Проектно-базираното обучение е метод, при който учениците се обучават чрез активно участие в реални проекти. Те прилагат своите знания и умения практически в реални житейски ситуации, разрешавайки проблеми и сами придобиват нови знания и умения, овладяват опит в различните изследователски дейности. Създавайки продукт, учениците развиват своята креативност, аналитичен ум, умения за решаване на проблеми, творчество, умения за работа в екип, умения за научни изследвания, вземане на решения и поемане на отговорност. Проектно-базираното обучение дава възможност на учениците да изразяват себе си в продукта, който създават, да се учат чрез преживявания, да се чувстват значими, а това е предпоставка за повишаване на интереса и мотивацията им за учене. В тази статия се обсъжда мястото на проектно-базираното обучение в обучението по английски език и значението му за формиране на умения у учениците за овладяване на езика.
Бързо развиващото се технологично общество променя всяка една сфера от живота на хората и техния начин на живот. Това поставя образователната система пред редица предизвикателства – от една страна да отговаря на непрекъснато променящите се изисквания на обществото, от друга – да отговаря на нуждите и потребностите на учениците, които също се променят. Това налага съвременният учител да бъде иноватор, непрекъснато да учи и да повишава своята квалификация и непрекъснато да въвежда и прилага нови и нови методи, техники и подходи съобразно нуждите и потребностите на учениците и целенасочено да повишава тяхната мотивация да учат, да желаят да посещават училище и да се развиват. Едно от задължителните условия е използването и прилагането на информационни и комуникационни технологии в образователния процес. „Информационните и комуникационни технологии играят важна роля във всички сфери на обществения живот, включително и в сферата на образованието, което за да бъде в крак с високите технологии, трябва да ги внедрява и предлага (Тодоров, 2020а, с. 171).“
Днес владеенето на чужди езици е ключово умение и е от първостепенна важност за пълноценната реализация на всеки човек, а потребността да се владеят чужди езици се вижда в ежедневието ни. Именно поради това е задължително изучаването на чужд език в училище. Един от чуждите езици, който е предпочитан сред учениците и който се изучава в училище е английският език. Овладяването на английски език има своята специфична особеност и е необходимо използването на подходящи методи и техники, които да мотивират учениците и същевременно да повишават тяхната активност и практическа приложимост на знанията и уменията. Такъв метод е проектно-базираното обучение.
Същност и значение на проектно-базираното обучение
Методът на проектите се появява в началото на XX век в САЩ, където е бил по-известен като метод на проблемите и е свързван с различни идеите на хуманистичното направление във философията и образованието. За негов създател се приема американския философ и педагог Джон Дюи, подпомогнат от своя ученик Уилям Килпатрик.
По определение проектът е съвкупност от определени действия, документи, предварителни текстове; замисъл за създаване на реален обект и предмет; за създаване на различен по рода си теоретичен продукт. Това винаги е творческа дейност. (Найденов и Йорданова, 2014)
В училищното образование, проектният метод се явява алтернатива на класно-урочната система, а чрез работата по проект се активира и развива познавателната дейност на ученика и неговата креативност, формират се и личностни качества.
В. Георгиева определя проектно-базираното обучение като основен стимулатор за учениците да учат, тъй като той е центриран не върху преподаването, а именно върху ученето. (Георгиева, 2006, с. 33-34)
Н. Найденов определя проектно-базираното обучение като педагогическа технология, която е насочена не към интегриране на фактически знания, а към тяхното използване и придобиване на нови такива. Активното включване на ученика в създаването на едни или други проекти му дава възможност да овладява нови начини на човешка дейност в социо-културната среда. (Найденов, 2014)
В основата на метода е развитието на познавателни и творчески навици при учениците, умения самостоятелно да изграждат своите знания, умения за ориентиране в информационното пространство, развитие на критичното мислене.
Методът на проектите винаги е насочен към самостоятелна дейност на учениците – индивидуална, по двойки, по групи – която те изпълняват в продължение на определен период от време. Този подход естествено се съчетава с груповия подход към обучението. Методът на проектите винаги предполага решаване на някакъв проблем, който предвижда използване на различни методи, от една страна, а от друга интегриране на знания, умения от различни области на науката, техниката, технологията, творческите области. Работата по метода на проектите предполага не само наличие и осъзнаване на някакъв проблем, но и самия процес за неговото разкриване, разрешаване, което включва ясно планиране на действия, наличие на замисъл или хипотеза за решаване на този проблем, ясното разпределяне на роли (ако се има предвид групова работа), т.е. задачи за всеки участник при условие на тясно взаимодействие. Всички резултати от изпълнените проекти трябва да бъдат, както се казва, „осезаеми”, предметни, т.е. ако това е теоретичен проблем, очаква се конкретното му решение, ако е практически, конкретен практически резултат, който е готов за прилагане. (Петкова, 2012)
Основните характеристики на метода на проектите са:
- Проектите се реализират в основана на проучвания учебна среда.
- Всеки проект задължително има някаква връзка с елементи от реалния свят.
- При реализацията на проектите се използват знания и умения придобити при изучаването на различни учебни предмети.
- Проектите са творческа дейност, но задължително трябва да бъдат фокусирани върху стандартите.
- При изготвяне на проект се използват множество източници на информация.
- Проектната работа най-често е работа в екип за получаване на конкретен резултат.
- Често проектната дейност надхвърля рамките на един учебен час.
Проектно-базираното обучение създава условия за повишаване на интереса и мотивацията на учениците и дава възможност те да излязат от рамките на класната стая, да посещават библиотеки, музеи, да използват различни информационни източници, интернет ресурси и електронни източници. Така те развиват уменията си за търсене, намиране и селектиране на информация и прилагането ѝ за разрешаване на даден проблем. Проектно-базираното обучение създава условия учениците да развиват своите комуникативни умения и да разширяват своите социални контакти, както и да работят с различни материали и да развиват своите конструктивни умения при проектиране и създаване на продукт. Проектно-базираното обучение създава условия за интегриране на знания и умения от различни научни области, от различни учебни предмети и по този начин учениците развиват уменията си да мислят аналитично, логически, да правят връзки, да изследват, анализират, да синтезират, да правят заключения и сами да достигат до изводи и сами да достигат до нови знания и умения. Ето защо този метод е изключително значим и е необходимо да се прилага в обучението.
Специфични особености в обучението по английски език
За практическото ползване на английски език е необходимо владеене на правилно произношение, достатъчен запас от думи и изрази, знания за граматични форми и техните функции в изречението и текста. Обучението по английски се характеризира с овладяване на навици в използване на различни видове езикови средства за изразяване и разбиране на мисли. Така например произношението е една от основните предпоставки за успешно речево общуване за което е необходимо у учениците да се изградят произносителни навици. Те трябва да се научат да произнасят правилно чуждите звукове и звукосъчетания. В основата за развитието на произношението стои целенасоченото формиране на умения за говорене и стратегии за слушане. Другата основна предпоставка за успешно речево общуване е граматиката, т. е. системата от правила, които учениците усвояват системно или несистемно в обучението по английски език. Характерно за граматиката е, че тя подпомага четирите основни вида речева дейност – слушане, говорене, четене и писане. Граматиката е инструмента, с който се осъществява речевата продукция, а с обучението по граматика се формират граматичните навици у учениците. Изключително важно е учениците да усвоят умения и навици за правилна употреба на времената. Друга основна предпоставка за успешно речево общуване е лексиката, тъй като развитието на основните видове речева дейност – слушане, говорене, четене и писане се осъществява чрез наличието на определен речников запас. Лексикалните знания включват думи, изрази, словосъчетания, фразеологизми, които учениците трябва да овладеят за да ги използват продуктивно. (Стефанова, 2007, с. 131 – 152)
Успешното речево общуване се характеризира с комплексност, която се изразява именно в комплексно овладяване на правилно произношение, граматика и лексика. Необходимо е подбор и прилагане на стратегии, методи и форми, с които да се постига ефективно комплексно овладяване.
Проектно-базираното обучение в обучението по английски език
Проектно-базираното обучение се характеризира с широкообхватност, интердисциплинарност, създаване на условия за изява на учениците, активното им участие в процеса на обучение и практическо приложение на знания и умения на базата на които достигат до нови знания и умения. Това повишава тяхната мотивация и интерес и именно това е една добра възможност те учат английски език. Тъй като в основата на овладяването на езика стои овладяването на четири основни умения – слушане, говорене, четене и писане, то чрез работа по проекти, учениците могат да работят по различни теми, които ги вълнуват и така чрез различни дейности, които учениците харесват могат по-лесно да овладяват тези четири умения. Така например учениците могат да работят по различни проекти на теми от ежедневието и на практика да упражняват езика и същевременно да обогатяват своя речников запас и да разширяват своите знания и умения. В проектно-базираното обучение могат да бъдат включени задачи за създаване на текст и превеждането му от или на английски език. „В този смисъл, не само създаването на съдържанието, но и преводът му на различните езици поставят сериозно предизвикателство пред преводачите не само за постигане на адекватен превод, но и за поднасянето на превод, който да бъде достъпен за ползвателите на останалите езици, за да могат те от своя страна да извършат превода на съответния език (Тодоров, 2020б, сс. 90-91).“
Проектно-базираното обучение е начин учителят да се докосне до света на учениците и това, което харесват, обичат и да ги насочва към активност, себеизразяване, познание. Например чрез работа по проекти учениците могат да създават различни тематични неща, свързани с празници, мероприятия, реклами, могат да се изявяват в различни професии, туристически дестинации, посещения на различни забележителности, създаване на градове, хотели, ферми и т. н., като представянето им може да бъде чрез презентации, макети, плакати, табели, рисунки и др. Има много възможности за приложение на английския език по един различен и забавен за учениците начин, като те се обучават ефективно и обогатяват своя речников запас само докато търсят материали, комуникират помежду си и се стремят да направят своите проекти по най-добрия начин. Като пример могат да бъдат посочени кратките разкази в приложението за изучаване на чужди езици Duolingo, а чрез неговата функционалност Duolingo for Schools, те, както и всичко останали дейности могат да бъдат използвани за прилагането на проектно-базирано обучение. „Въпреки че кратките разкази в Duolingo могат да бъдат използвани за работа в клас, както в присъствена така и в дистанционна форма на обучение, задаването им като задачи развива уменията на потребителите да работят индивидуално (Todorov, 2022, с. 491).“
Чрез проектно-базираното обучение учениците могат да упражняват и обогатяват както произношението, така лексиката и граматиката. Така например чрез създаване на забавни книги, комикси, планети с фантастични обитатели, пресъздаване на откъси от любими филми, книги, приказки, дори театрални пиеси и др., които да представят или разиграят е един добър начин учениците да овладяват комплексно слушането, говоренето, четенето и писането и същевременно да разширяват своите знания и умения докато събират и преработват информацията, докато се упражняват и представят своя проект. От друга страна това създава предпоставка и за създаване на приятелски отношения и изграждане на доверие помежду им, за развиване на умения са сътрудничество, взаимопомощ, а също и благоприятни условия да се учат един от друг и да обменят знания и опит. Така по време на проектна работа в екипа по-силните ученици, които владеят по-добре английски език помагат на по-слабо владеещите езика ученици да преодолеят затрудненията си.
В заключение може да се каже, че приложението на проектно-базираното обучение по английски език може да бъде изключително полезно за усвояването на знания и умения от учениците и същевременно да ги улеснява в овладяването на езика. Проектно-базираното обучение може да промени изцяло възгледите и отношението на учениците към езика и да повиши интереса и мотивацията им за учене. А това е важно при овладяването на езика, защото владеенето на чужд език е ключово умение и е от първостепенна важност за пълноценната реализация на всеки човек в съвременното общество, а потребността да се владее английски език се вижда в ежедневието ни, защото той дава възможност да комуникираме и създаваме контакти във всяка една държава по света.
-
Георгиева, В. (2006). Управление на проекти – учебно пособие, с. 33-34, София.
Найденов, Н. (2014). Управление на проекти (Четвърто преработено и допълнено издание). Авангард принт ЕООД, Русе.
Найденов, Н., Д. Йорданова. (2014). Ръководство за упражнения по управление на проекти. РУ „Ангел Кънчев“, Русе.
Петкова, И. (2012). Подготовка и квалификация на българския учител. УИ „Св. Климент Охридски“, София.
Стефанова, П. (2007). Чуждоезиково обучение – учене, преподаване, оценяване. С. 131 – 152. Изд. Сиела-софт енд паблишинг, София.
Тодоров, П. (2020а) Обучение по английски език чрез прилагане на информационни и комуникационни технологии в Стопанска Академия, Свищов. Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ Факултет по класически и нови филологии Том 113. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“ ISSN 0204-9600. 170-207.
Тодоров, П. (2020б) Осигуряване на еквивалентност при превода на икономическа литература чрез прилагане на информационни и комуникационни технологии. Филология (37). Университетско издателство „Св. Климент Охридски“ ISSN 0204-8779. 72-93.
Todorov, P. (2022) Assignable Stories with Duolingo for Schools. Формиране на компетентности в съвременната образователна реалност. редактор/и: проф. д.п.н. Татяна Томова, доц. д-р Елена Калфова. Университетско издателство „Св. Климент Охридски“. ISBN:978-954-07-5499-4.
- Емилия Иванова,
Основно училище „Свети Паисий Хилендарски“,
с. Езерче, община Цар Калоян, област Разград
електронен адрес: emiliya_i2001@abv.bg