Резултати от работата по модела „Мотивиране на учениците за активно участие в образователните дейности”
Симона Григорова Серафимова – директор на СУ „Св.Св.Кирил и Методий“, гр.Сливница
Резюме: Целта на статията е изследване на мотивационните потребности на учениците с цел прилагане на модела “ Мотивиране на учениците за активно участие в образователните дейности”. Статията представя резултатите от работата по модела „Мотивиране на учениците за активно участие в образователните дейности”.
Проблемът с мотивацията на учениците винаги е предизвиквал разгорещен дебат. Поддържането на мотивацията за учене е особено важно, когато на дневен ред е поставен проблемът за дистанционното обучение. Терминът „мотивация“ обикновено се определя като сили, които обуславят възбуда, посока и продължаване на поведение. В действителност, той често се използва за описване на определени видове поведение, а специално в образователната система за ученик, който усърдно се учи и се опитва да получи най-добри резултати. Такъв ученик може да бъде описан като „високо мотивиран“. В такъв смисъл мотивацията оказва голямо влияние на поведението на нашите ученици. В тази връзка мотивацията може да се определи като концепция, използвана за описание на фактори в рамките на ученика и социалната среда, които вълнуват, поддържат и насочват неговото поведение към постигане на неговите образователни и социални цели. Диагностиката на мотивационната сфера на ученика е насочена към идентифициране както на осъзнатите, така и на неосъзнатите мотиви в неговата дейност. За идентифициране на мотивационната сфера на нашите ученици използваме методики, които изследват свободните им изяви, това което ги насърчава към една или друга дейност и защо те приоритетно изпълняват едни или други конкретни действия.
На контролния и заключителния етап от нашето изследване приложихме “Методика за изследване мотивацията за учебна дейност: нива, типове и развитие на И.С. Домбровска. (Домбровска И.С.) “. В нея моделът на мотивация се представя под формата на цялостен набор от мотиви, тясно свързани помежду си, създаващи предпоставки за мотивация за активно участие на учениците в образователните дейности. По долу е описан използваният инструментариум.
Анкетна карта
1.Обичам да научавам нови факти | 0 1 2 3 4 |
2.Обичам да търся и намирам нови знания | 0 1 2 3 4 |
3.Обичам да развивам мирогледа си | 0 1 2 3 4 |
4.Уча се, защото трябва да се науча, за да получа професия | 0 1 2 3 4 |
5.Уча, защото искам да спечеля уважение в обществото | 0 1 2 3 4 |
6.Научавам се да бъда полезна на другите хора | 0 1 2 3 4 |
7.Чудя се, когато учител ми каже нещо непознато за мен | 0 1 2 3 4 |
8.Чета допълнителна литература и я търся в интернет | 0 1 2 3 4 |
9.Уча се, защото се стремя да бъда добре образован човек | 0 1 2 3 4 |
10.Уча се за бъдещето си | 0 1 2 3 4 |
11.Уча се, защото искам да успея в кариерата си | 0 1 2 3 4 |
12.Обичам да разказвам това, което знам, на другите | 0 1 2 3 4 |
13.Харесва ми, когато учителят разказва научните закони на познатите ми явления | 0 1 2 3 4 |
14.Използвам различни методи за намиране и потвърждаване на задачи | 0 1 2 3 4 |
15.Опитвам се да намеря смисъл в знанията, които придобивам | 0 1 2 3 4 |
16.Трябва да се науча | 0 1 2 3 4 |
17.Доволен съм, когато отговорите ми в клас са одобрени | 0 1 2 3 4 |
18.Помагам на другите с ученето | 0 1 2 3 4 |
19.Интересувам се от разбирането на моделите на явленията | 0 1 2 3 4 |
20.Обичам да обяснявам нови факти | 0 1 2 3 4 |
21.Имам нужда от знания за самоусъвършенстване | 0 1 2 3 4 |
22.Уча се, защото е необходимо | 0 1 2 3 4 |
23.Трябва да се уча, защото образованието се цени в обществото | 0 1 2 3 4 |
24.Знанието ми помага да установя контакт с другите | 0 1 2 3 4 |
25.Интересува ме само това, което преди това не ми е било известно | 0 1 2 3 4 |
26.Опитвам се да намеря начин да получа знанията, от които се нуждая, сам. | 0 1 2 3 4 |
27.Стремя се да бъда високообразован човек | 0 1 2 3 4 |
28.Уча се от чувството за отговорност за моето ниво на образование | 0 1 2 3 4 |
29.Радвам се, когато ме хвалят за въпросите ми към учителя | 0 1 2 3 4 |
30.Вярвам, че знанието е важно за цялостното социално благополучие и напредък | 0 1 2 3 4 |
Инструкция: Уважаеми ученици, прочетете предложените 30 твърдения и оценете доколко те се отнасят до вас. Своят избор маркирайте със знак „Х“ в съответната колонка, като използвате предоставената Ви скала:
4 – винаги
3 – почти винаги
2 – понякога
1 – много рядко
0 – никога
В анкетната карта, срещу номера на въпроса, поставете оценката си, съответстваща на това колко добре ви подхожда предложения отговор.
Обработването на получените данни от анкетните карти се състои в изчисляване за всеки ред на средната стойност. Средните стойности по редове отразяват:
- 1 ред – нивото и широтата на познавателните мотиви : потребност от нови впечатления; ориентация към овладяване на нови знания: интерес към нови занимателни факти и явления; интерес към свойствата на явления и процеси; интереси към закономерностите в учебния материал – теоретичните принципи, ключовите идеи.
- 2 ред – тесни или когнитивни мотиви за учене: ориентация към усвояване на способи, техники, средства за добиване на знания.
- 3 ред – личностни мотиви за учебна дейност, мотивите за саморазвитие : насоченост на ученика към самостоятелни способи за придобиване на знания и усъвършенстване.
- 4 ред – широки социални мотиви и мотиви за обучение: ориентация към практическа насоченост на знанията за другите и обществото; мотиви за дълг и задължения; разбиране за необходимостта от усвояване на знания; чувство за отговорност към другите; мотив за социална необходимост; желание за висок професионализъм в избраната професионална област;
- 5 ред – тесни социални мотиви, позиционни или социологически: стремеж към знания на определена позиция , социален статус на знанията; желание за получаване одобрението на обкръжаващите; стремеж да се изгради авторитет.
- 6 ред – мотиви за социално сътрудничество, социални знания: стремежът на ученика да общува и взаимодейства с други хора; да осъзнае и анализира начини и форми на сътрудничество с учители и приятелски кръг. Тези мотиви са особено важни за самовъзпитанието и самоусъвършенстването на личността.
- Първите три реда определят нивата на развитие на когнитивната мотивация на образователната дейност.
- Вторите три определят нивата на развитие на социалната мотивация за образователната дейност.
Анализ на резултатите от проведените анкети с учениците от горен курс на обучение за проучване и установяване на видовете мотивация и приоритетните мотивиращи фактори .
Анкетните проучвания са осъществени: първоначално при започването на експеримента по внедряване на програмата “ Мотивиране на учениците за активно участие в образователните дейности”, за установяване на входното състояние по изследвания проблем в периода м.септември 2022 г.; и повторно за установяване на крайните резултати от реализиране на програмата, в периода м. юни 2023 г.
Обект на изследване: СУ “Св. Св. Кирил и Методий“- град Сливница.
Анкетирани: 54 ученици, от VIII-XI клас
Резултати по нива:
№ | Ниво | Брой ученици- м.септември 2022г. | Брой ученици- м.юни 2023 г. | ||
Резултати | Абсолютна стойност | Проценти | Абсолютна стойност | Проценти | |
1 | I | 3 | 5.55% | 7 | 12.95% |
2 | II | 16 | 29.60% | 24 | 44.40% |
3 | III | 20 | 46.95% | 15 | 27.75% |
4 | IV | 8 | 14.80% | 2 | 3.70% |
5 | V | 2 | 3.70% | 3 | 5.55% |
6 | VI | 5 | 9.25% | 3 | 5.55% |
Статистическият анализ на получените данни показва, че в края на периода на провеждания експеримент, 12.95% от учениците показват високо ниво на учебната мотивация. Тези ученици се отличават с наличието на високи познавателни мотиви, както и с желанието най-успешно да изпълняват всички поставени училищни изисквания. Те много ясно следват всички инструкции на учителя, добросъвестно и отговорно се отнасят към участието на дейностите в класната стая, силно се притесняват, ако получат незадоволителни оценки или отрицателни забележки от учителите. В сравнение с данните при стартирането по прилагане на програмата “ Мотивиране на учениците за активно участие в образователните дейности”, техният дял спрямо общия брой на изследваните ученици, се е увеличил с 7.40%.
В края на изследвания период с добра учебна мотивация се очертават 43.40% от общия брой на изследваните ученици. Тази група учениците успешно се справя с учебната дейност. При отговори на въпросите на учителите, те проявяват по-малка зависимост от строгите изисквания и норми и зависимости от авторитетите на политици, родители, учени, обществени личности на това ниво в сравнение с началото на прилагане на програмата. Броят на изследваните ученици от това ниво се е увеличил с 14.80%.
Сравнителната характеристика на статистическите данни между 2021-2022 учебна година и 2022-2023 учебна година показва положителна тенденция в динамиката за активно участие на учениците в образователните дейности в класната стая.
Качественият анализ показва, че за 76,40% от учениците се наблюдава превес на вътрешната училищна мотивация над външната. Учениците са положително настроени по отношение на ученето, чувстват се емоционално комфортно в училище, приемат ролята на ученици с висока активност в образователните дейности в класната стая и училището, имат устойчиви познавателни интереси. При повечето от тях преобладават познавателните и социалните мотиви на учене.
Външните мотиви на влияние преобладават при 9.25% от учениците. Тези мотиви идват от учители, родители, ученическия клас, обществото . Като цяло тези мотиви приемат формата на изисквания и инструкции. По правило повечето външни мотиви за учене са отрицателни и са характерни в правените изследвания за началния етап на обучение.
Социални мотиви са идентифициран при 46.25% от учениците. Те се изразяват в разбирането на социалната значимост на ученето, желанието да се изпълни дълга към обществото, в чувството за отговорност, желанието за заемане на определена позиция в бъдеще, получаване на признанието на другите, печелене доверието на другите, за да получи достойно възнаграждение за работата си.
Водещите мотиви в учебните дейностите на нашите ученици са както външни, така и вътрешни. Благодарение на дейностите, провеждани по експеримента с програмата “ Мотивиране на учениците за активно участие в образователните дейности” нашите учители и родителската общност осъзнаха, че външните положителни мотиви са по-ефективни от външните отрицателни, дори ако са равни по сила.
Мотивационната сфера на ученика е силно зависима от възрастовите особености. Разбира се, всички искаме, учениците да се ръководят от вътрешни мотиви, но външната мотивация понякога може да доведе до положителни резултати. Например при поставяне на цел на дейността, ако тя не е свързана само с отрицателна емоция, страх от лоша оценка , но и положителен мотив желание за добра оценка. Поради това паралелно с това изследване проведохме и изследване в началния етап на обучение, където външните мотиви са изразени в много по-високо степен. Поради това изключително важно е да се знае динамиката на развитието на мотивите както хронологично, така и във вертикален разрез. Това ще гарантира, че външните положителни мотиви няма да се превръщат във външни отрицателни с преминаването в по-горна училищна степен. Разработване на дейности, които биха били вътрешно мотивиращи са залегнали в разработената за експеримента програма, тя може да направи учебния процес по-лесен и ефективен.
Изследването показа, че има някои важни фактори, които могат да се използват за повишаване интереса на учениците, да даде възможност за личен контрол и възможност да сравнят своите собствени усилия с усилията на другите. При правилно организирано обучение интересът към учителя се развива в интерес към предмета, а след това и към науката, която той представлява. Всъщност всеки ученик е мотивиран от няколко мотива, защото образователната дейност, социалната среда и личността на ученика са многоаспектни.
Използвана литература:
- Божович, Л.И. (1997). Проблемы формирования личности, – М.,Воронеж,
- Герасимова, А.С. Теория учебной мотивации в отечественной психологии
- Домбровской, И.С. https://psylist.net/praktikum/00458.htm
- Маркова, А.К. (1983). Формирование мотивации учения в школьном возрасте. – М.,