Достъпът до съвременните информационни технологии на съвременните деца е неразделна и все по-важна част от достъпа до образование. Електронизацията на учебния процес е неотменим елемент на модерното училище. Навлизането на базирани на информационните и комуникационните технологии (ИКТ) иновации в системата на предучилищното и училищното образование оптимизира процеса на обучение и повишава неговата ефективност1. Неслучайно в Националната програма „Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в системата на предучилищното и училищното образование“ като обща цел е записано „подобряване на качеството и работоспособността на компютърните кабинети и възможностите за електронно обучение, достъп до съвременни информационни и комуникационни технологии, внедряване на съвременни методи за електронно обучение в системата на предучилищното и училищното образование“2. Според приетата през 2005 г. Национална стратегия и план за действие за въвеждане на ИКТ в българските училища „В процеса на обучение учениците ще имат достъп до съвременни бази от знания по съответните учебни дисциплини и непрекъснато ще могат да проверяват и надграждат знанията си. Същевременно появата на качествено електронно съдържание ще подпомогне процеса на възпитание на подрастващите и изграждането на тяхната ценностна система“3.Динамиката в развитието на компютърните технологии и добрите възможности, които те предлагат, са предпоставка за широкото им използване и прилагането им в различни сфери на живота. Обучението не трябва да изостава в това отношение. Необходимо е то да следва новостите, за да може да подготвя специалисти, готови да се справят с изискванията на новото време. В световен мащаб се наблюдава голям интерес към т.нар. електронно обучение. В статията е представен иновационен модел за експериментално приложение на електронно обучение като допълващо традиционното обучение по информационни технологии.
Иновационен модел за приложение на електронно обучение като допълващо традиционното обучение по ИТ
Цел на модела: Повишаване на успеваемостта на учениците чрез достъп до електронни ресурси за самоподготовка, упражнение, оценка и самооценка.
Съдържателна част на модела: За постигане на целта са изготвени електронни дидактически материали за самоподготовка, упражнение, оценка и самооценка. Тяхното съдържание е основано на действащите в момента Методически насоки за провеждане на обучението по информационни технологии, задължителна подготовка, 9. клас.
Таблица 1 съдържа извадка от методическите насоки, на които се базира обучението по модул „Електронни таблици“ в 9. клас.
Таблица 1
Електронни таблици | 1. Задачи, свързани с автоматизирана обработка на информация чрез използването на електронни таблици Поставените задачи трябва да включват изпълнение на следните дейности:
|
2. Създаване и защита на формуляр за въвеждане на данни в електронна таблица Поставените задачи трябва да включват изпълнение на следните дейности:
|
|
3. Задачи за търсене и филтриране на данни в електронна таблица Поставените задачи трябва да включват изпълнение на следните дейности:
|