В основата на всяка емоция стои душевно вълнение. То може да бъде слабо или силно, осъзнато или неосъзнато, но винаги изпъква като субективно преживяване.Диагностицирането на емоционалните преживявания на учениците по време на учебния процес и разработването и прилагането на усъвършенствана система, стратегия и методика за управлението им допринасят за повишаване на познавателната активност и комплексния резултат от учебно-възпитателната дейност. В статията са описани резултатите от проведено педагогическо изследване на ролята на емоционалния компонент при определянето на отношението към урока по физическо възпитание и спорт и направените на тяхна основа изводи и препоръки.
Качеството на емоционалните преживявания означава, че индивидът винаги преживява точно определена емоция или съвкупност от емоции. Значимото е, че психичният живот на човек протича в непрекъсната смяна на качеството на преживените емоции.
Всяка емоция има две характеристики – продължителност и сила на преживяването. В зависимост от степента на проявление на тези характеристики емоцията се преживява под формата на „емоционално състояние“ или под формата на „емоционална черта“.
Тези две форми се проявяват в различен облик:
- Чувствителен тон – умерено преживяване, свързано с най-обща оценка на въздействащия предмет – приятен или неприятен (човек, място, мелодия…);
- Афект – силно емоционално състояние с кратко времетраене – предизвиква се от ситуации, случки и др.
В хода на тези разсъждения стигаме до заключението, че е необходимо да се изгради подход за управление на емоциите и възпитание на чувствата при учениците в учебния процес по физическо възпитание и спорт (ФВС).
За да бъде ефективно и смислено управлението на емоциите в учебния процес е наложително да се осъществят:
- Педагогическа диагностика на емоционалните особености на учениците и проявлението им в учебната дейност;
- Планиране на възпитателните цели и задачи, а така също и на средства, подходи и условия за тяхното постигане;
- Регулиране и стимулиране на конкретни емоционални преживявания в урока по ФВС.
Сред водещите принципи и подходи за възпитаване на чувствата бихме откроили:
- пример на поведение;
- искрена загриженост за преживяванията на учениците;
- ефективно управление на емоциите.
Управлението на емоционалните преживявания в хода на урока би могло да се осъществява чрез: средствата, условията, подходите за пренасочване, намаляването, коригирането, запазването или усилването на емоционалните преживявания. Педагогическата намеса бихме разграничили като управление чрез дейност или общуване.
На база на гореописаните схващания по проблема за управление на емоциите в учебния процес по ФВС формулираме следната обща хипотеза: Диагностицирането на емоционалните преживявания в урока по ФВС – разкриването на причините и последствията от тях, и разработването на усъвършенствана система, стратегия и методика за управлението им биха допринесли за повишаване на комплексния резултат от учебно-възпитателната дейност. В ситуационен план това би се отразило благотворно върху удовлетворението, физическото и психическото здраве на ученика. В траен възпитателен аспект би съдействало за формирането на осъзнати дейности, посредством които физическата култура подпомага личностното физическо, интелектуално и емоционално усъвършенстване. Учениците осъзнават ролята на движението и спорта, влагат много повече време и усилия в двигателното си усъвършенстване. Това предопределя интензивни темпове в развитието на двигателния им потенциал, което допълнително ги мотивира и стимулира към двигателна активност.
Диагностицирането на някои аспекти от емоциите и прилагането на научнообоснована система за тяхното управление биха ни разкрили нови възможности за повишаване на ефективността от учебно-възпитателния процес по предмета „Физическо възпитание и спорт“.