Активното включване на учениците в учебния процес помага за развиването на критично мислене, умения за решаване на проблеми, ефективност, самостоятелност и мотивация за учене. То им дава възможност да споделят различни идеи, да изразяват и аргументират своето мнение, да изследват явления, да анализират и обобщават факти, да работят в екип. Това са общи цели, които педагозите от цял свят си поставят, а интердисциплинарното обучение насърчава реализирането на тези цели. Пълното разбиране на днешните проблеми от реалния живот изисква интердисциплинарен размисъл.В статията се разглежда използването на интердисциплинарния подход в обучението по английски език в гимназиален етап като възможност за обогатяване на лексиката на езика и разширяване на знанията на учениците. Представен е план на конкретен интердисциплинарен урок между биология, физика и английски език за 9. клас на тема „Пчелите умират заради телефоните разговори“. Направени са изводи и обобщения за възможностите и недостатъците на интердисциплинарния подход в обучението.
Нека да разгледаме същността на явлението интердисциплинарност в образованието.
Интердисциплинарното учене е един от многото начини да се усвои предвиденият в цялата учебна програма материал. Като отчитат учебните цели и потребностите на учениците си, учителите могат да изберат интердисциплинарно обучение за преподаване на част или на цялото съдържание. При това обучение преподавателите прилагат методи и език на повече от една академична дисциплина, за да се разгледа дадена централна тема, определен въпрос, проблем или опит. Интердисциплинарното учене спомага за осъзнаването от учениците на значими връзки, които съществуват между дисциплините в рамките на една или няколко културно-образователни области (КОО).
Интердисциплинарният подход насърчава учениците да прилагат на практика новите знания и умения, формирани в обучението по различни учебни предмети. Развива у тях умения за открояване на съдържателни или функционални връзки между процеси и явления, изучавани в различни дисциплини.
Интердисциплинарният подход е чудесна възможност двама или повече учители, както и ученици да работят в екип.
Преподаването на английски език в гимназиален етап е тясно свързано със съдържанието на останалите предмети и не е реалистично да се отделя от тях или да се осъществява в изолация. Въпреки че всеки учител по предмет е експерт в своята област, езикът е общ елемент и тема между предметите. Доста често се налага учителят по английски език да бъде компетентен в различни области на знанието.
Доброто познаване на учебния план, ДОИ и учебните програми дава възможност на учителите да планират още в началото на учебната година интердисциплинарни уроци. В учебните програми са записани „умения за открояване на съдържателни или функционални връзки между процеси и явления, изучавани в различни учебни предмети”, както и вътрепредметни и междупредметни връзки в рамките на една или повече КОО.
На практика интердисциплинарността се постига, когато желаещият да приложи този подход учител (в случая преподавателят по английски език) събере необходимата информация от колегите по предмети и двете страни се ангажират в по-директен контакт и сътрудничество. Въпреки че всички учители са наясно, че междупредметните връзки са нещо много полезно за учениците, организирането на един интердисциплинарен урок е доста трудоемко в съвременните условия. Инициатива и желание от страна на преподавателите има, но несъответствието в учебните програми по класове, огромният обем от академична информация, както и тромавата организация на образователния процес са основни пречки за по-честа реализация на интердисциплинарни уроци. Иначе, водени от желанието да работят по-качествено и да удовлетворяват потребностите на своите учениците, учителите в днешно време провеждат чудесни интердисциплинарни уроци.
В процеса на обучението по чужд език се осмислят много явления от родния език, откриват се общи и специфични факти, разширяват се лингвистичните познания, изграждат се единни понятийни структури, осъзнават се глобалните закономерности на механизма на езиковото творчество. Основната част от понятията, изучавани в чуждия език, са вече усвоени в родния. В обучението по чужд език те се допълват и разширяват.
1 2