В различни публикации, посветени на грамотността, се среща понятието „базова грамотност“. Под това се разбира минималното равнище, достатъчно за самостоятелно четене с цел самообразование.В статията са разгледани теоретични основи, свързани с грамотността на учениците от начален етап. Представени са авторски иновационни педагогически решения, приложени в часовете по ЗИП български език и литература в 3. клас, и резултатите от осъществената експериментална работа.
Доколкото базовата грамотност като правило се свързва с основни умения за четене и за разбиране на текст, този вид грамотност можем да съотнесем с уменията, които се очаква да са усвоили учениците в края на началния етап на основното образование в съответствие с държавните образователни стандарти. В основата на осъществената от автора експериментална работа е допускането, че ако в часовете по български език и литература – задължителноизбираема подготовка, в 3. клас се приложат интерактивни техники на обучение, това ще допринесе за формирането у учениците на умения за четене с разбиране на художествени текстове и ще съдейства за постигането на добро равнище на базова грамотност.
Водена от горепосочените теоретични постановки, приложих четиринайсет иновационни педагогически решения в часовете по български език и литература с цел формиране на четивна компетентност у третокласниците (вж. Цветкова, Ц. (2015). Иновационен педагогически модел за изграждане на четивна компетентност у учениците в 3. клас. i-Продължаващо образование, том 10).
Представените по-долу резултати от осъщественото експериментално педагогическо изследване са измерени с два нестандартизирани теста (входящ и изходящ), едни и същи за двете групи (експериментална и контролна) и проведени в един и същи времеви обхват.
Тестовете са разработени въз основа на предварително конкретизирани цели, задачи и критерии. Въпросите в тях съответстват на възрастовите и психофизиологичните особености на третокласниците. Включени са задачи, свързани с извличане на конкретна информация от художествен текст, а фокусът е насочен върху откриване на ясно формулирани в текста факти и идеи. Освен това предложените задачи позволяват учениците да излизат извън рамките на текста и да правят изводи, интерпретации и обобщения.
Включените в двата теста текстове са подбрани така, че да дават възможност за измерване на четирите основни аспекта на разбирането при четене – извличане на конкретна информация, директни умозаключения, интерпретация и обобщение, оценъчни съждения.
Интердисциплинарният характер на тестовете позволява на учителя да диагностицира и уменията на третокласниците да прилагат овладените умения за четене с разбиране при решаване на задачи от различни културно-образователни области.
1 2