ПРИЛОЖЕНИЕ НА ОБЛАЧНИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В УЧЕБНИТЕ ЧАСОВЕ ПО ЛИТЕРАТУРА
Автор: Снежана Царова , старши учител по български език и литература в Основно училище „Христо Ботев“, гр. Раковски
Резюме: Използването на технологии в учебния процес се отнася до всички възможни технически средства и инструменти, които са подходящи за целите на обучението. Техническото оборудване (хардуер) и софтуера, определят разнообразие от ИКТ средства, които се използват в обучението. Облачните технологии предоставят възможност за създаване и споделяне на ресурси в онлайн среда, както и за получаване на обратна връзка за работата на ученика по конкретно възложена задача. Използваните облачни платформи включват използването на различни ресурси за онагледяване на учебните материали, създаване на тестове, упражнения и забавни викторини. Създадените от учениците ресурси се публикуват в мобилно приложение, което е платформа за споделяне на съдържание. Чрез такива приложения могат да се използват учебни ресурси с добавена реалност, базирани на използваните учебници и учебни комплекти, както и да се създават авторски упражнения от учителите.
Ключови думи: технологии, облак, предимства, креативност, мотивация
Въведение
Бързото развитие на технологиите насърчава използването на облачните технологии, поради тяхната гъвкавост и висока ефективност, включително в образователния процес. С термина облачни технологии или изчисления в облака (Cloud computing) се описва модел, чрез който се реализира мрежов достъп до споделен набор от „конфигурируеми изчислителни ресурси (като мрежи, сървъри, хранилища за информация, приложения), който може да бъде осъществен бързо, с минимални усилия за управление и минимално взаимодействие с доставчика на услуги)“ (Джапаров, 2019). Cloud computing използва виртуален „облак“, чрез който информационните технологии се предоставят не като продукти, а като услуги, за да се разпределят и управляват по-гъвкаво ресурси между виртуални потребители. Облачните технологии включват ИТ услуги или ресурси, предоставяни на потребителите, с обединяване на компютърни ресурси в една система, които заедно с мобилността, големите данни (Big Data), социалните мрежи и сигурността, са част от трансформацията в информационните и комуникационните технологии. Обработването на информация в облака, споделянето на ресурси и съхраняването на данни се осъществява между трите основни групи потребители в облачните технологии – доставчици на облачни услуги, потребители и разработчици.
Специфика на облачните технологии
Облачните технологии включват предоставяне на ИТ услуги на потребителите на два вида мрежи – External Cloud (глобална мрежа) и Internal Cloud (локална мрежа). Локалната мрежа предоставя услуги и ресурси в дадена организация, чрез прилагането на механизми за „виртуализация, споделен storage и мрежови ресурси за улесняване на пълен контрол над облачната среда“ (Стойнова, Иванов, 2012). Вътрешният облак (Internal Cloud) има различни предимства за организацията, като намалени разходи за споделяне на ресурси и инфраструктура, по-малки изисквания по отношение на софтуера и др. За разлика от частния облак (Private Cloud), който предоставя ресурси до трета страна, то вътрешният облак използва собствената си инфраструктура. В зависимост от вида на предоставяните услуги облаците биват (Люцканова-Костова, 2019):
- Публичен облак – инфраструктурата на облачната технология се наема и използва от една организация, но се предлагат облачни услуги на множество потребители. Предоставяните услуги на потребителите могат да бъдат както безплатни, така и платени.
- Частен облак – инфраструктурата на облачната технология се наема и използва само от една организация. Услугите, които се предоставят са единствено в рамките на организацията, която осъществява пълен контрол върху обработката на данни и информация, тяхното съхраняване и споделяне между потребителите. Основните предимства на частния облак са високо ниво на сигурност на информацията; предоставяне единствено на услуги, които са необходими за осъществяване дейността на организацията; възможност за използване на изградена инфраструктура на мрежа; интегриране в облака на вече създадени информационни услуги (като уеб хостинг, електронна поща и др.). Използването на изградена инфраструктура на мрежа може да доведе до затруднения при разширяване на предоставяните услуги в облака.
- Хибриден облак – комбинира инфраструктурата на частния и публичния облак.
- Общностен облак – инфраструктурата на облачната технология се използва от организации, които имат общи цели, политика за информационна сигурност, стратегии за развитие и т.н. Предимства на общностния облак са по-малкото необходими ресурси на всяка от организациите за използване на облачните услуги.
Моделите за облачните технологии предоставят множество предимства за съвременните организации. Ползите от облачните изчисления могат да бъдат анализирани в три измерения:
- намаляване на разходите за ИТ чрез преобразуване на ИТ инвестициите от капиталови разходи в оперативни разходи;
- подобряване изживяването на крайния потребител;
- облачните изчисления позволяват на организациите да се съсредоточат върху основните си компетенции (Ghalimi, 2010).
Стратегическите предимства на облачните изчисления за организациите включват достъпност, гъвкавост, мащабируемост и рентабилност, като позволяват намаляване на капиталовите разходи, разходите за поддръжка и експлоатация на хардуера и софтуера. Облачните изчисления могат ефективно да отговорят на промените в търсенето от подобрителите, да подобрят използването на изчислителните ресурси и да осигурят по-ефективно използване на компютърните ресурси. Основните индикатори чрез които се измерва ефективността от използването на облачни изчисления са мащабируемост, надеждност, производителност в реално време, устойчивост на грешки, сигурност и цена, като в обобщен вариант предимствата им се свеждат до намаляване на разходите, подобрена бизнес способност и повишена мащабируемост (Chen, 2016). Облачните технологии са модел за предоставяне на удобен мрежов достъп при поискване до споделени конфигурируеми изчислителни ресурси (напр. мрежи, сървъри, съхранение, приложения и услуги), които могат бързо да бъдат предоставени с минимални усилия за управление или обслужване, както и за взаимодействие с доставчика. Като такъв модел, основните предимства на технологиите се свързват с гъвкавост при мащабиране на използването на ресурсите; обединяване на ресурси и тяхното споделяне през интернет, както и използване на широк мрежов достъп. Силната мащабируемост на облачните технологии намалява необходимото време за внедряване и предоставяне на услуги на потребителите, което осигурява гъвкавост за удовлетворяване на потребителските очаквания при достъпна цена. Осигурената възможност за заплащане на реално изразходваното (Pay-per-use) при облачните технологии се свързва с устойчивото развитие, което позволява осигуряване на свободен капитал ресурс, който организациите да инвестират, за да създадат добавена стойност за клиентите си. Възможността за освобождаване на капиталов ресурс в следствие използването на облачни технологии, не е обвързано с използване на услуги с по-ниско качество, поради факта, че облаците предоставят не само по-качествени услуги, но и липса на необходимост от инвестиции за тяхното използване. Предимство на облачните технологии е и тяхната екологичност и отговорност при използване на природни ресурси. Организациите, които предоставят и използват облачни услуги, включително и училищата имат възможност да постигнат енергийна ефективност, при оползотворяване на наличните ресурси по най-изгоден начин. Системите за контролиране на трафика и натоварване на мрежите, позволява осигуряване на баланс между нуждите на потребителите на облачни услуги и възможностите на хардуера и софтуера, при ефективно споделяне и използване на ресурси. Предоставянето на ИТ услуги е основата на модела Cloud computing, като обхващането на всички нужди на потребителите, дефинира три нива на предоставяните основни услуги – софтуер като услуга (Software as a Service – SaaS), платформа като услуга (Platform as a Service – PaaS), инфраструктура като услуга (Infrastructure as a Service – IaaS).
Основните характеристики на облачните технологии обхващат пет основни направления (Джапаров, 2019):
- Споделяне на ресурси, които са свободно достъпни за потребителите в облака, с висока степен на използване на наличните възможности на хардуера.
- Гъвкаво определяне на разходите, в зависимост от промяната в потреблението.
- Автоматично изграждане, инсталиране и доставяне на приложения и услуги, чрез използване на интернет;
- Pay-per-use модел, при който потребителят заплаща само този ресурс, който е използвал, поради наличния капацитет за измерване на потреблението.
Технологията на облачните технологии създава виртуални групи от потребителите, на които се предоставят ИТ услуги и се разпределят ресурси, които са гъвкаво управлявани, в зависимост от потребностите на потребителите. Облачните технологии включват две от основните тенденции в компютърните технологии – ИТ ефективност и организационна гъвкавост, за да се осигури мрежов достъп до ресурси (хранилища с масиви от данни, сървъри и софтуерни приложения), при минимално управление от доставчика на облачни услуги. Споделянето на ресурси в облака се извършва, чрез използването на различни изчислителни процедури, сред които софтуер като услуга (Software as a Service – SaaS), платформа като услуга (Platform as a Service – PaaS), инфраструктура като услуга (Infrastructure as a Service – IaaS), бизнес процес като услуга (Business Process as a Service – BPaaS), рамка като услуга (Framework as a Service – FaaS) и др., като по отношение на „притежателите“ на облаците и вида на предоставяните услуги, се разграничават частни, общностни, хибридни и публични облаци (Джапаров, 2019).
Облачни технологии, които могат да използват в учебните часове по литература
В учебния процес се използват различни ИКТ средства. ИКТ средства за учене, преговор, самоподготовка и получаване на обратна връзка:
- Електронни учебници.
- Електронни платформи към учебници, предлагащи разнообразие от интерактивни задачи, мултимедийни презентации, електронни кръстословици, компютърни дидактични игри и др., подпомагащи както преподаването, така и самоподготовката, чрез осигуряване на допълнителна информация и извършване на разнообразни дейности. Пример за такива платформи са Kitaboo и mozaBook.
- Интерактивни бели дъски – позволяващи на учителите подготовка на свои и използване на готови учебни ресурси като презентации, образователни игри и тестове. Учениците могат да работят на дъската самостоятелно или по групи, което им дава възможност за ангажирано участие в образователния процес.
ИКТ средства, улесняващи търсенето, изследването и проучването на информация:
- Осъществяване на проучвателна дейност, самостоятелно или в клас, за изпълнение на различни задачи, свързани с търсене на текстова информация, изображения или видеоклипове, чрез различни компютърни и интернет базирани средства, насочва вниманието освен към усвояване на умения за боравене с вградени инструменти и за анализиране на дигитално съдържание. В пакета Microsoft learning suite са включени програми за търсене на информация и запомняне на учебен материал чрез използване на флаш карти.
- Използване на мултимедийни образователни дискове за подпомагане на обучението.
- Мисловни карти, базирани в онлайн среда, са широко използвани при самоподготовка и уроци за обобщение, както и при изпълнение на различни проекти.
ИКТ средства за създаване на образователен продукт:
- За разработване на собствени ресурси от учителите са създадени платформи за интерактивни тестове и викторини като Envision play, Kahoot, Mouse Mischief и др., чрез които учениците се включват активно в образователния процес като се изискват сравнително малко технически ресурси – само компютър и проектор. Ако учениците имат устройства, учителят може да предостави незабавна обратна връзка, което може да създаде състезателен елемент и да превърне образователния процес в игра.
- Облачните платформи предоставят възможност за създаване и споделяне на ресурси в онлайн среда, както и за получаване на обратна връзка за работата на ученика по конкретно възложена задача. Платформите включват използването на различни ресурси за онагледяване на учебните материали, създаване на тестове, упражнения и забавни викторини. Създадените от учениците ресурси се публикуват в мобилно приложение, което е платформа за споделяне на съдържание. Чрез такива приложения могат да се използват учебни ресурси с добавена реалност, базирани на използваните учебници и учебни комплекти, както и да се създават авторски упражнения от учителите.
ИКТ средства за представяне на резултатите от дейността:
- Учениците могат да използват презентации, с които да покажат усвояването на учебния материал, като в същото време развиват дигиталните си компетентности.
- Използвана форма за представяне на резултатите от дейността е създаването на уебсайт на класа, в който да бъдат включвани снимки от учебната година, постижения на учениците и техни творчески проекти.
- Популярна дейност в образователния процес вече е и изготвянето на училищен вестник, който най-често е електронен, като може да бъде изпращан по имейл до родителите и другите ученици в училище, които имат собствена електронна поща. В електронните вестници се публикуват информация за осъществявани дейности по различни проекти на класа, както и на ниво училище, резултати от обучението, получени грамоти и призови места на състезания, резултати от изследователска дейност на ученици и др.
Облачното обучение е метод за подобряване учебната среда на учениците, като комбинирането му с традиционното обучение, допринася за развитие на традиционното преподаване (Бойчев, Тайров, 2019). Използването на облачно обучение е иновационна възможност в обучението на ученици, позволяваща синхронизация и споделяне на учебни ресурси. Облачните технологии създават гъвкава учебна среда в обучението по литература, а използваните ресурси са съобразени с нуждите на учениците и съвременното обучение. В учебните часове по литература могат да се използват облачни технологии за създаване на мисловни карти (Тошева, 2022):
- MindMeister – позволява визуализиране на информация чрез мисловни карти и инструменти за създаване на интерактивни презентации.
- iMindMap Cloud – облачно решение, включващо изображение, цвят и подреждане за създаване на мисловни карти в реално време.
- Mind42 – подходящо за планиране и изпълнение на различни дейности в обучението, като учениците могат да извършват дейностите едновременно.
Облачни технологии за създаване и редактиране на видео:
- Youtube Video Editor – облачно решение на Google за създаване и редактиране на видеа и презентации. Позволява добавяне на филтри, музика, изрязване и разделяне на видеофайлове.
- FlexClip Video Maker – създаденият клип може да се разглежда в реално време, чрез вграден плейър. Позволява използване на собствен клип или избор от библиотека с клипове. Експортирането на готовия видеоклип може да бъде с различно качество.
- WeVideo – облачно решение, съдържащо множество шаблони и файлове (видеоклипове, снимки, аудио). Позволява създаване и редактиране на видеа, преглед в реално време.
Заключение
Дидактическите технологии за формиране на знания и умения по литература, се основават на очакваните резултати от обучението, според учебните програми на МОН. Използваните дидактически технологии в обучението по литература включват всички дейности, чрез които планира и организира учебния процес, за постигане на предварително определените цели на обучението. Използваните дидактически материали имат разнообразен характер, като могат да включват, както традиционните учебници и учебни помагала, така и видео и аудио материали и уеб базирани ресурси.
Използвана литература
- Бойчев, Б. Тайров, И. (2014). Приложение на облачните технологии в дистанционното обучение. //Иновации в прилагането на електронни форми на дистанционно обучение// с. 2
- Джапаров, П. (2019). Приложение на облачните технологии в банкирането. // Proceedings of the International scientific and practical conference// с. 533-539
- Люцканова-Костова, Р. (2019). Виртуална класна стая – практически инструменти за онлайн преподаване. //Eastern Academic Journal// Issue 3, pp. 25-32
- Стойнова, Б. Иванов, К. (2012). Проблеми на подготовката за преминаване към Cloud computing за нуждите на информационното обслужване на административната структура на университетите в България. //Научни трудове на Русенски университет// том 51, серия 6.1, с. 113-118
- Тошева, Е. (2022). Обучение по технологии и предприемачество в облачна среда. Благоевград, с. 31-37
- Chen, T. Chuang, T. Nakatani, K. (2016). The Perceived Business Benefit of Cloud Computing: An Exploratory Study. //Journal of International Technology and Information Management // Volume 25, Issue 4, pp. 104. [онлайн] https://scholarworks.lib.csusb.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=1297&context=jitim
- Ghalimi, I. (2010). Benefits of Cloud Computing. //An Intalio White Paper, Palo Alto, CA, Intalio, Inc. //[онлайн] https://www.scribd.com/document/65379756/Benefits-of-Cloud-Computing