Груповата работа в училище е един от начините да се разчупи стереотипът и да се разнообрази стилът на работа на гимназиалния учител. Това изисква разностранни компетентности, повишена комуникативност, а често и критичност. Атмосферата в групата е факторът, който определя успешността на извършената работа, удовлетвореността от постигнатите цели. Работейки в група, ученикът оставя своето Аз да изпъкне, а лидерството винаги се харесва на тийнейджърите. Колективното вземане на решения и поемането на отговорности осигуряват формиране на адекватна, реална и устойчива самооценка, помагат на учениците да са по-уверени в знанията си. Докато изработват крайния продукт, те се сблъскват със знания и факти, които възбуждат интереса им, които трябва да пресеят и анализират. Често това са нови истини за материята, които се превръщат в жизнен опит, и несъзнателно на принципа „с успеха идва интересът“ гимназистите придобиват самочувствие и се справят по-добре на тестовете за външно оценяване, започват да ценят своя труд и труда на учителя, подготвят се за живота. Така освен повишаване на постиженията на учениците се развиват и техните социални умения и отношения към процеса на обучение.Статията представя как педагогическото наблюдение може да изиграе ролята на измерител на социални умения и отношения, заложени като цели, задачи и хипотези в едно дидактическо изследване за внедряване и реализиране на технология на групова работа с използване на интерактивни методи в обучението по физика и астрономия в гимназиален етап. Резултатите от наблюдението показват, че се налагат тенденции да се продължи по този начин работата в часовете по физика и астрономия и да се изгради трайна педагогическа стратегия в повече от една паралелка, превръщайки се в устойчива тенденция за социално преподаване и социално учене.
Резултатите от дидактическия експеримент за изследване на социалните умения и отношения се отчитат чрез методите за събиране на информация, каквито са анкетирането и педагогическото наблюдение.
За Айнщайн казват, че е велик мислител, защото е поставил основата на най-съвременната физика, като е наблюдавал материята. Наблюдението не е метод за подценяване. Наблюдението е метод на пряко изследване на действителността и е непосредствен източник на информация.
Анализ на резултатите от изследването чрез педагогическо наблюдение
Резултатите от изследването и прилагането на технологията на групова работа (ГР) с използване на разнообразни интерактивни методи и средства на обучение се определят чрез процеса на оценяване на работата, извършена за реализирането и представянето на крайните продукти на всяка група, което по същество е оценка за качеството на реализиране на самата ГР. Оценяването се осъществява на базата на строго определени и разписани критерии и показатели в протоколи за наблюдение, изготвяни за всяка групова задача, включително и протоколи за самооценка.
Тези протоколи показват не само особеностите на реализиране на ГР по екипи, но и приноса на всеки участник, в зависимост от изпълнената от него задача. В тях се отразяват по косвен път качествата на самите продукти, които са измерители за тяхната оценка. Това става чрез единици за наблюдение, включващи проявено отношение – към груповата задача и работа, и придобити умения – към дейностите по създаване и представяне на продукта.
Нетрадиционният начин на обучение чрез ГР изисква извършването на много дейности, които не са типични за класическата класно-урочна система. Тези дейности разкриват нови възможности за овладяване на умения и развиване на качества, трудно постижими при традиционното обучение – целеустременост, лична работна дисциплина, активно общуване, наблюдава се по-голямо спокойствие при проверка и оценка на знанията, освободеност от психическо напрежение, което помага на учениците по-пълно да проявят познавателните си възможности. По-благоприятната атмосфера е факт, явното сплотяване на групите и съревнователният дух – също.