На съвременния етап на развитие на обществото и образованието една от актуалните тенденции е работата в екипи, което е в съзвучие и с посланието на Международната комисия по образование към ЮНЕСКО, предвид по-бързото адаптиране на ученическата личност към изискванията на глобализирания свят за формиране на ценни социалнозначими качества.В началото на 21. век тенденцията за технологизиране на обучението се засилва, предвид необходимостта от овладяване на нови информационни технологии, които непрекъснато обогатяват ученика, на технологии за екипна организация на дейността с цел осъществяване на истински междусубектни взаимодействия и утвърждаване на ново общуване в името на идеите на свободата, демокрацията, създаването на нови образовани общества с широко гражданско съучастие и гражданско образование. Технологичната проблематика е с перманентно значение поради необходимостта от връзка между науката и практиката, между теоретичните знания и практическите действия за тяхното овладяване. В статията се разглежда екипната организация на учебната дейност в обучението по право чрез решаване на казуси, събрани от учениците от реална работна среда (фирми, в които работят по проект „Ученически практики“).
Една от възможностите за технологизация на обучението е включването на учениците в екипна организация на учебната дейност. Предлагам технологичен модел за екипна учебна дейност в условията на постепенен преход от субект-обектни отношения на субординация към субект-субектни отношения на интердепенденция (равнище учител – ученик и ученик – ученик); динамичност в дейността на учениците и възможност за подбор на оптимален вариант за организиране и провеждане на екипната форма на обучение. Моделът е разработен за ученици, изучаващи учебен предмет „Право“, и е приложим и по други икономически дисциплини.
Използвам конструктивния подход на Кегън. Конструктивисткото обучение стимулира критичното мислене и формира мотивирани и независими ученици. Конструктивизмът се основава на предпоставката, че размишлявайки върху личния опит, ученикът гради разбирането си за света, в който живее. Целта на този подход е да се съчетаят екипната организация на обучение и неговата индивидуализация. При реализирането му се използват разнообразни форми на учебно общуване, като лична отговорност на всеки ученик и конструктивна взаимозависимост.
Същността на обучението по предмета „Право“ е в решаването на проблеми чрез използване на теоретични знания и търсене на причинно-следствени връзки. Основната цел е да се научат учениците да използват формираните знания и да ги прилагат при решаването на казуси от реалната действителност. Обучаващият ефект е свързан с развитие на познавателните и изследователските умения на учениците. Ръководството на учителя се изразява в подпомагане и напътстване на учениците по време на тяхната екипна работа и предполага създаване на творческа атмосфера.