Групово проектно обучение по органична химия
Технологията на групово проектно обучение е гъвкава и мобилна както по отношение на организацията, времетраенето, така и по отношение на съдържанието. Образователното съдържание не се поднася в готов вид от преподавателя, а учениците самостоятелно работят с информацията в процеса на нейното търсене, подбор, структуриране, представяне. Така те активно овладяват съдържанието, при това в конкретен контекст, което прави техните знания личностно значими и трайни. В този процес преподавателят изпълнява функции на съветник и партньор, насочващ ученето в съдържателно и функционално отношение в търсене на отговор на въпросите „защо?“, „какво?“ и „как?“.
Този вид обучение отрежда на ученика активна роля в създаването на определен продукт. Изключително ценно е въздействието му върху мотивацията, комуникативните умения и уменията за работа в група на обучаемите. На всички етапи на осъществяване на проекта: целеполагане, планиране, реализиране, представяне, учениците работят в група, като дискутират, преговарят за достоверността на собствените си знания, заключения и хипотези, създават общи стратегии и пр. Именно в груповата работа по осъществяване на проекта се създават условия за индивидуален принос на всеки ученик към постигане на общата мисия, в зависимост от неговите знания и способности. Всичко това създава положителен емоционален фон.
Учениците събират и разработват материали за своите собствени продукти самостоятелно. Те са насърчавани да си помагат един на друг, така че да получат чувство за успех. Членовете на групата дискутират своята тема в групата. Те спорят, убеждават се и се подкрепят един друг по време на съвместната им работа. Групите презентират темите си пред класа.
С оглед на спецификата на обучението по химия и опазване на околната среда темите може да бъдат представени чрез мултимедийна презентация или изработване на постер.
Ще илюстрирам посоченото дотук с цялостен методически модел за организиране на групово проектно обучение по теми, свързани със здравно-екологичните проблеми в обучението по органична химия в 9. клас. Мотивите за избор на темите са свързани с факта, че наред с придобиването на академични знания посочените теми са подходящи за усвояване и на знания, умения и компетентности за здравето и екологията. Съвсем естествено е здравно-екологичните проблеми да бъдат свързани с органичните вещества, които са и природни ресурси, и вещества, които влияят върху природните ресурси. Изграденият модел е предназначен за организиране на обучението в задължителната подготовка на учениците. Моделът включва описание на конкретните цели и методи, необходимите дидактически ресурси и продължителност на включените дейности.
За прилагането на групово проектно обучение по органична химия за придобиване на здравно-екологични знания и умения се направи следното.
- Предварително проучване и планиране:
– Какво учебно съдържание ще бъде избрано?
– Кои цели ще се реализират чрез него?
– Какъв ще е видът на проектите?
– Какъв предишен опит имат учениците?
– Какви знания и умения притежават?
- Създаване на план-график:
– Каква ще бъде продължителността на проекта?
– Кога ще се провеждат консултации с екипите?
– Какви ще бъдат сроковете за поетапно оценяване?
- Планиране на дейностите:
– Какви дейности ще бъдат организирани?
– Каква литература ще използват учениците?
– Как ще бъдат формирани екипите?
- Планиране на оценяването:
– Какви са целите на оценяване?
– Каква е системата на оценяване?
– Какъв инструментариум за оценяване ще се прилага?
– Кога и кой ще осъществи оценяването на проектите?
– Контролът и оценката на проектите се осъществяват по предварително зададени параметри.
- Изводи от цялостната работа на учениците:
– Дейността на всяка група се анализира и оценява поотделно, като се подчертават постиженията и слабостите, правят се препоръки и предложения за по-нататъшна дейност.
- Етап на практическо изпълнение:
– Учениците разпределят задачите в екипите и времето си, правят проучвания, създават модели.
– Провежда се консултация с екипите, на която се изясняват основните моменти в отделните проекти.
– Прави се цялостно сглобяване на проекта (презентация, постер). Следва период (напр. 1 седмица) за подготовка на проекта и изработване на презентациите/постерите.
– Презентиране, обсъждане, контрол и оценка на резултатите от изследването.
– Представяне на готовите продукти от всяка работна група.