Многобройни са проблемите пред българското образование. В стремежа си към преодоляването им учителят търси и прилага в работата си иновативни педагогически подходи. В статията е представено проведено от автора педагогическо изследване, свързано с експериментално прилагане на междутекстов подход в обучението по литература в 11. клас при изучаването на стихотворенията на Димчо Дебелянов. Междутекстовият подход е комбиниран с биографичния подход и е реализиран чрез разчитане на диалогичността на поетическите творби с Библията. Целта е да бъде повишена ефективността на учебно-възпитателната работа при преподаването и усвояването на Дебеляновата лирика.
Изборът на темата на изследването е мотивиран от желанието за градивна промяна в човешката нравственост и от вярата във възможностите на литературата за възпитателно въздействие върху хората и обществото.
Димчо Дебелянов принадлежи към поколението поети, оформящи облика на българската модернистична литература през първите десетилетия на миналия век. Усвояването на лириката на Димчо Дебелянов е с ключово значение по отношение на осмислянето от учениците на развитието на българската литература като част от европейския литературен процес и националната културна история.
И днес, в съвременното наше литературно мислене, „мяра-образец за лирика е българското лирическо творчество от първите две десетилетия на XX век“ (Георгиев, 2003). Уникално място сред авторите на това лирическо наследство в нашата литература заема Димчо Дебелянов.
Лириката на Дебелянов е близка до сърцето на всеки човек, но нейният смисъл е труден за интерпретиране, защото съчетава в себе си модернистичната тенденция с личния колорит на поета. Този факт едновременно улеснява и затруднява нейното преподаване от учителите и усвояването й от учениците. Философските мотиви, внушенията за света и човека, символистичната образност на стиховете на Дебелянов в значителна степен затрудняват учениците. Интерпретирането на мотивите и образите, разчитането на посланията – всичко това се оказва проблем за много единайсетокласници, когато им се наложи да съставят дори кратък текст по зададен проблем.
„Поетът философ“ Атанас Далчев в известен смисъл доразвива „философското“ от Дебеляновата лирика. Неговата лирика е също много трудна за осмисляне от учениците. Затова задълбоченото усвояване от учениците на Димчо-Дебеляновата лирика в 11. клас е основа и предпоставка за повишаване на ефективността при изучаването на Атанас-Далчевата поезия в 12. клас.
Идеята за прилагане на нови подходи в обучението по литература при изучаването на творчеството на Димчо Дебелянов в 11. клас се роди след диагностициране на знанията и уменията на учениците, придобити при изучаването на лириката на поета по традиционния начин. Получената след измерването на постиженията на учениците информация беше полезна за мен, защото ме насочи към проблемите в усвояването на учебния материал и ме подтикна да разработя иновационна експериментална програма за изучаване на стиховете на Димчо Дебелянов.
Целта на изследователския експеримент е да се установи ефективността на приложеното иновационно обучение за усвояване на лириката на Димчо Дебелянов чрез разчитане на нейната диалогичност с Библията (междутекстов подход) и чрез биографичен подход, акцентиращ върху връзката между биографията на поета и характеристиките на неговите стихове. Има „една основна отправна точка, която дава своеобразен ключ за творчеството на Дебелянов и която е скрита в неговата духовна биография“ (Ницолова и др., 2003). Това е скъсването с патриархалния свят, със света на традициите в родната Копривщица. Тази драма на прехода съпътства поета през целия му живот и намира израз в стиховете му.
Хипотезата: Ако при изучаването на стихотворенията на Димчо Дебелянов се акцентира върху смисъла на съдържащите се в творбите библейски препратки и се използват допълнителни иновативни подходи в обучението (например биографичният), това ще доведе до осмисляне на текстовете по отношение на заложените в тях проблеми и послания и до повишаване на знанията и рецептивните и продуктивните умения на учениците, свързани с творчеството на поета.
Обект на изследването е образователният процес по литература в 11. клас и по-конкретно – усвояването на стиховете на Димчо Дебелянов чрез разчитане на тяхната диалогична връзка с Библията посредством библейския ключ (архетипните образи, теми и мотиви, заложени в тях).
Предмет на изследването е нивото на знанията, уменията и компетентностите на учениците, свързани с усвояването на Димчо-Дебеляновата поезия чрез прилагане на нови подходи на обучение – междутекстов с Библията и биографичен.