Свидетели сме на много динамични световни социално-икономически промени, изразяващи се в процеси на глобализация и развитие на технологии. Тези промени оказват съществено влияние и върху приоритетите, целите и парадигмите на образованието, формите и методите на обучение. В съвременния учебен процес се препоръчват форми и методи, които развиват личността на ученика и го активизират. Ученикът се учи да учи самостоятелно, да търси и открива информация, да формулира и решава проблеми.В съвременното училище проблемът за повишаване на самостоятелността на обучаваните чрез развиване на техните познавателни интереси е изключително актуален. Това ни мотивира да проведем експеримент с цел разработване и апробиране на цялостен модел за активно учене по раздел „Екология“ в обучението по биология и здравно образование в 9. клас. В статията са представени компонентите на технологичния модел и елементи от него за активно учене – дейности, свързани с груповата и самостоятелната работа на учениците по време на уроци за нови знания. Включени са и дидактически материали за работа по групи.
Като изхождаме от позицията, че проблемът за повишаване на самостоятелността чрез развиване на познавателните интереси е изключително актуален, проведохме експеримент с цел разработване и апробиране на цялостен модел за активно учене по раздела „Екология“ в обучението по биология и здравно образование в 9. клас.
Моделът включва следните компоненти:
- Самостоятелна работа на учениците по работни листове в уроци за нови знания по определени теми от раздела и колективно обсъждане в час.
- Групова работа на учениците по работен лист на тема „Биотични фактори“. Класът е разделен на групи с общ работен лист, но с различни групови задачи за решаване, което улеснява усвояването на новите знания.
- Групова работа в обобщителен урок за обобщаване на основните понятия от раздела:
А. изработване на модели на основни понятия (популация, екосистема, биосфера, екологична пирамида, биотични фактори и хранителна мрежа);
Б. изготвяне на кръстословица с основни понятия от раздела;
В. създаване на речник на екологичните понятия. - Изработване на портфолио чрез индивидуални и групови задания за по-лесно усвояване на екологичните понятия и разширяване на обема на понятията:
А. екологична пластичност;
Б. адаптация;
В. екологични групи организми според екологичните фактори: светлина, температура, почва, вода и въздух. - Написване на научно есе по картинка за даден екологичен проблем.
В настоящата статия представяме елементи от технологичния модел за активно учене по раздел „Екология“ в 9. клас – дейности, свързани с груповата и самостоятелната работа на учениците по време на уроци за нови знания.
С работния лист в урока „Биотични фактори“ се цели учениците по-лесно да усвоят типовете междувидови взаимодействия при организмите в биоценозата и да се създаде у тях интерес сами да формулират понятията.
В края на часа се очаква всеки ученик да знае и може:
- да дефинира трите групи биотични фактори: отрицателни, положителни и неутрални;
- да дефинира хищничество, конкуренция, паразитизъм, аменсализъм, мутуализъм, коменсализъм и неутрализъм;
- да посочва примери за всеки тип взаимодействие;
- да разпознава по описание типовете взаимодействия;
- да отнася примери към съответната група фактори;
- да представя със символи типовете взаимодействия.