Цифровите технологии са основен двигател на иновациите, растежа и създаването на работни места в условията на глобална икономика. Не всеки гражданин обаче притежава необходимата компетентност, която представлява съвкупност от знания, умения и нагласи, за да е в състояние да използва съвременните технологии пълноценно в своя всекидневен живот. За справяне с този проблем Европейската комисия разработи обща Европейска рамка на дигиталните компетентности. Тя съдържа 21 компетенции, структурирани в пет звена. Всяка от компетенциите има три нива на професионалната подготовка: „Основно ниво потребител (ниво А)“, „Средно ниво потребител (ниво В)“ и „Професионално (напреднало) ниво потребител (ниво C)“ (A common European Digital Competence Framework for Citizens).В статията са отразени резултатите от експериментално оценяване на дигиталните компетентности на учениците от Професионалната гимназия по облекло, хранене и химични технологии „Проф. д-р Асен Златаров“ в Шумен. Целта на изследването е подготовка на учениците за предстоящото национално външно оценяване чрез симулиране на онлайн изпитване, състоящо се от два модула.
В следващата таблица са представени петте области на дигитална компетенция.
Таблица 1 (Ferrari, 2013)
Област на компетенция (5) | Компетенции (21) | Ниво на професионална подготовка |
1. Информация | 1.1. Преглеждане, търсене и филтриране на информация | А В С |
1.2. Оценяване на информация | А В С | |
1.3. Съхраняване и извличане на информация | А В С | |
2. Комуникация | 2.1. Взаимодействие чрез технологии | А В С |
2.2. Споделяне на информация и съдържание | А В С | |
2.3. Участие в онлайн гражданско общество | А В С | |
2.4. Сътрудничество чрез дигитални канали | А В С | |
2.5. Етични правила | А В С | |
2.6. Управление на дигиталната идентичност | А В С | |
3. Създаване на съдържание |
3.1. Разработване на съдържание | А В С |
3.2. Авторски права и лицензи | А В С | |
3.3. Интегриране и преработване на информация | А В С | |
3.4. Изготвяне на мултимедийни и творчески продукти. Програмиране | А В С | |
4. Безопасност | 4.1. Защита на устройствата | А В С |
4.2. Защита на данните и дигиталната идентичност | А В С | |
4.3. Защита на здравето | А В С | |
4.4. Защита на околната среда | А В С | |
5. Решаване на проблеми |
5.1. Решаване на технически проблеми | А В С |
5.2. Решаване на практически и теоретични проблеми чрез технологии | А В С | |
5.3. Предлагане на технологични решения на даден проблем | А В С | |
5.4. Определяне на потребността от надграждане на дигиталната компетентност | А В С |
През октомври от Регионалния инспекторат по образованието в Шумен беше организирана работна среща с информатици, на която беше представена информация за начина, по който ще бъде проведено оценяването на учениците. Експертите от РИО показаха тест, задача и резултатите от пробната фаза на националното външно оценяване, проведено през 2015 г. с участието на 1001 ученици от пет области. По-голямата част от въпросите поставяха ученика пред реална ситуация, в която би могъл да изпадне, използвайки информационните и комуникационните технологии. Тази среща допринесе за идеята да проведа експериментално дидактическо изследване за оценяване на дигиталните компетентности на учениците ми от 10. клас.