Използване на електронни ресурси за овладяване на познания за природни области в 4 клас
Силвия Стефанова Александрова, Курс №8227, I ПКС
Резюме: Учениците често губят интерес по време на час, но интерактивните методи на обучение и използването на електронните ресурси и образователни игри създават атмосфера на внимание и желание за участие. Затова е необходимо да направим уроците си интересни, вълнуващи и забавни. Разказването не е преподаване и слушането не е разбиране. Това налага необходимостта от прилагане на интерактивни методи и техники в начален етап на основната образователна степен. Това са методи, които създават творческа среда. Ученикът се превръща в малък изследовател. Използването на интерактивните методи в обучението е едно от съвременните педагогически и методически решения за модернизация и повишаване качеството на образованието.
Проектно – базираното обучение е дейност, която осъществява връзката между дадена учебна цел и действителната комуникативна цел. Подходящо е за използване при завършен цикъл от учебното съдържание, защото ученикът трябва да има натрупани знания и умения, които се активират при реализацията на проекта. Проектно – базираното обучение може да се разглежда като модел, който разчупва традиционните практики на кратки, изолирани, фокусирани върху преподавателя уроци, и ги насочва към внимателно моделирани образователни дейности, които са дългосрочни, интердисциплинарни, ориентирани към ученика.
Характерното за този вид обучение е, че учениците не получават готови познания, а трябва сами да ги конструират, да се обучават индивидуално в зависимост от способностите, интересите, предпочитанията и познавателните си способности. Те се научават как да учат. Те могат да контролират учебния процес, да работят в екипи, да взимат участие в дискусии и да търсят ефективността от обучението. Преподавателите, учителите, по – скоро са сътрудници, партньори на учениците, които им помагат да се научат как оптимално да използват богатството от информационни ресурси в глобалната информационна система и как да намерят най – подходящите учебни материал
Принципи:
- равен достъп до ресурсите и равнопоставеност на всички участници;
- зачитане и изслушване на мнението на всеки от участниците;
- проява на търпение и толерантност, сътрудничество;
- поощряване на постиженията;
- удовлетвореност от собствения си успех и от успеха на другите;
- осъзнаване от учениците на постигнатото разбиране за приложението на научните знанията;
- ученето се основава на учебно–изследователската дейност;
– развиване на способности за самостоятелно действие, оценяване и поемане на отговорност.
Ролята на електронните ресурси в учебния процес
Образованието е един от основните измерители, които определят дали нашите демократични общества са способни да развият своите общности до съвременни места, които предлагат високо качество на живот на възможно най-много хора от една страна, и дали се изправят срещу предизвикателствата към това мислене със същото убеждение, от друга страна.
В последните години се разработиха изключително много електронни образователни платформи и сайтове и различни електронни ресурси.
В своята работа най-често използвам електронните ресурси на „IZZI“ и „Уча.се“. Те са изцяло съобразени с учебната програма и учебниците по които работим в четвърти клас.
Платформата IZZI , която е разработена за учебниците на издателство КЛЕТ, с които работя, е едно от върховите постижение в тази област. IZZI е повече от дигитална образователна платформа – тя представлява нов подход към преподаването на учебен материал, който отговаря на очакванията и изискванията на най-важното за едно общество – неговите деца.
„Уча.се“ е онлайн платформа с уроци за училище, която се стреми да ги представя по разбираем и интересен начин. Платформата покрива 97% от учебния материал за учениците от 1. до 12. клас.
Материалите следват официалната училищна програма на МОН и са съобразени с Държавните образователни стандарти. Платформата предлага и обучение чрез индивидуална учебна игра за всеки ученик от 1. до 8. клас. По всеки предмет учениците правят диагностичен тест, който открива силните страни и пропуските в знанията им, като след това се изготвя индивидуална програма с видео уроци и тестове спрямо личните нужди.
Тестовете след всеки урок помагат на учениците веднага да затвърдят наученото и да проверят знанията си. Ако допуснат грешка, специална технология в платформата им показва точния откъс от видео урока, с който да запълнят пропуските си.
Въпросите в тестовете са градирани по трудност и тренират ключови умения на учениците.
В платформата е предложена и програма за обучение и тестване на учители, като след всяка обучителна програма се получава сертификат.
Мисловните карти съдържат ключовите понятия от всеки урок и нагледно представят връзките между тях чрез изображения, символи и цветове. С помощта на мисловната карта ученикът бързо и лесно преговаря всичко най-важно от темата и успешно се подготвя за тестове, контролни, изпити и матури.
Знанията, които трябва да овладеят учениците при изучаване на всяка географска област са свързани с характеристика на природната област.
Проучването и описването на всяка природна област позволяват да се разкрият географското ѝ положение, особеностите на природата и видът на стопанските дейности в нея, както и селищата ѝ.
Характеристика на природна област се прави в определена последователност, в която се описват:
Географско положение
Посочва се разположението на областта спрямо останалите области или спрямо известни географски обекти. Географското положение до голяма степен определя най-важните черти на областта – природата и стопанската дейност на хората.
Особености на природата
Представят се най-характерните природни дадености, които са свързани с низините, равнините, планините, водите, почвите, времето през сезоните, растителния и животинския свят. Посочват се подземните богатства. Откриват се и се назовават природните забележителности, защитените природни обекти – паркове, резервати и др.
Стопанска дейност на хората
На основата на особеностите на природата се представят селскостопанските култури и животните, които хората отглеждат. След това се представят различните производства, видовете транспорт, които са от особено значение за областта. Описват се природните, културните и историческите забележителности, които предполагат развитието на туризма. Важно е да се посочи това, което отличава областта от другите области.
Селища
Кратко се характеризират по-големите населени места, като се посочват интересни факти от историята им, стопанската дейност в тях, културното наследство и природните и историческите им забележителности и др.
Задълбоченото познаване на особеностите на всяка природна област дава възможност за извършване на сравнения между областите и изработване на различни планове за развитието им и за провеждане на дейности за подобряване на живота на хората в тях.
Включването на електронни ресурси в образователния процес не само способства за осъществяване на взаимосвързаност между способностите, но съдейства и за успешното двустранно взаимодействие между знания и предишен опит. По този начин детето открива нови знания, взаимовръзки, започва да извършва по – сложни умствени действия.
Електронните ресурси се използват, за да се запознаят четвъртокласниците с новите знания, при тяхното затвърдяване и обобщаване, при проверка на знанията. В този смисъл към всеки вид урок те са подчинени на дейностите, способностите и формите на придобиване на познания за природните области. По този начин въвеждането на новата технология постига по- висока степен на овладяване на знанията за природни области.
Графично представяне на резултати от двата теста – оценки и относителен дял учученици. Серия 1 – тест ВН , Серия 2 – тест ИН
Образователните технологии са мощен инструмент в ръцете на учителя. Те нямат за цел, нито пък могат, да го заместят. Точно обратното – учебна среда с качествено внедрени технологии дава възможност на учителите да използват подходи и методи на преподаване, които традиционната образователна среда не им позволява. Различни платформи позволяват на учителя да подготвя тестове и контролни работи за учениците така, че оценяването да става моментално и да е много по-информативно за учителя. Така учителят не губи часове в ръчно оценяване на тестове, контролни и домашни работи, а в реално време и в удобен за него вид получава подробна информация за напредъка на всеки един ученик в класната си стая.
Освен да оптимизират времето на учителя, образователните технологии могат да помогнат на педагозите да избират теми и начини на преподаване, които са актуални, а не отживели за учениците. Това автоматично има позитивен ефект върху ученическата ангажираност и заинтересованост. Не на последно място, технологиите могат да улеснят и насърчат споделянето на учебни материали и ресурси между учителите, което е важна предпоставка за по-широкото разпространяване на положителните практики.
Проектно – базираното обучение е дейност, която осъществява връзката между дадена учебна цел и действителната комуникативна цел. Подходящо е за използване при завършен цикъл от учебното съдържание, защото ученикът трябва да има натрупани знания и умения, които се активират при реализацията на проекта. Проектно – базираното обучение може да се разглежда като модел, който разчупва традиционните практики на кратки, изолирани, фокусирани върху преподавателя уроци, и ги насочва към внимателно моделирани образователни дейности, които са дългосрочни, интердисциплинарни, ориентирани към ученика.
Характерното за този вид обучение е, че учениците не получават готови познания, а трябва сами да ги конструират, да се обучават индивидуално в зависимост от способностите, интересите, предпочитанията и познавателните си способности. Те се научават как да учат. Те могат да контролират учебния процес, да работят в екипи, да взимат участие в дискусии и да търсят ефективността от обучението. Учителите, по – скоро са сътрудници, партньори на учениците, които им помагат да се научат как оптимално да използват богатството от информационни ресурси в глобалната информационна система и как да намерят най – подходящите учебни материали.
Литература:
- Гюрова. (2006). Интерактивността в учебния процес. София.
- Костова. (2003).Интерактивни и иновативни методи на преподаване.
- Пенин Р., Якимов Г., Книга за учителя по човекът и обществото за четвърти клас, С., Булвест 2000, 2020