ОБРАЗОВАТЕЛНА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА РАЗВИТИЕ НА УМЕНИЯ ЗА РАБОТА ЧРЕЗ КРЪСТОСЛОВИЦА ПРИ ИЗУЧАВАНЕ НА ГЕОГРАФИЯ НА ОБЩЕСТВОТО В V КЛАС ПРИ ДЕЦА-БИЛИНГВИ – КОНЦЕПЦИЯ НА ИЗСЛЕДВАНЕТО
Автор: Цветелина Тончева
ст. учител -ОУ „ Йордан Йовков‘‘ гр. Ямбол
През последните 20 години настъпиха големи промени в образователните системи и научното им осигуряване навсякъде по света. Това се налага от една страна от навлизането на технологиите в образованието, от друга – от промените в мисленето и мотивацията за учене на съвременните деца. Старите форми на преподаване са все по-малко ефективни. Учениците губят интерес от монотонността в традиционния урок. Очакват изненада, участие в нещо интересно, губят ангажираност, ако не се случва и не получават нещо полезно или приятно.
Основно предизвикателство за всеки преподавател днес е как да завладее вниманието и стимулира мотивацията и активността на учениците в процеса на обучение, така че да поддържа и подобрява непрекъснато резултатите от образователния процес. Изборът на подходяща технология за обучение е изключително важен за учителя, планиращ интерактивно обучение. Тя трябва да бъде едновременно достъпна за ползване, педагогически ефективна с оглед на поставените методически цели и задачи, още повече , че работата ми е свързана с деца- билингви. Съвременният урок коренно се отличава от традиционния по своите цели, съдържание, структура, организационно-методическа страна, равнище на активизиране на учениците, по използваните нагледни и технически средства на обучение и др. Важно изискване например е да се да поставим ученика в активна позиция, да го мотивираме, да направим запомнящ се час, очакван с нетърпение, да осъществим процес на комуникация и взаимодействие, на сътрудничество и обмен на идеи в реалния свят, а не във виртуалния? Смятам, че можем да го постигнем чрез непосредствено общуване, в реална среда, при използване на различни типове задачи формиращи умения за четивна, научна грамотност и работа в екип. В търсене на промяна стигнах до идеята че нещо старо и не толкова трудно за учениците, които са билингви може да ги провокира да работят с желание в часът по география.
Целта на изследването е да се създаде иновационен модел на образователна технология за формиране на умения за използването на кръстословица при изучаване на география на обществото в пети клас с деца – билингви. Като средство за провокиране и активизиране на мисловната дейност на учениците използвах кръстословицата. Тя е най-разпространената в света игра с думи.
Прилагането на кръстословица в урока е един стар метод, за едни ученици лесен, но за учениците – билигви не винаги е лесно и се изискват много усилия от страна на учителя да ги провокира да се справят със задачите на учебният процес.
Кръстословицата е иновация, когото успееш да предизвикаш интерес в децата билингви не само да решават кръстословица , но и да съставят такава.
Мотивиране на ученика и включването му учебната дейност се осъществява само при добро познаване на интелектуалния капацитет и нагласите на учениците и адекватното им стимулиране да осъзнават собствените си ценности и планове за бъдещето. Ученето с използване на кръстословици е може би по-успешно, когато е повече екипно усилие, отколкото солова надпревара
Кръстословицата може да бъде полезна при усвояването на втори език и може да се използва за трениране на езикови умения като разбиране на думи, правопис и лексика. Когато става въпрос за деца-билингви, кръстословицата може да бъде полезна по няколко начина:
- Развива речевите умения ;
- Разширява лексиката;
- Усъвършенстване на правописа.
Образователната технология на използване на кръстословици за развитие на уменията при изучаване на география на обществото в V клас при деца-билингви може да се насочи към следните основни изследователски задачи:
- Ефективност на кръстословиците като учебен инструмент: Изследването може да се фокусира върху оценката на ефективността на кръстословиците като средство за развитие на уменията на учениците при изучаването на география на обществото. Може да се анализира дали използването на кръстословици повишава мотивацията, интелектуалните умения и запаметяването на информацията при деца-билингви;
- Въздействието на кръстословиците върху езиковите умения: Това изследване може да се фокусира върху въздействието на използването на кръстословици върху езиковите умения на децата-билингви. Може да се проучи дали кръстословиците допринасят за разширяване на активния и пасивния речник на децата, за подобряване на правописа и граматиката им, както и за развитие на четенето и разбирането на текст;
- Развитие на критическо мислене и проблемно решаване. Изследването може да се насочи към анализа на въздействието на кръстословиците върху развитието на критическото мислене и умението за проблемно решаване при децата-билингви. Може да се проучи дали кръстословиците създават възможности за анализ, сравнение, синтез и оценка на информацията, както и за развитие на уменията за решаване на проблеми и вземане на решения;
- Мотивация и ангажираност на учениците: Изследването може да се насочи към изследване на връзката между използването на кръстословици и мотивацията на учениците при изучаването на география на обществото. Може да се проучи дали кръстословиците стимулират интереса и усърдието на децата-билингви към предмета и дали помагат за създаването на по-положителна образователна среда.
Тези изследователски задачи биха могли да допринесат за развитието на образователната технология и за разбирането на влиянието на кръстословиците върху уменията на учениците при изучаване на география на обществото в V клас при деца-билингви.
В настоящото изследване допускам, че с използването на иновационен модел на образователна технология за формиране на умения използването на кръстословица при изучаване на география на обществото в пети клас с деца-билингви ще постигна следното:
- Да формират, да развиват, да усъвършенстват, да усвоят и развият знанията си – теоретични и практически, като приоритет се дава на продуктивното и творческо мислене – от формулировки в кръстословицата;
- Да учат с повишен интерес – всички ученици в екипа ли участват при решаване на кръстословицата или е различно участието им – имат различна роля при решаването?, да запомнят и усвояват бързо и с лекота основните термини/ понятия/факти/ и други моменти от учебното съдържание;
- Като активни участници в създаването на образователна услуга да съдействат за формирането на интерактивна учебна среда;
- Изграждане на ценности – сътрудничество, уважение, отговорност, взаимопомощ. Осъществяването на обучението чрез предлагания иновативен модел се постига единство на обучение, възпитание и социализация.
Обект на иновацията е обучението по география в пети клас – първият прогимназиален клас и първия клас, в който започва обучението по предмета география и икономика и конкретно при изучаване на география на обществото.
Предмет на изследването е образователната технология за формиране на умения за използването на кръстословица при изучаване на география на обществото в пети клас, при което се развиват и три вида умения: за четивна грамотност, за научна грамотност и за работа в екип.
ФОРМАТ НА ИЗСЛЕДВАНЕТО:
- Разработен модел на образователната технология и програма за осъществяването му, която включва използването на кръстословици като инструмент за учене и развитие на уменията на учениците. Определени са специфични цели и задачи, които ще бъдат постигнати с помощта на кръстословиците.
- Изпълнение на програма за осъществяването на модела :
- Запознаване на учениците още при първите уроци по география и икономика-5-ти клас да запозная с кратко резюме с всеки раздел по Обща география. Целта е учениците да имат общи познания преди провеждане на анкета за интересът към учебният предмет и за нагласите им при избор на раздел, с цел организиране на иновационното изследване в този раздел.
- Провеждане на кратка анонимна анкета за нагласите на учениците по география и икономика.
- Въвеждане на кръстословицата в първите уроци.
- Провеждане на уроци в раздел „ География и на обществото“ с решаване на кръстословици и съставяне на такива ( работа в екип).
- Анализ на данните: Събиране и анализиране данните, които са събрани от учениците. Използвайте методи и други подходящи техники за анализ, за да се оцени ефективността на използването на кръстословици в развитието на уменията на учениците.
- Интерпретация на резултатите: Оценяване на резултатите от изследването и извлечете заключения относно ефективността на използването на кръстословици в образователния процес. Сравняване с предварителните хипотези, които съм формулирала.
- Докладване на резултатите: Представя резултатите от изследването, методите, които сте използвали, и заключенията, които са направени.
Критерии за оценяване на учениците при решаване и съставяне на кръстословица:
Оценка: | Кръстословица №1,2,3,4.5,8,9
/ за решаване/ |
Кръстословица
№ 6,7,10,11 / за съставяне/ |
за оценка 2 | 1 попълнена кръстословица | 0 съставени кръстословици |
за оценка 3 или 4 и
|
2-4 попълнени кръстословици | 1 съставена кръстословица |
за оценка 5 или 6
|
5-7 попълнени кръстословици | 2 съставени кръстословици |
Използвана литература:
Кючуков Хр.,Социолингвистика и психолингвистика. Том 1: Психолингвистични аспекти на ранния билингвизъм .1997 г.
Боголюбов, В. И., Инновационные технологии в педагогике 1991