Основният стремеж на педагозите и на педагогическите изследвания е насочен към повишаване на качеството и ефективността на образователно-възпитателния процес. Още по-голяма е тази обществена потребност в условията на предстоящата образователна реформа.В статията са представени резултатите от прилагане на модел на специализирана методика за развитие на двигателните способности и на технико-тактическите умения на 14-годишни ученици, водещи подготовка по баскетбол. Динамиката на резултатите показва сериозен прираст по отношение на кондиционната и технико-тактическа подготовка на учениците. Това доказва, че тренировъчната дейност по баскетбол има място за повишаване на физическата дееспособност и за формиране на технически и тактически умения и навици у учениците.
Ефективността на учебно-възпитателния процес по физическа култура има две основни измерения:
- Ситуативен ефект – правилно поставяне на конкретните образователни и възпитателни задачи.
Съпоставки, направени преди въвеждането на третия допълнителен урок по физическа култура, показват изоставане на учениците по отношение на физическата им дееспособност в сравнение с учениците от бившите социалистически страни с около десет процента. След въвеждането на третия урок по физическа култура и наблюденията ни върху работата на децата в извънучебни спортни секции по интерес констатирахме, че значителна част от учениците не получават необходимото и очаквано въздействие както в часовете по физическа култура, така и в другите форми на занимания със спорт.
- Траен (кумулативен) ефект. Проявява се в изградени способности и мотивация за системно използване на физическите упражнения и спорта, насочени към поддържане на здравето и личностно усъвършенстване.
През учебната 2014–2015 година разработихме и приложихме модел на специализирана методика за обучение по баскетбол.
Целта на изследването е да разкрием характеристиките и установим ефективността и въздействието му относно овладяването на основните елементи на играта.
Основни задачи:
- Изработване на модел на специализирана методика за обучение по баскетбол на 14-годишни ученици в учебно-тренировъчната дейност на училищен спортен клуб на основата на теоретико-методологически анализ на научно-методическа литература и конкретен методически опит.
- Изследване на ефективността и въздействието на приложения модел по време на тренировъчната дейност.
- Анализиране и обобщаване на резултатите от изследването на постиженията и успеваемостта на учениците, получени в процеса на прилагане на модела с 14-годишните баскетболисти.
Обект на изследването ни е възможността за оптимизиране на подготовката на участниците в отборите по баскетбол за достигане на по-високо равнище на кондиционна и технико-тактическа подготовка чрез приложения модел.
Предмет на изследването е въздействието на модела на специализирана методика за развитието на двигателните способности и на технико-тактическите умения на 14-годишни ученици, водещи подготовка по баскетбол в отборите на Училищен спортен клуб ПГТК – София.
Чрез проведени тестове установихме физическите и технико-тактическите качества на учениците и проследихме динамиката в постиженията им.
Тестове за кондиционна и за технико-тактическа подготовка
Практическото прилагане на модела се осъществи на спортните площадки на Професионалната гимназия по телекомуникации в София и в залата по баскетбол, която училищният спортен клуб ползва за подготовка. Обхванати са 30 ученици от гимназията (15 момичета и 15 момчета) на 14-годишна възраст, включени в две от групите по баскетбол на Училищен спортен клуб ПГТК. Двете експериментални групи (ЕГ1 и ЕГ2) провеждат занятия три пъти седмично с времетраене 90 минути. Изследването стартира в началото на октомври 2014 година и завърши в края на м. май 2015 година, като обхвана контролен период от осем месеца. Съпоставихме резултатите на двете експериментални групи с резултатите на двете контролни групи (КГ1 и КГ2) чрез математико-статистически методи, за да установим ефективността от приложението на специализираната методика по баскетбол. В КГ1 и КГ2 също участват по 15 момичета и 15 момчета на 14-годишна възраст.