Преподаването на изобразително изкуство и компютърна графика е добра основа както за формиране на изобразителни знания и умения, така и за изграждане на личности, които успешно да се адаптират към изискванията на съвременния дизайн с прилагане на нови технологии. Педагогическият ми опит и творческите ми търсения са в основата на разработения авторски модел на обучение за развиване на визуалното изразяване на учениците, представен в настоящата статия. Централна тема на предложения модел е Дървото на живота, изобразявано през годините в уникални произведения на народния гений, отразяващи в себе си красотата на заобикалящата ни природа, и въплъщаващо вълнуваща и мистична философска основа. Тази тема е актуална с това, че дава възможност да се изследват културологичните корени на визуалния образ на Дървото на живота, да се разгледат и анализират опитът и художествените традиции на майстори от миналото и да се интерпретират тези знания и умения посредством възможностите, предлагани от компютърните технологии. Смятам, че представлява интерес предизвикателството да се синтезира Дървото на живота в нови визуални образи, както и да се адаптират към изискванията на съвременното общество за целите на дизайна.В статията е представен разработен и апробиран в педагогическата практика на автора модел на обучение за развиване на визуалното изразяване на учениците в 7. клас. Централна тема на предложения модел е Дървото на живота. Изобразявано от най-древни времена в уникални произведения и въплъщаващо вълнуваща и мистична философска основа, синтезирането му в нови визуални образи, адаптирани към изискванията на съвременното общество за целите на дизайна, представлява интерес и същевременно е сериозно предизвикателство както за учителя по изобразително изкуство, така и за учениците. В дадения случай представените резултати от приложението на детайлно описаната алтернативна учебна програма на педагогическия модел свидетелстват за неговата успешност и приложимост.
Идеята на модела е развитие на визуалното изразяване на учениците, като се проследи връзката между традиционните произведения и съвременните интерпретации при разработване на визуалния образ на Дървото на живота в 7 клас.
Задачи на педагогическото изследване:
1. Да се придобият теоретични познания по темата „Дървото на живота”;
2. Да се изследват културологичните корени на образа на Дървото на живота;
3. Да се създадат съвременни интерпретации по темата и да се потърсят възможности за приложението им в съвременния дизайн;
4. Да се проведе художествена практика – реализиране на продукти (образци) чрез компютърни технологии;
5. Да се отчетат, представят и обобщят резултатите от изследването.
Обект на педагогическото изследване е процесът на обучение по изобразително изкуство и компютърна графика, пречупен през призмата на съвременните мултимедийни технологии и актуалните форми на визуално изразяване и дизайн.
Предмет на педагогическото изследване са начинът на визуално изразяване на учениците от 7. клас и възможностите за развитие на този творчески процес.
Нивото на знания и умения на учениците за визуално изразяване по зададени теми се установява посредством тестове и практически задачи.
Експериментално приложеният модел на обучение за развиване на визуалното изразяване на учениците – алтернативна учебна програма, включва 60 учебни часа, разпределени, както следва: 10 седмици по 2 учебни часа изобразително изкуство, 10 седмици по 2 учебни часа компютърна графика и анимация и 10 седмици по 2 учебни часа информационни технологии.
В алтернативната учебна програма водещ е системно-интегралният подход (Занков, 2005). Предназначена е за изпълнение в часове по изобразително изкуство и по информационни технологии като взаимно допълващи се предмети според целите и задачите, поставени в програмата.
Учебната програма е построена на принципа на интегрирано обучение по изобразително изкуство, като се дава превес на овладяването на знания, умения и техники от изобразителното изкуство (теория и история на изобразителното изкуство и художествена практика), а знанията по информационни технологии са така структурирани, че да обслужват целенасочено темите, дефинирани от предмета „Изобразително изкуство”. Предложени са за припомняне и прилагане знания и умения за работа с Microsoft Office, векторен графичен редактор CorelDraw, растерен графичен редактор Adobe Photoshop, необходими за ефективно и инвариантно решаване на задачите, свързани с декоративното проектиране от съвременния дизайн. В замисъла на програмата е заложено и формирането на умения у учениците да уважават и ценят традиционното изкуство и да черпят идеи от него, за да творят в днешните условия, композирайки съвременно звучащи дизайнерски решения с грамотно и компетентно прилагане на съвременните постижения на информационните технологии (Дамянов, 2004; Занков, 2005).
Цел на алтернативната учебна програма: Създаване на умения и навици у учениците от 7. клас да осъществяват връзка между културното наследство, изобилстващо от ценни образци, и съвременните предизвикателства пред изобразителното изкуство (Арабалиев, 1977; Василиев, 1959; Димитров & Шаров, 1964).
Задачи на алтернативната учебна програма:
1. Да се осъществят интерактивно проучване и анализ на философската същност на Дървото на живота (Брагинский и др., 1980);
2. Да се систематизира информация за визуални образи на Дървото на живота от миналото до днес в различни краища на света (Арабалиев, 1977; Василиев, 1959; Димитров & Шаров, 1964; Обретенов и др., 1980);
3. Да се създадат визуални образи на Дървото на живота с техники и материали, присъщи на изящното и приложното декоративно изкуство (Дамянов, 2003; Райчев, 1987; Райчев, 2005);
4. Да се композират чрез инвектика нови визуални образи посредством комбинация от елементите на вече създадени такива;
5. Да се приложат на практика основните принципи при построяване на отворена и затворена декоративна композиция (Промишлена естетика…, 1983; Райчев, 1987);
6. Да се разширят въз основа на усвоените теоретични и практически умения възможностите за създаване на съвременни дизайнерски решения;
7. Да се овладее използването на графичен софтуер за решаване на задачи от декоративно-приложното изкуство и съвременния дизайн;
8. Да се запознаят учениците с творчеството на Владимир Димитров – Майстора и неговата идея да нарисува „вечния живот“;
9. Да се приложат на практика знанията за създаване на композиции, носещи идея (конкретно на растеж, развитие);
10. Да се обогатят знанията за фолклорните празници на народа ни (Иванова & Живков, 1981; Статков, 1998);
11. Да се изготви училищен празничен календар чрез прилагане на придобитите знания и умения;
12. Да се направи обстоен анализ на постиженията и установените пропуски при изпълнението на програмата.