В статията е представен разработен от автора и апробиран в педагогическата му практика модел за развиване на фината моторика и графичните умения чрез изобразителното изкуство в арт ателие в условията на детската градина. Описани са изследователската програма, резултатите от експерименталната работа и направените въз основа на техния анализ изводи относно приложението на модела. Прилагането му доказва, че в заниманията в арт ателиетата в условията на детската градина е заложен огромен потенциал както за мотивиране на децата за извършване на продуктивна изобразителна дейност, така и за повишаване на ефективността на процеса за развиване на фината моторика и графичните умения у 6–7-годишните деца.
Откъде произхождам аз? От своето детство
Антоан дьо Сент-Екзюпери
Като изхождаме от това, че рисуването е една от най-ранните творчески изяви на личността, естествена потребност на детето, необходимост за цялостното му развитие, то би могло да се използва успешно в дейността на ателието като обединяващо звено в подготвителна група на деца с различия в графомоторните умения.
Реализацията на изследователската програма има своите предпоставки и провокации в личната ми практика на детски учител в столичното ОДЗ №7 „Детелина“. Разработеният и апробиран модел се основава на философията, включително и педагогическите и психологическите подходи на образователното предписание „Неогея“, които са в основата и на програмната система „Ръка за ръка“ като нейно естествено продължение. Създадената база и външната педагогическа среда в ателиетата бяха използвани и за реализация на заложените в програмна система „Ръка за ръка“ идеи, свързани с развиването на способностите на децата на базата на субект-субектния подход, при дискретната помощ на учителя и с взаимодействието на родителите като равностоен партньор в процеса на педагогическото взаимодействие учител – дете – родител.
Целта на изследването е да се разкрият възможностите за стимулиране на развитието на фината моторика и графичните умения у 6–7-годишното дете в педагого-психологическите условия на арт ателието по изобразително изкуство като допълнителна форма на педагогическото взаимодействие в детската градина.
Изследването се основава на следната хипотеза: Ако бъде разработен и приложен модел за развиване на фината моторика и графичните умения на 6–7-годишните деца чрез изобразителното изкуство в арт ателие в условията на детската градина, то би могло да се стимулира развитието на фината моторика и графичните умения у 6–7-годишното дете.
Изследваният контингент се състои от 24 деца на 6–7 години, посещаващи подготвителна група – целева група (ЦГ), и 24 деца на 6–7 години, посещаващи друга подготвителна група – контролна група (КГ).