Идеите на новата образователна система се развиват във времето на информационното общество. По своята същност то е с нова структура, организация, ценности, нагласи за мислене и действие в един сложен и динамичен свят. Съвременните информационни и комуникационни технологии предоставят нови възможности за създаване на среда, подкрепяща ученето. Уеб базираното обучение се нуждае от изследователи и обучители, които да използват тези възможности за повишаване на качеството на образованието. Един основен акцент е приложението на ИКТ в обучението по всеки учебен предмет. Използването на новите технологии определя различна роля и активност на участниците в образователния процес и преобразува неговите основни характеристики.В статията е описан иновативен дидактически модел за усвояване на знания по темата „Тригонометрични функции на остър ъгъл“ чрез използване на електронната платформа Moodle. Разработеният модел е приложен в образователния процес по математика в 10. клас и се основава на съвременните концепции за учене и преподаване като „активно самостоятелно учене“, „учене от другите“, „уеб базирано учене“. Този модел позволява учениците да затвърдяват придобитите знания самостоятелно по всяко време и от всяко място, използвайки компютър, таблет или смартфон.
В контекста на обучението, ориентирано към ученика, ролята и функциите на учителя се променят. Съществен акцент на тази промяна е индиректният контрол на познавателната и психомоторната активност на учениците чрез внимателно планиране на елементите на учебната среда: дейности, задачи, форми на педагогическо взаимодействие, ресурси. Използването на уеб базираното обучение дава потенциални и реални възможности чрез активно самостоятелно учене да се стимулират функционална грамотност, общи компетентности, самостоятелно и продуктивно мислене.
Знанието става зависимо от съвременните технологии и това променя неговото значение, начините за придобиване, механизмите на усъвършенстването и използването му. Това е процес на технологизиране (Пейчева-Форсайт, 2009) на концепцията за активно самостоятелно учене чрез използване на електронната платформа Moodle.
Практически решения
През учебната 2014/2015 година част от учителите, работещи в СОУ „Христо Смирненски“ в Койнаре, използвахме електронната платформа Moodle – среда за електронно обучение с отворен код. Тя предоставя нова съвременна форма за активна и качествена работа на учениците. Възможностите на платформата са изключително големи както за учениците, така и за учителите.
Дидактическият модел е реализиран в следните стъпки:
- Целева част – осъществяване на активно самостоятелно учене, формиране на познавателен процес, мотивация за учене, умения за самостоятелно усвояване на знания, нови форми на взаимоотношения учител – ученик, постигане на образователните цели.
- Съдържателна част – разработване на електронен урок по математика на тема „Тригонометрични функции на остър ъгъл“, раздел „Триъгълник“, за 10. клас.
- Процесуална част – изготвяне на дидактическа структура на урока, в съответствие с поставените цели.
Темата се преподава в два учебни часа – един за нови знания и един за упражнение. Структурата на урока съдържа учебна информация на основата на поставените дидактически цели, типа на урока, формата на обучение и др.
Разработката на темата е качена в софтуера на Moodle и съдържа:
- презентация по темата „Тригонометрични функции на остър ъгъл“;
- задание за домашна работа на учениците след урока за проверка на знанията им по темата;
- възможност за прикачване на решенията на задачите от домашната работа от всеки ученик в електронната платформа.
Презентацията дава възможност на учениците да се запознаят и изучат учебното съдържание по темата, да проверят нивото на знанията си, решавайки домашната работа след урока. Разработена е да се ползва от учителя за изясняване на основните моменти от учебното съдържание при преподаването на урока в клас. Може да се ползва от учениците многократно в самостоятелната им подготовка вкъщи. Помага и за решаването на домашната работа. Може също така да се използва и от всички учители, преподаващи в 10. клас, като позволява да се сваля и преработва по тяхно желание.
Учителят може да използва Moodle за преглед и даване на насоки при решаването на задачите от домашната работа. Има възможност да коментира допуснатите грешки и така ученикът може своевременно да отстрани пропуските си.
Учителят има възможност също да постави задание за намиране в интернет на интересни практически приложения на дадения материал по темата, които да бъдат публикувани в рубриката „Знаете ли, че…“.