Желанието за изява датира от дълбока древност. Артистите играят на сцената от векове, децата търсят възможност за изява в игрите, всички ние играем на голямата сцена на живота. Умението да представим продукт, гледна точка, позиция, да предадем опит е неотменна част от човешкото общуване.Мултимедийното презентиране като способ за изява и утвърждаване на идеи е ключова компетентност в съвременното общество. Компютърната презентация е включена в учебния план още в началото на изучаване на предмета „Информационни технологии” в училище. Целта на обучението в 10. клас е да се развият придобитите знания и умения за изготвяне и представяне на презентация, на база на които учениците да създават завършени качествени продукти. В статията са описани характеристики на учебно-познавателната задача в 10. клас, резултати и изводи от осъществено в педагогическата практика на автора експериментално обучение.
Използването на компютърните технологии е само още една възможност. Разполагаме с мощен инструмент да сътворим продукт, с който можем да представим практически всичко. Възможностите за споделяне, за влагане на лично отношение в представената информация са неограничени. Компютърната презентация е включена в учебния план още в началото на изучаване на предмета „Информационни технологии” (ИТ) в училище.
Модул „Компютърни презентации” в часовете по ИТ отговаря на интересите на учениците и помага за създаване на качествени цялостни проекти, допълва и обогатява задължителния материал. Обучението по предмета не е самоцелно. То започва и завършва идеята за широката гама междупредметни взаимоотношения с останалите учебни дисциплини. Информационните технологии изграждат схема на приложение, моделират съвкупност от средства, които подпомагат обучението по всички предмети от образователния цикъл.
От нас, учителите, зависи как да предизвикаме и научим учениците да използват компютрите за придобиване на полезни знания и умения и като инструмент за създаване на авторски творчески продукти.
Личният ми мотив да наблягам върху всички възможни инструменти за изява се основава на работата ми с деца с увреден слух. Обучавам ученици със СОП от 20 години, моята дъщеря също е с увреден слух и съм убедена, че умението да презентират спомага не само обучението им, но и цялостното им развитие като личности. Това се потвърждава и от наблюденията ми от практиката. Когато ученици с увреден слух успеят да направят презентация според конкретни изисквания от учителя, те с желание се изправят пред публика, за да представят продукта си, и по този начин повишават самочувствието и увереността си. Така умението им да презентират се явява мощен инструмент за интеграция.
Всъщност, ако разгледаме компютърното презентиране като поле за изява и утвърждаване на идеи, то се оказва ключова компетентност за всички нас.
Десетокласниците имат предварителна подготовка. Те са изучавали и ползвали компютърни презентации в продължение на 5 години. Целта на обучението по информационни технологии в 10. клас е да се развият тези знания и умения, за да съответстват продуктите им на общоприетите изисквания.
Специфична характеристика е практическата основа на знанията. Това се реализира чрез изготвянето на конкретни мултимедийни презентации, съобразно с правилата на графичния дизайн. Използва се индуктивният метод в обучението. В контекста на дейностите, изпълнявани при решаване на задачите, обучаемите разширяват инструментариума си от изучаваното програмно средство – програмата за компютърна презентация, в случай PowerPoint.
Задачите, които се поставят на учениците, трябва да отговарят на няколко критерия:
- Конкретност – ясна формулировка на задачата, която трябва да се изпълни. Необходимо е параметрите на всяка една част от условието да са ясни за ученика. Това особено се отнася за задачите за упражнение или изпитване.
- Точност – да не се допуска интерпретация на съдържателната част на условието на задачата.
- Обозримост – изпълнението на задачата да е в рамките на учебния час или във времето, отделено за нея.
- Наличие на краен продукт – в условието на задачата да присъства в явен вид създаването на краен продукт с изучаваното софтуерно средство.
- Осигуреност – наличие на необходимите за изпълнение на задачата ресурсни материали или софтуерни средства, с които може да бъдат създадени.
- Възможност за надграждане – осигуряване на възможност за надграждане на задачата. Спомага за уплътняване на времето в случай на необходимост. Това условие се поставя при вече изпълнена начална задача.
1 2