Учебната стратегия се реализира чрез образователните технологии, в които традиционни и реформаторски идеи са взаимосвързани и балансирани. За качеството на учебния процес роля играят редица фактори – неголеми класове с условия за индивидуална и групова работа, наситена с нестандартни и иновационни форми и методи на преподаване и учене. В часовете по информационни технологии учителят има възможност да следи работата и пътищата за постигане на резултатите на всеки ученик.Обучението включва подбор от стратегии и методи, които се използват, за да удовлетворят образователните потребности на различните индивидуалности ученици, и осъществяват преподаването на предвидения учебен материал. Нивото на мотивация, което отделните личности имат в средата на обучение, може да бъде повишено или понижено. Работата по проект спомага в най-голяма степен за повишаване на мотивацията на учениците. В статията е описана работа по проект на ученици от 10. и 12. клас за изработване на помагала от технологични карти и работни листове, чрез която се стимулира интересът им и се мотивират за активно участие в часовете.
Работата по проект е резултатна, когато учениците си сътрудничат, обменят идеи, търсят решения, конструират смисъл на понятията и организират знанието. Учениците осмислят значението на технологичните средства за визуализиране на изучаваните процеси и за разпространяване на научното знание. Те проектират резултатите от своите проучвания в технологични карти, постери, презентации на MS PowerPoint, брошури, реферати и изложба на подготвените материали.
Етапи на проекта
Етапите, през които преминава един проект, са: иницииране, разработване и планиране, реализиране, отчитане и представяне на резултатите.
Разработването на проект след възникване на идеята изисква:
- Добро осмисляне на целите.
- Ясно определяне на задачите и дейностите.
За успешната реализация важно място има планирането на изпълнението на задачите – последователност във времето, необходими ресурси.
Като сложно начинание проектът се разработва и изпълнява от екип. Всеки член на екипа има определена роля и отговорност.
Цели на проекта
Учениците от професионалните паралелки много често правят проекти по различни предмети от задължителната професионална подготовка. Те представят идеите си в структуриран вид и ги подкрепят по графичен начин (чрез схеми, графики, диаграми, организационни диаграми, таблици, карти, снимки). Така предаването на информацията става чрез съчетаване на обяснение и демонстрация, в нагледна и достъпна форма. Овладяването на знания и умения, свързани с това, помага на учениците по-успешно да се справят с бъдещите си проекти и презентации.
При работа с модул „Интегриране на дейности“ по информационни технологии в 10. клас се дава възможност да се разработи проект по даден учебен предмет. Учениците се запознават с етапите на осъществяването му – планиране, изпълнение, представяне, и дейностите, свързани с тях. Като резултат те се научават да съставят план за изпълнение на дейността си, да намират помощни материали, да подбират информацията, която да бъде представена, и да презентират проектите си пред аудитория.
Дейности
При работата по проект, представена в настоящата публикация, учениците осъществяват следните дейности:
- Събират информация от различни източници, като професионална литература, статии, фирмени брошури, каталози, стандарти, технологична и конструктивна документация, източници от електронни сайтове и др., зачитайки авторските права на готовите материали, които използват.
- Съставят технологични карти и работни листове.
- Събират изработените технологични карти в помагало за по-лесно изучаване на професионалната терминология в часовете по учебен предмет „Чужд език по професията“ в 12. клас.
- Събират изработените работни листове в работна тетрадка, която също ще се използва като помагало в езиковата подготовка на професионалните паралелки в 12. клас.
- Изработват постери с най-добрите технологични карти по двете специалности – „Автотранспортна техника“ и „Производство на облекло от текстил“.
- Уреждат изложба с направените постери.
- Канят съученици и родители да разгледат изложбата и по този начин да направят реклама на специалностите, изучавани в училище.
Необходими умения
- Интернет
- Умения за сърфиране.
- Копиране и съхраняване на изображения и текстове.
- Microsoft Word
- Форматиране на документ.
- Вмъкване на изображения и графики в документ.
- Създаване на таблици.
- Използване на шаблони.
- Microsoft PowerPoint
- Отваряне на презентация.
- Запазване на презентация.
- Създаване на презентация.
- Отпечатване на слайдове.
- Въвеждане на текст, диаграми, графики и изображения.
- Прилагане на анимационни и звукови ефекти.
- Microsoft Excel
- Въвеждане на данни.
- Създаване на графики.
- Въвеждане на таблици в Microsoft Word.
Други умения
- Извличане на информация от професионална литература, статии, фирмени брошури, каталози, стандарти, технологична и конструктивна документация, източници от електронни сайтове и др.
- Създаване и редактиране на писмен текст.
- Задаване на въпроси и даване на отговори по поставена тема.
- Използване на специфични научни термини.
- Проявяване на толерантност при оспорване на мнение.
- Спазване на етичните принципи при използване на научна информация.
Технологични изисквания
- Достъп до Интернет
- Microsoft Word
- Microsoft PowerPoint
- Microsoft Excel
- Компютри, мултимедиен проектор
- Професионална литература, статии, фирмени брошури, каталози, стандарти, технологична и конструктивна документация – на български и английски език.