В статията е представена основната част от работната програма на автора, апробирана във формиращия етап на проведения педагогически експеримент. Технологията за стимулиране на познавателно и емоционално отношение у децата към народните празници и обичаи е авторска и е разработена в съответствие със съдържанието на ОН „Социален свят“, съобразно с ДОИ за предучилищно възпитание и подготовка и методическите изисквания за работа в условията на детската градина. Апробирана е в периода октомври 2015 г. – март 2016 г. в столичната ЦДГ №85 „Родина“.
Битова стая „Одаята“
Цели:
- Запознаване на децата с битовата стая и предметите в нея.
- Предизвикване на интерес у децата към битовата обстановка.
Задачи:
- Разглеждане на битовата стая „Одаята“.
- Изказване на мнения от децата относно битовата обстановка в стаята.
Методи: беседа, разказ, наблюдение.
Децата се завеждат за първи път в битовата стая „Одаята“, за да се запознаят с обстановката. Тя предизвиква у тях голям интерес. Те сядат около масите и разглеждат внимателно всички предмети в стаята. Зазвучава тиха народна музика. С децата се повежда разговор за това, което наблюдават. Прочита се народната приказка „Най-голямото богатство“. Отново се пуска народна музика. Накрая децата играят народното хоро „Боряно, Борянке“.
Запознаване на децата с предмети от битовата стая „Одаята“
Цел:
- Запознаване на децата с предметите в битовата стая и тяхното предназначение.
Задачи:
- Запознаване с предназначението на предметите от бита на дядо и баба и съпоставяне със съвременни предмети с подобно предназначение.
- Възпитаване на уважение към начина на живот на възрастните хора.
- Предизвикване на интерес у децата към битовата обстановка.
Интеграция с ОН „Изобразително изкуство“.
Методи: беседа, разказ, наблюдение.
Децата отново се завеждат в битовата стая „Одаята“, за да се запознаят подробно с предметите от народния бит. Обстановката вече е позната, но въпреки това им е много интересно. Те сядат около масите и разглеждат внимателно. Отново зазвучава тиха народна музика. Разказва се на децата за предназначението на предметите от народния бит. Те задават много въпроси, тъй като повечето от тях не са виждали подобни вещи. Някои деца са доста активни, защото са ходили например в Банско и ЕМО „Етъра“, където са видели част от тези предмети, и разказват на останалите за какво служат те. На децата се дава възможност да нарисуват предмет по избор. Накрая играят народното хоро „Изгубила Веселинка коланче“.
Шарената черга на баба
Цели:
- Възпитаване на естетически усет, усет за ритъм, уважение и любов към народното творчество и традиции.
- Формиране на умения за изрязване по права линия на ивици с различна ширина, за тяхното подреждане и залепване върху картонена подложка.
Задача:
- Създаване на ивична декоративна композиция чрез апликиране на цветни ленти.
Необходими материали и пособия: цветна и бяла хартия, картон, ножица, лепило.
Методи: беседа, разказ, наблюдение, демонстрация, практическа ситуация.
Децата са насядали около масите. Звучи народната песен „Огън гори на планина“. Провежда се беседа за гостуванията им при баба и дядо на село, за шарените черги на баба и тези, които имаме в битовата стая. Разглеждат се илюстрации. Дават се насоки за повишено внимание при работата с ножицата. Мотивирани за дейността и емоционално заредени, децата се захващат да създадат свой модел на черга. Цветовата композиция е техен избор. С направените модели на шарени черги се организира изложба. Накрая децата играят народно хоро.