МОТИВИРАНЕ НА УЧЕНИЦИТЕ ЗА УЧАСТИЕ В ЧАСОВЕТЕ ПО ЛИТЕРАТУРА ЧРЕЗ ИЗПОЛЗВАНЕ НА ОБЛАЧНИ ТЕХНОЛОГИИ
Автор: Снежана Царова , старши учител по български език и литература в Основно училище „Христо Ботев“, гр. Раковски
Резюме: Развитието на технологиите ги превръща във все по-важна част от образованието, като използването на облачни технологии средства в учебния процес позволява комбиниране на технологиите със съвременните методи и средства за преподаване. Интегрирането на ИКТ средства и облачни технологии повишава мотивацията на учениците, като предпоставка за създаване на оптимална учебна среда, в която се повишава ефективността на учебния процес. Изборът на конкретни методи, които се използват в учебния процес се определя в зависимост от преподаваното учебно съдържание, знанията и уменията на учениците, както и необходимостта от мотивирането им.
Ключови думи: мотивиране, технологии, преподаване, ефективност
Въведение
Използването на технологии в учебния процес се отнася до всички възможни технически средства и инструменти, които са подходящи за целите на обучението. Техническото оборудване (хардуер) и софтуера, определят разнообразие от ИКТ средства, които се използват в обучението (Стойнова, Иванов, 2012). Облачните платформи предоставят възможност за създаване и споделяне на ресурси в онлайн среда, както и за получаване на обратна връзка за работата на ученика по конкретно възложена задача. Платформите включват използването на различни ресурси за онагледяване на учебните материали, създаване на тестове, упражнения и забавни викторини. Създадените от учениците ресурси се публикуват в мобилно приложение, което е платформа за споделяне на съдържание. Чрез такива приложения могат да се използват учебни ресурси с добавена реалност, базирани на използваните учебници и учебни комплекти, както и да се създават авторски упражнения от учителите.
Специфика на облачните технологии и значението им за мотивацията на учениците
Използването на облачни технологии в учебния процес позволява не само мотивиране на учениците за активно включване в учебните часове, но и насърчава желанието им за непрекъснато търсене на нови знания и самоусъвършенстване. Развитието на технологиите и навлизането им в обучението, довежда до създаване на нови методи на преподаване, като (Люцканова-Костова, 2019):
- Виртуална класна стая – при която учебният процес се организира в електронна форма. Виртуалната класна стая позволява учителят да споделя учебно съдържание, да предоставя допълнителни учебни ресурси, да комуникира с учениците, да оценява знанията им, както и да провежда онлайн срещи в реално време. Ефективността на инструмента се определя от ефективността на междуличностна комуникация между учител и ученици и улесненото споделяне на учебни материали. Във виртуалната класна стая могат да бъдат включвани и родители, които могат да проследяват индивидуалното представяне на децата.
- Видеоконферентна среща – облачните технологии позволяват провеждането на синхронно обучение и конферентна видео връзка между учител и ученици. Такива технологии и инструменти са Google Hangouts/ Google Meets, Microsoft Teams/Meets, Zoom и др.
- Споделена класна стая – функционалност на виртуалната класна стая, която позволява споделяне на съдържанието с друг учител или ученици. Може да се използва при провеждане на урок по една тема в няколко училищни паралелки или при провеждане на интердисциплинарни уроци.
- Обърната класна стая – специфика при използването на обърната класна стая е, че провеждането на типичен учебен час и даването на задачи за домашна работа, са разменени. Използването на метода изисква учениците предварително да се подготвят за провеждания учебен час, чрез предоставени от учителя учебни материали, включително кратки видеа, като по време на самия учебен час да представят усвоените знания от самостоятелната подготовка. Методът се използва на база облачни технологии, а самото предоставяне на учебни материали от учителя на учениците се осъществява чрез споделянето им като текстови и аудио файлове или използването на ресурси от създадена виртуална класна стая. При използването на метода могат да се използват и линкове (хипервръзки), които учителят предоставя на учениците и които съдържат информация, свързана с изучаваното съдържание.
- Проектно-базирано обучение в електронна среда – обучение, което е личностно ориентирано и има за цел усвояване на нови знания чрез проява на творчество от страна на учениците. Включените дейности обхващат самостоятелно търсене на информация, изследване и оценка на съдържание разработване на учебни проекти и др. Основните елементи на проектно-базираното обучение са търсене и извличане на информация, критична оценка на информационни ресурси в онлайн пространството, както и извършване на екипни задачи. Обучението предоставя възможност за усвояване на знания, чрез намиране на решение и изследване на поставен въпрос, като се използват интерактивни средства за визуализация на представяното от учениците съдържание (Yotovska, Necheva, 2019).
- Multi-Media Text Sets – метод, при който всички учебни ресурси по конкретна тема са организирани на едно място и до които е предоставен достъп на учениците. Използваните учебни ресурси могат да бъдат в различни формати – текстови файлове, презентации, аудио и видеофайлове.
Облачните технологии, използвани са преподаване позволяват привличане интереса на учениците, по-лесно овладяване на знания и трайното им усвояване. Чрез облачните технологии учителят може да приложи метакогнитивен подход в преподаването, имащ за цел овладяване на знания, умения и компетентности чрез анализ, рефлексия и самоусъвършенстване. Интернет и облачните технологии позволяват различни възможности за използването им в обучението, като непрекъснато се развиват и обогатяват. Достъпът на учениците до интернет и електронни устройства, променя начина им на мислене и усвояване на нова информация, което рефлектира върху образователния процес и изисква промяна в използваните педагогически методи за привличане интереса на учениците и мотивацията им за по-активно участие в учебните часове. Продължителното използване на интернет и електронни устройства са довели до развиване у учениците от прогимназиален етап на „бързина, многоканалност на възприемането, нелинейно визуално мислене, очакване за своевременна реакция и непрекъснат достъп до разнообразни информационни източници“ (Пенева, 2018), което изисква използване на ИКТ средства в образователния процес, на база различно представяне на изучаваното учебно съдържание и използване на мултимедийни решения. Използването на облачни технологии в учебния процес позволява по-лесно усвояване на нови знания и придобиване на дигитална компетентност. Интерактивните методи на преподаване и взаимодействие в електронна среда имат за цел формиране на различни качества у учениците, като: креативно и творческо мислене; активност и инициативност при изпълнение на индивидуални и групови задачи; умения за компромис, но и аргументирано отстояване на собственото мнение; постигане на по-високи образователни резултати и др. Дигиталната среда и педагогическото взаимодействие, чрез използване на облачни технологии, позволяват стимулиране на учениците, повишаване на интереса и мотивацията им и по-активно участие в образователния процес. Процесът на усвояване на нови знания е ефективен при пълноценно и активно включване на учениците. Дейната роля на учениците е изключително важна във всеки аспект на педагогическото взаимодействие, а електронната среда е предпоставка за тяхното насърчаване, поради използването на кооперативно учене, чрез което учениците осъществяват дейности за постигане на конкретна цел, като е от значение приносът на всеки един от тях (Коцарова, Смаил, 2021).
В обучението по литература облачните технологии позволяват изпълнението на различни дидактически задачи, а именно: затвърждаване на знания, систематизиране на усвоени умения, самоконтрол, повишаване на мотивацията, самостоятелна работа на учениците. Мултимедийните уроци по литература могат да използват различни организации на учебния час – фронтална, групова, индивидуална, като позволяват ефективно изпълнение на основните цели на урока: образователна цел – усвояване на преподавания материал и разбиране на връзки между изучаваните обекти; развиваща цел – по отношение развитие на интересите на учениците, както и на техните умения за синтезиране на знания и активизиране на творчеството; възпитателна цел – за работа в екип. Използването на облачни технологии в обучението по литература има редица предимства, основните сред които са:
- Избягва се традиционното преподаване.
- Повишава се интереса на учениците.
- Въздейства се върху всички сетива при усвояване на учебен материал.
- Използва се онагледяване на изучаваното съдържание.
- Насърчава се самостоятелната работа.
Виртуалните учебни среди променят традиционната роля във взаимодействието между учител и ученици. Използването на облачни технологии и ИКТ средства в учебния процес довежда до създаването на няколко вида обучение (Рачева, 2020):
- Електронно обучение – при което се използват електронни технологии в обучението. Този вид обучение може да включва обучение в което част от дейностите се осъществяват чрез използване на електронни средства или обучение, което е изцяло онлайн базирано. Електронното обучение е с ориентираност към учениците, като използва интернет и мултимедийни технологии, за да се подобри качеството на усвояване на нови знания и да се улесни достъпа до обучителни материали и ресурси.
- Смесено обучение – използват се както традиционни, така и електронни форми на обучение, като част от учебното съдържание е дигитализирано, а достъпът на ученици е онлайн. Учениците могат да контролират процеса на учене, темпото, както и мястото за усвояване на нови знания.
- Уеб базирано обучение – при което обучението се осъществява чрез използване на уеб браузър.
- Онлайн обучение – предоставяне на учебно съдържание, което учениците използват чрез мобилно устройство или компютър. Онлайн обучението може да използва и интернет съдържание, достъпно чрез уеб браузър, както и програми като Skype, Viber и др.
- Дистанционно обучение – при което не е задължително да бъдат използвани електронни или уеб базирано учебно съдържание и ресурси. Дистанционното обучение е обучение от разстояние, при което учителят и всички ученици са физически разделени. Развитието на ИКТ средствата използвани в учебния процес, както и синхронната комуникация чрез стаи за разговори, видеоконференции и др., web 2 – уики, блогове и др., позволяват дистанционното обучение все повече да комбинира традиционното обучение и електронното обучение.
- Виртуално обучение – учебните дейности се осъществяват във виртуална среда, като учителят и учениците са физически разделени. „Виртуалното обучение и дистанционно обучение, което се провежда в онлайн среда с помощта на електронно учебно съдържание, предвидено за синхронно и/или асинхронно обучение“ (Рачева, 2020).
Разнообразните видове обучения чрез използване на облачни технологии позволяват използването на технологиите, според интересите на учениците, като личностно ориентираното обучение позволява по-лесно усвояване на знания, умения и компетентности чрез представяне на съдържание, подходящо за съвременните подрастващи. Провеждането на педагогическо взаимодействие в електронна среда се обуславя от местоположението на учителя и учениците, както и от времето за провеждане на образователния процес. По отношение на местоположението на основните участници в обучението, виртуалното обучение предполага различно физическо местоположение на учителя и учениците.
Формите за провеждане на виртуално обучение с използване на облачни технологии са синхронно и асинхронно виртуално обучение. Характеристики на синхронното виртуално обучение са:
- Осъществява се в реално време, чрез използване на виртуална учебна среда.
- Взаимодействието между учителя и учениците се осъществява под формата на лекции, дискусии, както и демонстрации.
- Обучението може да бъде групово или индивидуално, като се използва видео или конферентна връзка.
- Учениците могат да се свързват и да комуникират помежду си, както и с учителя по всяко време на провеждане на учебния процес.
Специфики на асинхронното виртуално обучение са:
- Ученикът усвоява нови знания спрямо собствения си темп на обучение и в предпочитано от него време.
- Ученето няма ограничения по отношение на време и пространство.
- Обучителният процес не се обвързва със строго регламентиране на дейности в конкретно време.
- Учебните материали и ресурси са предоставени на учениците в онлайн платформи, като ученикът може да ги използва без да е необходимо осъществяване на директен контакт с учителя.
- Педагогическото взаимодействие се осъществява в писмена форма, чрез лични съобщения, имейли и т.н.
- Обратната връзка е по-забавена, в сравнение със синхронното виртуално обучение.
Педагогическото взаимодействие между учител и ученици с използване на облачни технологии позволява индивидуалност на учебното съдържание, спрямо спецификата на учениците и предоставяне на бърза и конструктивна обратна връзка.
Потребностите за реализиране на конкурентна икономика, основана на знанието, предпоставят новите образователни приоритети, свързани с интегриране на информационните и комуникационни технологии (ИКТ) в образователния процес. Приспособяването на образованието към информационния век не се изразява с едно просто действие за осъвременяване на учебното пространство, а налага пълна промяна на съдържанието, методите и целите на образователната система. Основният аргумент „за“ техниката и технологиите като елемент на сътрудничеството в обучението е, че учениците трябва да могат да прилагат технологии за споделяне на ресурси в електронна среда. В сътрудничеството дълбоко съвпадат целите и средствата, подходите и методите, формите на обучението и възпитанието. За сътрудничество са необходими две важни условия: да се стимулира и подкрепя всяко дете в развитието и реализацията на неговите уникални способности и да се формират у него социални компетентности, чувства за принадлежност към общността, към групата и към обществото.
Заключение
Обучението по литература може да се провежда в облачна среда, като за целта се предвижда организирането му две форми:
- Асинхронно – чрез което ще се насърчава самостоятелната подготовка на учениците. За целта необходимите учебни ресурси ще бъдат уеб базирани и ще се предоставят на учениците в облака, за самостоятелното им използване.
- Синхронно – ще се реализира в учебна среда с учителя, като всички ученици ще бъдат свързани чрез създаването на виртуални класни стаи за използване на обучителни материали.
За визуализиране на учебното съдържание се използват инструменти за онагледяване. Използването на облачна среда в обучението позволява по-лесното интегриране на информационните технологии в учебния процес и усвояване на техните функции, което ще развие у учениците специфични умения и компетенции за активно участие в образователния процес, съзнателно усвояване на новите знания и aктивизиране на познавателната активност (Ivanova, 2021). Обучението в облака се отнася до използването на всички приложения на google, като google drive за споделяне и съхраняване на данни и информация, Google Sites за използване на обучителни материали, YouTube за споделяне и използване на материали, свързани с учебното съдържание, Digital apps и др. Използването на облачни технологии в обучението по литература ще позволи промяна в традиционното преподаване и развиване на интереса на учениците към изучаваното учебно съдържание, чрез интегриране на теоретичното съдържание в реални практически задачи.
Използвана литература
- Люцканова-Костова, Р. (2019). Виртуална класна стая – практически инструменти за онлайн преподаване. //Eastern Academic Journal// Issue 3, pp. 25-32
- Коцарова, Е. Смаил, Р. (2021). Модели за стимулиране развитието на комуникативно-речевите компетентности в обучението по български и английски език в онлайн среда. //Научни трудове на съюза на учените в България// Vol. XXI, с. 33
- Пенева, А. (2018). Виртуалност и креативност в класната стая. //Образователни технологии// vol. 9, с. 385. [онлайн] http://www.edutechjournal.org/wp-content/uploads/2018/08/2_2018_385-390.pdf
- Рачева, В. (2020). Ранно чуждоезиково обучение в синхронна виртуална учебна среда. София, Паус ООД, с. 40
- Стойнова, Б. Иванов, К. (2012). Проблеми на подготовката за преминаване към Cloud computing за нуждите на информационното обслужване на административната структура на университетите в България. //Научни трудове на Русенски университет// том 51, серия 6.1, с. 113-118
- Ivanova, I. (2021). E-LEARNING – POSITIVE AND NEGATIVE QUALITIES. //SocioBrains// ISSUE 77, pp. 9-20
- Yotovska, K. Necheva, V. (2019). Pproject-based learning by the use of information and communication technologies in the preparation of students – future teachers of biology. // Science & Technologies// Volume IX, Number 7: Education, pp. 17