В последните години в българското образование се наблюдава занижен интерес към природните науки. Ето защо проблемът за формиране на познавателни интереси, а оттам и развитие на заложбите и личностните качества на ученика е изключително актуален.Статията представя основни елементи от технологията на експериментално обучение по проектния метод. Основна цел на експеримента е повишаване на познавателната активност на учениците и оттам на техните постижения по предмета „Човекът и природата“ в 5. клас. Съществена част от технологията е контролно-оценъчният компонент, от който тук сме включили разработени варианти на оценъчни карти и анкетно проучване на оценяването на процеса на обучението и резултатите от него.
Съвременната парадигма на образованието запазва ключовата роля на учителя, но той не е единственият източник на информация за учениците. Учебното съдържание по предмета „Човекът и природата“ в 5. клас и възрастовите познавателни характеристики на учениците дават възможност те да осъществяват самостоятелна познавателна дейност чрез разработването на проекти. По-нататък в статията се обосновава необходимостта и се предлагат технологии за целенасочено формиране и развиване на познавателните интереси на петокласниците в обучението по човекът и природата.
В 5А клас избрах варианта за индивидуално разработване на проекти. В този клас има по-амбициозни ученици, които във всяка ситуация търсят успеха. Успехът мотивира много повече от неуспеха. При тях откривам вътрешна любознателност, явно желание да знаят повече. По този начин ще се постигне мотивираност и заинтересованост на тези ученици към собствения продукт на проектната дейност. Това ще даде възможност за самостоятелно изследване и творческа дейност на силните ученици, които в традиционния учебен час изпълняват предимно възпроизвеждаща дейност, намаляваща интереса им към учебния предмет.
Актуална задача, която стои пред съвременното училище, е намирането на пътища за формиране и развиване на познавателните интереси на ученика, личността на който е в центъра на образователния процес. Именно интересът към познавателна дейност, възпитан в училище, впоследствие става основа за развиване на неговите способности.
Познавателният интерес се характеризира като „сложно отношение на ученика към предметите и явленията, в което е изразен стремежът му към сериозно и задълбочено изучаване и опознаване на съществените им свойства“ (Щукина, 1984).
В процеса на обучение познавателният интерес се проявява в отношението на обучаваните към ученето и в желанието им да се включат в различни познавателни дейности. Наличието на познавателни интереси у учениците съдейства за повишаване на тяхната активност по време на урока, за подобряване на качеството на усвоените знания, за формиране на положителни мотиви за учене и активна жизнена позиция, което от своя страна води до повишаване на ефективността на процеса на обучение.
Възможностите за целенасочено формиране на познавателни интереси трябва да бъдат добре познати на учителите, тъй като именно познавателната мотивация е необходимо условие за успешна учебна, а в бъдеще и професионална дейност. Отчитайки факта, че мотивите на учениците за учене се формират на база на техните потребности и интереси (потребност → интерес → мотив), учителят трябва да насочи своите усилия към създаване и развиване на познавателни интереси у обучаваните.
Професионалната ми амбиция като учител е да съдействам за развиване на интереса на учениците към природните дисциплини и да им бъда максимално полезна не само при усвояване на учебното съдържание, но и при преодоляване на стреса в 5. клас, когато по различните предмети преподават различни учители.
Познавателният интерес има своя специфика на различните етапи от възрастовото развитие на учениците, но при всички случаи по-ранното му формиране е гаранция за по-успешни резултати от учебно-възпитателната работа (Щукина, 1984). Това е в основата на мотивацията ми за търсене на пътища за повишаване на интереса на учениците към природните науки в един по-ранен етап на изучаването им – в учебния предмет „Човекът и природата“.
Проучването на методическата литературата по проблема показа, че интерес се проявява както към учебното съдържание, така и към организацията на познавателната дейност (Щукина, 1984; Десев, 1993). Съществуват различни методи и прийоми, които позволяват учебното съдържание да окаже влияние на формирането и развитието на познавателните интереси на учениците. Според нашите наблюдения интерес предизвиква и поддържа учебен материал, който е нов, непознат, носи елемент на занимателност, впечатлява учениците и ги заинтригува.