ОБРАЗОВАТЕЛНА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА РАЗВИТИЕ НА УМЕНИЯ ЗА РАБОТА ЧРЕЗ КРЪСТОСЛОВИЦА ПРИ ИЗУЧАВАНЕ НА ГЕОГРАФИЯ НА ОБЩЕСТВОТО В V КЛАС ПРИ ДЕЦА-БИЛИНГВИ – РЕЗУЛТАТИ
Автор: Цветелина Тончева
ст. учител -ОУ „ Йордан Йовков‘‘ гр. Ямбол
В настоящата статия се разкрива защо иновационното изследване се реализира точно в пети клас. Този клас е първият от прогимназиален етап и е обикновено време, когато учениците са по-зрели и имат по-напреднали умения и познания в сравнение с началните класове . Иновационното изследване премина през три етапа:
КОНСТАТИВЕН ЕТАП -РЕЗУЛТАТИ
Първи етап е свързан с провеждането на анонимна анкета сред учениците, чиято цел е да разкрие интересът към географията и техните нагласите спрямо разделите на Обща география.
Обобщени резултати от Анкета №1
Каква е вашата обща оценка за интереса ви към географията? | Какви теми в географията Ви вълнуват най-много? (Можете да изберете повече от един отговор) | |||||||
Много интересно ми е
|
Интересно ми е
|
Не съм сигурен/а
|
Съвсем не ми е интересно | Планетата Земя. | Природна география | Икономическа география | География на обществото | |
10 | 5 | 4 | 2 | 7 | 8 | 10 | 12 | |
48% | 23% | 19% | 10% | 33% | 38% | 48% | 57% |
По показател 1 почти половината (48%) от учениците определят учебният предмет география и икономика за много интересен, 23% за интересен или значителна част харесват учебният предмет. 19 % са пасивни участници с отговор- Не съм сигурен и само 10% отговарят – Съвсем не ми е интересно. Като заключение – задоволителен процент ученици определят географията като много интересна. По показател 2 – 57% от учениците определят, че темите, които ги вълнуват най- много са по раздел –„География на обшеството“ и това е нормално , защото те са близки за възприемане на света около нас. Следва раздел“ Икономическа география“ или „ Стопанство“-48% , раздел- „ Природна география“ – 38% и на последно място се нарежда с 33% раздел- „Планетата Земя‘‘.
След анализиране на резултатите от анкетата реших да се насоча своето иновационно изследване към раздел „ География на обществото“ или – Образователна технология за развитие на умения чрез кръстословица при изучаване на география на обществото в V клас при деца-билингви.
ОБУЧАВАЩ ЕТАП -РЕЗУЛТАТИ
Настоящото изследване започна с още с първите уроци по география и икономика в пети клас. Първата тема , в която реших да въведа кръстословицата беше – Кръстословица№1-Строеж на планетата Земя и Кръстословица№2- Природа След започване на изучаване на раздел „ География на обществото „ се оформи и целта за образователната технология учениците решаваха и съставяха кръстословици. Индивидуално решени са: Кръстословица№ 3- Население, Кръстословица№ 4 – Религия, Кръстословица №5- Селища, Кръстословица №8 – Политическа карта, Кръстословица№ 9- География на обществото. Кръстословици съставени от ученици: Кръстословица№ 6- Село, Кръстословица №7- Град, Кръстословица№ 10 – География на… и Кръстословица№ 11 –Общество.При съставянето на кръстословиците учениците са разделени на два екипа. Всеки екип включва ученици с висока, средна и ниска мотивация за работа. На учениците с ниска мотивация са раздадени снимки условно наречени „ Карти на ума“ , които да подмогнат тяхното участие в екипа, за да се чувстват, че и те са допринесли за правилното съставяне на кръстословица.
ЗАКЛЮЧИТЕЛЕН ЕТАП-РЕЗУЛТАТИ
При провеждането на иновационното изследване чрез кръстословица беше изготвена и карта за наблюдение на ученици – как решават и как съставят кръстословица.
Показатели на карта за наблюдение на ученик при решаване на кръстословица:
- Проявява ли интерес към темата?
- Решава ли задачите със съсредоточение и увереност?
- Стреми ли се да отговоря на всички въпроси правилно?
- Чувства ли се удовлетворен/а при успех?
- Завършва ли успешно кръстословицата?
Чувства ли се демотивиран/а и отказва ли се да продължи
Показатели на карта – за наблюдение на ученик при съставяне на кръстословица 1.Проявява ли творчески подход при съставянето на кръстословицата? 2. Има ли търпение и упоритост при съставянето на кръстословицата? 3.Има ли желание да работи в екип при съставянето на кръстословицата? 4.Постига ли целта си при съставянето на кръстословицата? 5.Чувства ли се доволен/доволна при съставянето на кръстословицата? 6.Чувства ли се демотивиран/а или се отказва да продължи? Показатели на мотивацията:1.Висока мотивация (+) 2. Средна мотивация (o) 3.Ниска мотивация (-)
Всяка една карта е анализирана спроред показателите и е представена в колонна диаграма.
От обобщените резултати се констатира , че по критериите за оценка на ученици решили кръстословица са 57% и те получават – Отличен 6 . Това са повече от половината от учениците и с задоволство бих обобщила , че кръстословиците представляват интерактивен и забавен начин за учене, който стимулира активното участие на учениците и помага за усвояването на материала. Учениците получили оценка Много добър 5 са 14% , Добър 4 – 19 % и Слаб 2 -10%. От предходните карти за наблюдение при решаване на кръстословица има ученици с ниска де мотивация, но е задоволително, че няма ученици, които не са решили нито една кръстословица. Учениците показаха способността си да използват географските знания и умения за решаване на задачи, представени в кръстословицата, да демонстрират разбиране на основните географски термини и понятия, които са включени в нея.
От обобщените резултати се вижда , че по критериите за оценка на ученици съставили кръстословица са 76% с оценка Отличен 6 и 24%- Много добър 5. Съставянето на кръстословица изисква учениците да четат внимателно и да разбират смисъла на текста. Те търсиха информация, да я интерпретират и да я свържат със съответните отговори, което упражни техните четящи умения и разбиране на прочетеното. Това помогна да се укрепи връзката между теорията и практиката, като учениците могат да приложат своите знания за да решат проблеми или да отговорят на въпроси.
От направените анализи бих потвърдила хипотезата , че учениците :
- Формират, развиват и усъвършенстват знанията си – теоретични и практически, като приоритет се дава на продуктивното и творческо мислене – от формулировки в кръстословицата ;
- Учат с повишен интерес и участват активно при решаване и съставяне на на кръстословицата;
- Запомнят и усвояват по- бързо и с лекота основните термини / понятия/факти/ и други моменти от учебното съдържание;
- Като активни участници в създаването на образователна услуга съдействат за формирането на интерактивна учебна среда;
- Изграждат ценности – сътрудничество, уважение, отговорност, взаимопомощ
ИЗВОДИ
Образованието винаги се е разглеждало като двигател на социалните, икономическите, техническите и културните промени. Днес тази негова роля е още по-силно изразена. То е в основата на социално-икономическото и културното развитие на всяко общество. Особеностите от това развитие засилват необходимостта от преобразуване на различни сфери на живота, включително и в образованието. То се явява действен фактор за стабилизиране на обществото и най-важен инструмент за формиране на новия манталитет на младите за промени в съзнанието им.
Общо казано, обучението по география с деца-билингви е изключително ценно, тъй като ги обогатява със знания за света около тях, развива техните езикови умения и ги подпомага да станат световни граждани с отворен мозък и културна осведоменост.
Географията им помага да разберат физическите и природни аспекти на света, като население, земя, климат, води, планини и други географски обекти. Това ги учи за разнообразието на нашия планетен дом и как физическите характеристики влияят върху живота на хората и обществата. Също така, разделът „ География на общество“ им предлага възможност да изучават социалните аспекти на живота, като култура, история, икономика, политика, права и отговорности на гражданите. Те се запознават с различните обществени структури, традиции, ценности и институции, които формират нашето общество.
Използването на кръстословици по географията и икономика в пети клас като учебен инструмент има няколко предимства за децата- билингви при придобиването на знания и умения. Изводите са следните:
1.Забавен и ангажиращ начин на учене: Кръстословиците представляват игрова активност, която прави процеса на учене забавен и интересен. Това може да подобри мотивацията на учениците и да ги ангажира с учебното съдържание. 2.Развиване на критично мислене:Решаването на кръстословици изисква учениците да мислят аналитично и критично. Те трябва да анализират информацията, която са усвоили, и да я приложат в контекста на пъзела на кръстословицата. Това помага на учениците да развият своите когнитивни умения и способности за проблемно решаване. 3.Укрепване на паметта и запомняне: Решаването на кръстословици включва повторение на информацията, която учениците вече са изучили. Това може да помогне за укрепване на запомнянето и консолидиране на новите знания. 4.Интегриране на знания от различни области: Кръстословиците могат да съдържат въпроси и задачи от различни области на географията и икономиката. Това помага на учениците да свържат информацията от различни теми и да разберат връзката между тях. Така се постига по-цялостно разбиране на учебното съдържание. 5.Подпомагане на езиковото изразяване: Решаването на кръстословици изисква учениците да четат, разбират и формулират отговори. Това може да подобри техните езикови умения, включително разбиране на текста, лексика и синтаксис. 6.Кръстословиците предоставят структуриран и интерактивен начин за учене, който подпомага учениците в процеса на усвояване на нови понятия и информация. Те могат да бъдат ефективен допълнителен инструмент за обогатяване на учебния процес и стимулиране на активното мислене и ангажираността на учениците.
Използвана литература:1.Дерменджиева, Ст, П. Събева. Учебник по география и икономика – 5 клас. София: Просвета ,2018.
2.Дерменджиева,С.Методика на изследователската дейност по регионална география. В. Търново: УИ „Св. Св. Кирил и Методий“, 2001, с. 328.
3.Мичев,Н.География на населението на света. Шумен: УИ „Еп. К. Преславски“, 2003