Самостоятелната работа е била и остава значителен компонент в системата на дидактическите категории, без който съвременното обучение не може да се мисли. Учениците я извършват без пряката помощ на учителя, като се опират на усвоени знания, умения и навици, но с определена дидактическа цел, конкретизирана от учителя. Тя има своя организация, извършва се с помощта на различни методи и прийоми, в рамките на основната форма на обучението или извън нея и е подчинена на главните задачи, които едни или други видове уроци разрешават. Необходимо е да се разграничава самостоятелността на ученика като характеристика на неговата интелектуална дейност от самостоятелната работа като средство за формиране на тази характеристика. При планирането, подготовката и провеждането на самостоятелната работа на учениците учителят се ръководи от следните изисквания и принципи: всеки ученик да знае какво, как и защо го прави; от какви етапи ще се състои работата му; в какъв ред ще се извърши и каква е крайната цел.В статията са представени помощни материали за самостоятелна работа на учениците на база на сравнението по темата „Химични елементи и техните съединения“. Самостоятелното учене е важен приоритет в съвременното образование, а уменията на учениците да сравняват са съществена част от общоинтелектуалните умения. Тези два акцента са обект на внимание в педагогическата практика на автора.
В дидактическата литература самостоятелната работа се интерпретира от различни автори. Най-разпространено е схващането на Б. П. Есипов, който определя самостоятелната работа по следния начин: „Самостоятелната работа на учениците, включена в процеса на обучението, е такава работа, която се изпълнява без непосредственото участие на учителя, но по негово поръчение в специално определено време; при това учениците съзнателно се стремят да постигнат поставената в задачата цел, влагат всички усилия и изразяват резултатите от своите умствени и физически действия в една или друга форма“ (Малчева & Недялкова, 1977).
Самостоятелната работа може да бъде прилагана в уроците за нови знания, в уроците за упражнение и в уроците за систематизиране и обобщение.
В моята практика самостоятелното овладяване на знанията и прилагането им при решаване на различни типове задачи е свързано и с общонаучния и учебния метод на познание – сравнението.
Използването на сравнителния подход в обучението като метод и средство на познанието е много актуален проблем с важно практическо значение. Сравняването е средство за развиване на логическото мислене у учениците. При него се разкриват взаимната връзка и причинната обусловеност между факти, предмети и явления, което има важно значение при формирането на светогледа. Чрез сравнението се разкрива и същността на новите понятия, откриват се свойства, установяват се закономерности, правят се обобщения. Сравнението има огромно значение за придобиването на задълбочени и трайни знания и за по-пълното осмисляне на учебния материал.
Много ученици се справят успешно с възпроизвеждането на учебното съдържание, но им липсват умения да сравняват пълно и самостоятелно, трудно правят изводи. Ето защо сравнението изпъква като един от най-важните похвати в работата на учителя по химия и опазване на околната среда за постигане на образователните цели.
Изследователската ми дейност е свързана с формиране и развиване у учениците на умение да сравняват правилно, като осмислят учебния материал. Тенденцията, открояваща се в работата ми като дългогодишен учител по химия и опазване на околната среда в 8., 9. и 10. клас, е повишаване на относителния дял на сравнителния подход в учебния процес, което води до получаване на по-добри резултати и позволява отчитане в по-добра степен на индивидуалните особености на учениците.
За да могат учениците успешно да изпълнят възложените им учебно-познавателни задачи, те трябва да получат нужната подкрепа. А тя се осигурява с помощни материали, които им дават възможност самостоятелно и осмислено да работят в часовете.
Предлагам примерни варианти на дидактически ресурси – информационни карти, за организиране на самостоятелната работа на учениците по химия в 8. клас при изучаване на химични елементи и техните съединения.
1 2