Съвременното обучение изисква от учителя прилагане на различни методи и средства, с които да стимулира познавателния интерес на учениците. Малкото учебни часове по биология и здравно образование в 9. клас (36 часа седмично), големият обем и сложността на учебното съдържание налагат търсенето на методи и средства за по- добра организация на учебния час.В статията са изложени основни идеи, свързани с активното учене и изработването на подпомагащи средства. Представени са работни листове като средство за обучение по раздел „Структура и жизнени процеси в клетката“ в часовете по биология в 9. клас. Активното учене е важно за съвременното обучение. То спомага за по-доброто усвояване на учебния материал. Изготвените от учителя работни листове са съобразени с учениците от 9. клас на Националното музикално училище „Любомир Пипков“.
Според пирамидата на ученето (Христов, 2019), създадена от специалисти от образователния институт National Training Laboratories, някои от методите за учене са по-ефективни от други. Едни от най-успешните са обсъждане (50%), презентация (75%/) и действие, чрез което запомняме 90% от информацията. Традиционните методи като лекция и четене, които са пасивни форми на учене, осигуряват до 10% ефективност. Те невинаги дават гаранция за възприемане на основната идея в текста, особено ако той е научен, а читателят не разполага с време и интерес към темата. Чрез демонстрация може да се запомни до 30% от информацията, но и тук ученикът е в пасивна позиция.
Обсъждането е активна форма на съвместно учене. При нея отсъства стресовата ситуация на изпитването, няма конкуренция и участниците са взаимно полезни един на друг. Представянето на учебен материал от самия ученик под формата на презентации, постери, проекти и др. дава възможност на този, който учи другите, да овладее учебното съдържание много по-добре.
Ефективното учене изисква от ученика активност, действие, да прави нещо конкретно. Това от своя страна изисква определено разбиране на темата и терминологията, както и внимание. Понятието активни методи принадлежи на Джон Дюи и се свързва с т.нар. активно учене, което стимулира ученика към действие. Древната мисъл на Конфуций добре описва мотива ми за избор на работните листове като средство за обучение в час: „Кажи ми и ще забравя. Покажи ми и ще запомня. Въвлечи ме и ще разбера“. Ученето чрез правене дава възможност за по-добро запомняне и разбиране на учебния материал. Естествено, за успешното учене влияние оказват и други фактори, като лична мотивация, среда на обучение, както и успешното съчетаване на повече методи едновременно. Вероятно моделът 70:20:10 (Христов, 2018), разработен първоначално от Алън Таф и доразвит от Майкъл Ломбардо и колегите му, за начините на обучение и развитие в работна среда има приложение и за създаването на благоприятна среда за учене при някои уроци в гимназиалния курс на обучение – 70% практика, 20% социално взаимодействие и 10% формално образование.
Чрез създаването на подходяща ситуация учителят може да влияе върху формирането на умения и знания, както и да получава обратна връзка за резултата от обучението. Важно е учениците да бъдат окуражавани да участват в дейности, да им бъдат предоставени средства, които да привлекат вниманието им и да ги активират към дейности. Работният лист като средство в обучението, което е разработено от учителя, дава възможност за по-добро планиране на уроците, дефиниране на целите, оптимално разпределяне на времето от часа, планиране на активностите на учениците чрез предварително обмислени въпроси, създаване на спокоен емоционален фон на урока и получаване на обратна връзка. Освен задачи в листовете може също да бъде добавяна интересна на ученика любопитна информация.
Работата по двойки (15 минути от учебния час) за решаване на задачите подобрява комуникацията между учениците. Обсъждането в края на урока създава завършеност на учебния процес. След приключването на часа учителят събира работните листове и отчита активността и трудностите при решаването на конкретните задачи. Този модел на работа създава възможност за центриране на обучението около действието на учениците като основна форма на учене. Устното изложение от учителя е само помощно действие спрямо обучаемите.
Предложените работни листове в Приложението са разработени по част от уроците от раздела „Структура и жизнени процеси в клетката“.
-
- Господинова, Ц. (2016). Видове интерактивни методи: http://ebox.nbu.bg/drg16/view_lesson.php?id=23
- Димова, Д. (2015). Учене чрез сътрудничество и взаимодействие. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Димова, Д. (2013). Образователен дизайн. Концептуални основания и практически решения. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Радев, Пл. (2016). Кратка дидактика. Пловдив: Fast Print Books 7.
- Христов, Т. (2019). Пирамида на ученето: https://www.novavizia.com/piramida-na-ucheneto
- Христов, Т. (2018). Модел 70:20:10 за учене и развитие: https://www.novavizia.com/model-70-20-10-za-uchene-i-razvitie/
-
- [gview file=“https://diuu.bg/emag/wp-content/uploads/2019/10/RL_1-5-1.pdf“]
-
Светлана Карарусинова, Национално музикално училище „Любомир Пипков“, София
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова