Целта на създадената технология е да се развият практическите умения на учениците в 8. клас при изучаване на раздел „Човешкият организъм – структура, жизнени процеси и хигиена“ от предмета „Биология и здравно образование”. За постигане на целта се използват следните методи и дейности на учениците: наблюдение (самонаблюдение), експеримент, дисекция, микроскопиране, решаване на казус, моделиране, проучване чрез използване на различни източници на информация и работа по проект (изработване на постер). Технологията за развитие на практически умения в 8. клас се осъществява съдържателно чрез 60 практически задачи, от които: 5 задачи във входящия тест, 23 задачи за работа в часа, 27 задачи за домашна работа и 5 задачи в изходящия тест (виж повече в статията „Теоретичен модел на технология за развитие на практически умения в обучението по биология в 8. клас”).В статията са представени и анализирани резултатите от дидактическо изследване на създадената и приложена в практиката от автора технология за развитие на практически умения в обучението по биология в 8. клас, раздел „Човешкият организъм – структура, жизнени процеси и хигиена“. Описани са етапите при провеждането на експеримента. Обобщени са оценките и мненията на експертите и учениците по отношение на ефективността и качеството на технологията.
Ефективността и качеството на технологията се оценяват от експерти чрез попълване на експертна карта, а отношението на учениците към технологията се проследява чрез анкета след прилагането й в обучението.
Използваните при изследването критерии, показатели и измерители са посочени в следната таблица.
Таблица 1. Критерии, показатели и измерители на резултатите от изследването
1. Степен на развитие на опорните практически умения | Съобразно с очакваните резултати според учебните програми на ниво 5., 6., 7. и 8. клас: – умения за разпознаване и разграничаване на различни групи животни чрез модели на техните сърца; – умения за сравняване на скелети по изображения; – умения за откриване и описване на разлики между биологични обекти; – умения за попълване на таблица; – умения за изработване на рисунки на наблюдавани обекти; – умения за използване на изучени понятия при съставяне на текст; – умения за наблюдаване на траен микроскопски препарат; – умения за изработване и наблюдаване на нетраен микроскопски препарат; – умения за прилагане на зададен алгоритъм; – умения за подреждане и поддържане на работното място чисто преди, след и по време на изпълнението на задачата. |
Брой точки от входящ тест (макс.100 т.) Брой точки от наблюдението на изпълнението на задачи 3 и 4 от входящ тест (макс. 20 т.) |
2. Степен на развитие на придобити практически умения след прилагане на технологията за развитие на практически умения | Съобразно с очакваните резултати според учебните програми на ниво 8. клас: – умения за разпознаване на кости по техни модели; – умения за разпознаване на кости по описание; – умения за групиране на кости; – умения за извършване на дисекция; – умения за изработване на рисунки на наблюдавани обекти; – умения за разграничаване и разпознаване на главен мозък на различни групи животни по техни модели; – умения за разпознаване на болести при човека по дадени симптоми; – умения за изработване и наблюдаване на нетраен микроскопски препарат; – умения за прилагане на зададен алгоритъм; – умения за подреждане и поддържане на работното място чисто преди, след и по време на изпълнението на задачата; – умения за работа с лупа и микроскоп. |
Брой точки от изходящ тест (макс.100 т.) Брой точки от наблюдението на изпълнението на задача 2 от изходящ тест (макс. 20 т.) |
3. Умения за самостоятелно решаване на практически задачи за домашна работа | – умения за работа с различни източници на информация; – умения за анализиране и систематизиране на информация; – умения за използване на теоретичните знания в конкретна ситуация и взимане на решения, свързани със здравето на хората; – умения за оказване на долекарска помощ; – умения за попълване на таблица; – умения за доказване на връзки и зависимости на базата на направени експерименти; – умения за разпознаване на заболявания при човека по дадени симптоми; – умения за измерване на кръвно налягане и пулс, анализиране на резултати и определяне на здравен риск; – умения за наблюдение и самонаблюдение, оценка на собственото здравословно състояние; – умения за работа със схеми (кардиограма) и оценка на здравен риск; – умения за изработване на постер; анализиране, систематизиране и онагледяване на информация; – умения за работа по даден алгоритъм; – умения за измерване на тегло и ръст, изчисляване на оптимално тегло, на ИТМ и оценка на здравословен риск; – умения за прилагане на профилактични мерки; – умения за анализиране на резултати от медицинско изследване; – умения за анализиране и обяснение на биологични факти. |
Брой точки от задачите за домашна работа (макс. 500 т.) |