Динамично променящото се съвремие налага необходимостта от промени във философията на образователния процес в училище. Към тези промени трябва да се подхожда много внимателно. Нужно е да се запазят работещите традиционни образователни практики, като хармонично се съчетаят с иновационни образователни методи и техники. Много учители търсят начини за оптимизиране на своята работа, за да изградят своите ученици като мислещи и свободни личности, способни да формират и аргументирано да отстояват гледната си точка, да поставят пред себе си цели и да търсят пътища за тяхното постигане. Само така младите хора ще имат успешна житейска и професионална реализация след завършване на своето образование.Всеки учител се опитва да оптимизира своята преподавателска дейност, търсейки и прилагайки методи и техники, които да спомагат за усъвършенстване на мисловните способности на учениците – да направят мисленето им по-продуктивно и критично. В статията са описани методи и техники за активно учене, използвани в часовете по литература с цел формиране и развиване на умения за критическо мислене у четвъртокласниците.
Едно от важните умения, необходимо на съвременния човек, е критическото мислене. За него съществуват много дефиниции, но общото в тях е, че то е мислене, характеризиращо се със самостоятелност, аргументираност, способност всеки нов факт да се подлага на критическо обследване и да се вземат адекватни решения. Критическото мислене (КМ) позволява вече усвоените идеи и факти да се проверяват, оценяват и прилагат.
Авторите на технологията „Развиване на критическо мислене чрез четене и писане“ (Стийл, Мередит & Темпъл, 2003) определят няколко основни негови характеристики:
- КМ се състои от внимателното вглеждане в смисъла на дадени идеи, отнасянето към тях с умерен скептицизъм, балансирането между противоречащи си гледни точки, изграждането на системи от поддържащи мнения, служещи за аргументиране, както и заемане на твърда позиция, базирана на тази схема.
- КМ е сложен процес на творческо обединяване на идеи и средства, прилагане на нова концепция и ново структуриране на понятията и фактите.
- КМ е активен и интерактивен познавателен процес, който се осъществява едновременно на много нива.
- КМ в повечето случаи преследва някаква цел, но също така може да бъде творчески процес, чиито цели не са ясно определени.
- КМ е сложен мисловен процес, който започва с информация и завършва с вземане на решения.
- КМ е възможно при всички възрасти.
Изграждането на критическо мислене започва още в училищна възраст. За да се провокира проява на критичност в мисленето на учениците, те трябва да се поставят в условията на проблемност. Така подрастващите ще се научат да разрешават проблемни ситуации, като правят критичен прочит на добитата информация и на идеите, оценяват изразените мнения, ревизират собственото си становище и при нужда реконструират, вземайки обосновано решение. Всичко това предполага проява на активност и инициативност от страна на учениците по време на учебните дейности. Процесът на формиране на критическо мислене е най-успешен в образователна среда, която създава условия за активно учене.