възраст тези умения ще донесат на децата много успехи, защото те ще могат да комуникират свободно и правилно с другите деца и възрастните.
Резултатите от проведеното експериментално изследване показват, че в констатиращият етап при някои деца са формирани комуникативни умения до определена степен, но чрез проведените допълнителни педагогически ситуации, включвайки играта като иновация във формиращия етап, те подпомагат, повишават и развиват тези умения.
На контролният етап от експеримента се забелязва, че голяма част от изследваните деца са повишили своите комуникативни умения след проведените занятия от работната програма, което ще им помогне в цялостният възпитателен и образователен процес.
Играта като иновация спомогна за ефективното насърчаване на комуникацията. Играта увеличава интереса, развива самостоятелност у децата и ги запознава с ролевата структура на дейността. Тя е трансфер на знания и формира базисни социални умения.
Игрите формират комуникативни умения, необходими за работата по всички учебни дисциплини в училище, при което активно подготвят децата за постъпване в първи клас. /Гълъбова, Д., с. 473/.
Разнообразните игри /предметно – приложни, ролеви игри, сюжетни, приключенски и подвижни/ като целенасочено педагогическо средство формират и активизират комплексни умения.
Игровите дейности в използваните учебни помагала активизират връзката с художествената литература, провокират желанието за запознаване с художествената творба и за пресъздаването им, дават възможност за свобода на действието в роля, формират интерес към театрално – игрова дейност като децата се запознават с различни техники за театрално пресъздаване /куклен театър, театър на маса, театър на сенките/. Чрез педагогическите средства се стимулира инициативата на децата за провеждането на игрови и социални комуникативни прояви.
Много подходящо за организация на допълнителните форми на педагогическо взаимодействие с децата от четвърта подготвителна възрастова група са учебните помагала и книжки с материали за работа с деца, които стимулират личностното развитие на бъдещия ученик и повишават познавателните, интелектуалните и творческите умения на децата. Учебните помагала са практически приложими и интересни за децата.
Учебните книжки подпомагат процеса на възпитание на децата от подготвителните групи на детската градина преди постъпването им в първи клас. Учебните помагала дават идеи за организиране на многоаспектно, полифункционално игрово общуване.
Игровото общуване успешно изпълнява педагогическа роля. Осмислените и добре организирани игри са подходящо средство за формиране на цялостен комплекс от качества – елементи на комуникативната компетентност. Те подготват децата и за социалното общуване. /Данчева, Г., с. 140/.
В игровата дейност децата възпроизвеждат отделни моменти или цели художествени произведения (добре усвоени в педагогическите ситуации). При овладени умения за активно участие в ролята на героя децата се насочват към импровизация. Те заменят един герой с друг или допълват неговата характеристика с нови качества, обогатяват игровото действие с нова, словесна изява. /Велева, А./.
Игрите са много полезни за всички деца, защото чрез тях се формират и развиват социални и комуникативни умения; децата усъвършенстват личността си чрез изграждане на качества като организираност, отговорност, комуникативност, умения за работа в екип, толерантност, дисциплина, търпение и уважение. Игрите заемат времето със смислени и полезни дейности, които развиват общуването и изграждат характера на децата.
Успешното развитие на комуникативните умения помагат на децата да бъдат успешни, приети и разбрани от другите.
С формирането и развиването на тези умения малките деца ще се изразяват правилно, ще общуват с другите деца и възрастни по – лесно. Тези умения, формирани и развити в предучилищната възраст ще има помагат по всички учебни предмети в предстоящите години на тяхното обучение и възпитание и ще им донесат успехи.
Литература:
- Велева, А., ЛЕКЦИИ по Педагогика и технология на играта, 2011 г./ <4D6963726F736F667420576F7264202D20CBE5EAF6E8E820EFEE20CFE5E4E0E3EEE
- Гълъбова, Д. Книга за учителя, Моливко, Дидактична система за подготвителна група в детската градина /6 – 7 г./ по всички образователни направления, диагностика и моторика, трето допълнително издание, „СЛОВО“ – Велико Търново, 2008. ISBN 978-954-439-890-3
- Данчева, Г., 373 комуникативни игри в детската градина – учебно помагало, Издателство „СЛОВО“ – Велико Търново, ISBN: 978-954-439-906-1