Педагогическата технология е конструирана на три нива.В статията е представена педагогическа технология за работа с 5-годишни деца, разработена съобразно с критериалните изисквания за учебното съдържание на ДОИ. Изготвената от автора програма за развиване на социални умения у децата в сътрудничество с родителската общност е въведена в условията на детската градина – ОДЗ № 1 „Миньорче“, Перник – в периода 2015–2016 година и апробирана в ІІІ А група „Мечо Пух“.
Цел на първо ниво е детето да придобие представа за собствената уникалност и значимост като условие за развитие на индивидуални социални умения. На второ ниво – да се формират и развият социални умения на ниво дете – дете, дете – група въз основа на правилата за групов живот, които да изградят приемливо социално-нравствено поведение. Целта на трето ниво е да се регламентира значението на правилата за живот в групата като фактор за желано и социално приемливо детско поведение.
Педагогическата технология е разработена върху образователното съдържание на програмна система „Аз съм в детската градина“ на издателство „Изкуства“.
Програма за развиване на социални умения
(ОН „Социален свят“, ядро „Общуване с околните и самоутвърждаване“)
Октомври
Това съм Аз
Цели: Да се формира представа за собствената индивидуалност и значимост и всяко дете да развие умения да описва и изобразява себе си.
Методи и средства: разговор, упражнения, рисуване, интерактивни игри „Това съм Аз“, „Представяне“, „Тунел“.
Моите приятели
Цели: Да се формира представа за смисъла на думата „приятелство“ и за значението на приятелството за индивидуалния комфорт на всяко дете в групата. Да се формират индивидуален и групов социален опит за желано и приемано поведение. Да се активизира речев етикет.
Методи и средства: положително моделирани приказки, „Къщичка за приятели“, „Харесва ми, защото…“, изработване на постер „Влакче на приятелството“, стихотворение „Приятели“, песен „Приятелство мое, къде си?“.
Ноември
Правила
Цели: Да се формира и развие представа за значението на правилата в груповия живот. Да се изгради речево умение за позитивно формулиране на правила за групов живот. Да се мотивира желание за спазване на правилата.
Методи и средства: „Главоблъсканица“, „Плодова салата“, изработване на постер на цветен компас с правила за групов живот.
Аз съм учтив
Цели: Да се формират и развият представи за норми на общуване, основани на речев етикет и съблюдаване на правилата за групов живот. Да се осмисли необходимостта от разбирателство и договаряне в груповите дейности като социални умения за сътрудничество.
Методи и средства: „Репортер“, „ТВ шоу“, „Добрите маниери“.
Декември
Помагам у дома
Цели: Да се утвърди мястото на детето в семейството чрез изграждане на положително отношение към членовете му. Да се възпитат отзивчивост и желание за включване в семейни задължения.
Методи и средства: разговор, разглеждане на снимки, съвместно изработване на семейно дърво с фотографии.
1 2