В статията е представен интерактивен урок – част от система разработени и апробирани в педагогическата практика на автора уроци с приложение на иновативни методи за преподаване на старобългарската литература в 9. клас. Експерименталното обучение е проведено в рамките на учебната 2015/2016 година в СОУ „Паисий Хилендарски“ – Пловдив.
Животът и дейността на св. Кирил според Пространното житие
Ход на урока
- Въвеждаща учебна ситуация. Актуализиране на опорни знания.
Класифицирайте старобългарската литература по признаците официалност – неофициалност, култовост – извънкултовост.
Какво представлява житието като жанр?
Предполагаем отговор: Агиографичен текст, който се чете в църквите при честването на празник на светец. Предмет на изображение на житието е канонизирана от църквата, призната за религиозен и нравствен еталон личност.
Колко вида биват житията?
Предполагаем отговор: Два вида – кратки и пространни.
Каква е разликата между кратко и пространно житие?
Предполагаем отговор: Пространните жития не може да се четат в църквите по време на служба, защото са дълги и описват по-подробно живота на светеца, а кратките може.
Кратък разказ от ученик за творчеството и живота на Константин-Кирил Философ.
- Реализация на учебните ситуации.
План на урока
В началото учителят запознава учениците с общите характеристики на пространното житие, след което се преминава към урочната тема.
- Пространно житие на Константин-Кирил – общи характеристики.
а) Създаване – между 869 и 881 г. след смъртта на св. Кирил;
б) Първата житиеписна творба в старобългарската литература;
в) Неизвестен автор – смята се, че е дело на един от учениците на св. Кирил;
г) Творба образец в своя жанр.
По следващите 2., 3., 4., 5., 6. и 7. точка от плана говорят ученици, на които е поставена задача да се подготвят предварително по съответната тема.
- Детство.
Родно място – град Солун. Семейство – баща Лъв, заемащ длъжността помощник на военачалника в Солун, майка, седем деца, от които Константин е най-малкото.
Отказът на детето да го кърми дойка. Обетът, който родителите дават пред Бог след раждането на Константин. Последните думи на бащата 14 години след дадения обет.
- Пророческият сън на св. Кирил.
а) Сънува, че си избира жена на име София;
б) София от гръцки – премъдрост;
в) Сънят като предсказание за бъдещето на св. Кирил като мъдрец.
- Загубата на сокола на св. Кирил и стремежът му към наука.
а) Соколът – символ на властта, земните удоволствия и привързаността към светския живот;
б) Загубата на сокола – символ на житейския избор на св. Кирил да загърби светския живот и да се отдаде на духовния;
в) Не разбира думите на Григорий Богослов и моли един учител да го научи, но учителят отказва;
г) Отдава се на молитви, за да постигна желанието си за учене;
д) Бог се отзовава на молитвите му.
- Обучението на св. Кирил в Магнаурската школа.
а) Царят разбира за мъдростта, прилежното му учение и дарбите му и го вика да се учи в Магнаурската школа;
б) За много кратко време изучава много науки, както друг би изучил само една, и всички се възхищават от този факт.
- Библиотекар и учител по философия.
- Спорът с иконобореца Анис.
а) Анис не иска да се почитат иконите;
б) Св. Кирил го оборва, опонирайки, че Бог е казал да не се правят недостойни „подобия“, а не никакви подобия, както твърди Анис.
- Трите мисии и спорът с триезичниците.
На дъската е начертана таблица с четири графи: Мисия при сарацините; Мисия при хазарите; Великоморавска мисия; Спор с триезичниците във Венеция. Класът е разделен на четири групи, като всяка група трябва да се подготви за конкретна мисия на св. Кирил, а една от групите – за спора му с триезичниците във Венеция. На дъската трябва да излезе по един ученик от всяка група и да попълни най-същественото в съответната графа. На учениците е поставена и задача да подготвят драматизация върху съответния момент от житието. Най-напред на дъската излизат четирима ученици и попълват таблицата, а след това отделните групи представят своите драматизации. Така всяка една от групите запознава останалите с това, което е подготвила. Създава се цялостна представа за четирите най-важни момента от живота на св. Кирил.
По точки 9. и 10. говорят ученици, на които е поставена задача да се подготвят предварително по съответната тема.
- Соломоновата чаша.
- Св. Кирил в Рим.
а) Носи мощите на св. Климент;
б) Папата освещава славянските книги, посвещава славянските ученици и дава правото да се проповядва на славянски;
в) Св. Кирил се разболява и умира;
г) Предсмъртната молитва на св. Кирил – моли се на Бог за спасението на хората;
д) Заветът към последователите му – да защитават постигнатото и да продължават да прославят името на Бог на славянски език;
е) Опитът на Методий да изпълни заръката на майка си;
ж) Желанието на папата и епископите тялото на св. Кирил да остане в Рим.
По последната точка 11 учителят провежда беседа с учениците за образа на св. Кирил, разкрит в Пространното житие. Учениците са имали за задача самостоятелно да се запознаят и с живота и дейността на апостол Павел. Една част от тях са чели за светеца, а други са гледали филма. Правят се съпоставки между образа на апостол Павел и образа на свети Кирил Философ и се стига до извода, че св. Кирил се стреми да се уподоби на ап. Павел, а апостол Павел – на Иисус Христос.
- Образът на св. Кирил.
а) Авторът го сравнява със светец и апостол;
б) Св. Кирил – мъдър, разумен, стреми се към знание, към духовното, отдаден е на Бог, отхвърля земните удоволствия и светския живот.
В края на часа ученик представя икона на двамата братя, изографисана от него в часовете по иконопис в школата, която посещава. Двама ученици са нарисували комикси по житието и също ги представят пред класа.
- Заключителна учебна ситуация. Обобщение на урока.
Разгледаното в часа ни дава основание да заключим, че св. Кирил е една нравствена и духовна личност, изцяло отдадена на Бог. Изключително мъдър и просветлен човек, стремящ се към знание. Значимостта на делата му е огромна за нас, тъй като благодарение на стореното от него в църквите ни се проповядва на славянски език, а самите ние вървим с гордо вдигната глава, защото имаме писменост.
За домашна работа на учениците се поставя задача да напишат по избор есе на тема „Пътят към светостта е да посветиш себе си на духовното спасение на хората“ или литературноинтерпретативно съчинение на тема „Образът на Константин-Кирил Философ според Пространното житие“.
Шест мислещи шапки вместо анкета
Предизвиква ли интерес изучаването на старобългарската литература в нашето съвремие?
Синята шапка стига до извода, че макар да е отдалечена по време, трудна за разбиране, засягаща теми и проблеми, характерни за една отдавна отминала епоха, старобългарската литература е интересна, когато бъде поднесена по увлекателен начин, даващ възможност на изучаващите я да погледнат света през взора на средновековния човек, да мислят, да чувстват, да вземат решения като него, да се потопят в неговата действителност, да възприемат неговите проблеми, като ги свържат с настоящето и откроят непреходното и вечното. Само при тези обстоятелства непонятната и скучна на пръв поглед старобългарска литература ще предизвика интерес и помогне на всички нас да осъзнаем факта, „че и ний сме дали нещо на светът и на вси словене книги да четат“.
-
Красимира Вътева, СОУ „Паисий Хилендарски“, Пловдив
krasimira_vateva@abv.bg
рецензент: проф. д-р Росица Пенкова