Динамичните промени във всички области на живота през последните години изискват от младите хора да бъдат инициативни, находчиви, предприемчиви, способни да вземат бързо самостоятелни решения и да преодоляват трудности в непознати ситуации. В тази връзка възниква необходимостта в педагогическата практика да се прилагат нови методи и технологии, насочени към формиране на нагласи за учене през целия живот и усвояване на ключови умения и компетентности, които са от първостепенна важност за успешната реализация на младия човек в конкурентна среда. Един от тези методи е компетентностният подход, широко прилаган в развитите страни заради богатите му възможности за личностно развитие, ценностна ориентация и практическа реализация на обучаваните. В процеса на обучението той е насочен към резултатите от ученето, както и към единиците резултати от ученето в условията на динамичната социално-икономическа среда и информационното общество (Ненова, 2016: 102). Това налага промяна в използваните методи на обучение, които трябва да съдействат за формиране на компетентности у учениците в зависимост от личните им склонности и интереси. Компетентностният подход се възприема като основополагащ за нова образователна парадигма, като тенденция за развитие на съвременния човек при непрекъснатото, компетентностно ориентирано образование за всекиго (Цанков & Генова, 2009).В статията се разглежда приложението на компетентностния подход, свързано с компетентностите на обучаваните и резултатите, които трябва да постигнат при изработването на бизнес план. Акцентът се поставя върху педагогическия алгоритъм за подготовката на ученици за държавен квалификационен изпит по практика. Представено е практическо задание, в което са описани действията на учениците, и е приложена карта за оценяване. Чрез изработването на бизнес план се реализира взаимодействие между училището и бизнеса, като учениците посещават реални фирми и ползват услугите на консултанти от бизнеса, което е новост в професионалната практика на автора. Обучаваните, подпомагани от учителя и бизнеса, придобиват теоретични знания и развиват практически умения. Чрез работата в екип се усъвършенстват различни качества на личността, като концентрация, отговорност, дисциплинираност, комуникативност и креативност. Учениците предлагат иновационни идеи, които се ползват от реалните фирми. На основата на представените идеи бизнесът подобрява прозводствената си дейност и повишава печалбата си.
Компетентностният подход е свързан с компетентностите както на обучаващия, така и на обучавания и е ориентиран към резултатите, които ученикът трябва да постигне (Василева-Иванова, 2014), в този смисъл и при изработването на бизнес план и неговото приложение в реалната практика. При изготвянето на бизнес план учениците формират и развиват универсални компетентности като екипност, отговорност, точност, лоялност.
Пазарното стопанство залага на бизнес плана като на основен елемент, формиращ стратегията на предприемача за постигане на поставените от него цели. Бизнес планът отразява концепцията на предприемача за развитие на собствен бизнес. Той трябва да очертае всички аспекти на основаването на предприятието – икономически, правни, финансови и социални. Определя се като първа стъпка към успеха на предприемача (Недева, 2016).
Бизнес планът е писмен документ, в който накратко се излага същността на бизнес начинанието. Съдържанието му показва каква печалба ще се реализира, каква възвръщаемост на инвестициите ще има. Бизнес планът може да се определи като средство за планиране, разпределение и контрол на ресурсите за постигане на целите на стартиращия бизнес. Има иновационен характер, винаги въвежда в действие нещо ново или подобрено, по-ефективно, по-модерно – за да са по-доволни потребителите и да е по-успешен бизнесът.
Съдържанието на бизнес плана зависи от вида и големината на съответния бизнес, както и от целта, която се преследва с изготвянето му. Най-важното за един бизнес план не е неговият обем, а неговото качество. Бизнес планът трябва да включва всички аспекти на съответния бизнес (Линдер, Й. и др., 2008).
В съвременния глобален свят все повече се утвърждава подходът учене чрез практика. Реализирането му в процеса на обучението повишава учебно-познавателния интерес, активира дейността на обучаваните и така неусетно се формират, развиват и надграждат знанията и уменията по професията. По този начин приложението на компетентностния подход се обвързва и с използването на други подходи, като личностно ориентирания, хуманистичния, аксиологическия, конструктивисткия и т.н. (Ненова, 2016: 103).
Съгласно Националната изпитна програма, за да придобият зрелостниците трета степен на професионална квалификация, трябва да се яват на държавни изпити по теория и практика. За практическия изпит учениците трябва да изготвят бизнес план по екипи.
За целта още в началото на учебната година учениците се разпределят по екипи. След запознаването им с изискванията за разработването на бизнес план всеки екип получава практическо задание и оценъчна карта с критерии и показатели за оценяване. Изработването на бизнес плана се осъществява с помощта на учител и консултант от реална фирма.
В изготвеното от учителя практическо задание са описани действията на учениците като екип от специалисти, решили да започнат стопанска дейност, която да им носи печалба.
Действия на учениците при разработването на заданието
Учениците трябва да извършат следните действия:
- Да получат квалифицирана консултация за вида на стопанската дейност, която е изгодно да се започне в населеното място;
- Да опишат бизнес идеята, като представят информация за характера на продукта;
- Да направят описание на пазарната среда – маркетингови елементи за оценка и анализ, конкурентни предимства на продукта, проучване на пазара, навлизане на новия продукт на пазара, сегментиране и позициониране;
- Да опишат организацията на производствените и търговските дейности според предмета на стопанската дейност – фактори за избор на място на дейността, избор на правна форма, изграждане на управленска структура, планиране на персонала, производствена сграда, машини и съоръжения, суровини, материали и технология;
- Да представят иновация, свързана с предмета на дейност;
- Да изготвят всички необходими документи за регистрация на ООД;
- Да представят финансови измерения на бизнес идеята – начални парични средства, прогноза за бъдещите приходи и разходи, икономически показатели, формиране на работната заплата, размер на печалбата, бъдещи идеи за стратегическо развитие на предприятието;
- Да изготвят бизнес план за 1 година на ООД.
Представяне на крайните резултати
Крайните резултати от работата по заданието трябва да се представят като бизнес план, изготвен с текстообработваща програма на компютър, като са спазени следните изисквания:
- обем на бизнес проекта – минимум 20 страници без приложенията;
- документите и другите нагледни материали, характеризиращи предмета на дейност, се оформят като приложения в края на проекта;
- шрифт – Times New Roman, размер на буквите – 12;
- поле: ляво, горно – 3 см, дясно, долно – 2 см, междуредие – 1,5 см, формат – А4.
Проектите се представят по екипи чрез презентация.